Superinflation i Thailand????

Det där är konstigt, min svåger,älsta bror till min fru brukar hämta oss i Udon och har alltid Ac på kallaste och han och hans fru
hostar dom fyra milen vi åker. Jag höjer tempen han drar ner. Förstår inte

Orsak, @Boa52 är att personen i fråga är korkad och inte har kunskap om hur man handskas med AC, oavsett om det är i bil, hus eller andra installationer med kylfunktion, sen tillkommer det en annan sak, att de ökar risken för luftrör & lungsjukdomar med för kall luft i bil.
Men det är som med alla Thai att de vet bäst!

För att få en acceptabel miljö där människan mår bra, till exempelvis: Utomhus -> Innomhus.
Om temperaturen är 32-33*C Utomhus då bör man ställa AC:n arbetstemperatur på ca. 5-6*C lägre, ungefär på 27-28*C och när temperaturen sjunker på utsidan så kommer det stunder som gör AC:n blåser för kallt med höja någon grad på enheten, för att sen kanske också stänga av den.

I en bil som är varm så börjar man med att kyla ner utrymmet snabbt, för att sen kompensera skillnaden mellan utsidan och insidan.
principen är densamma som för ett hus, rum el. fastigheten, den enda skillnaden är gradantalet jämfört med rum/hus är lite lägre ca. 7-10*C i skillnad mellan utsidan(32-33)och insidan(23-26)på bilen.

JBK-Air Supply Co. Ltd. Thailand.
@Jo-Be

Orsak, @Boa52 är att personen i fråga är korkad och inte har kunskap om hur man handskas med AC, oavsett om det är i bil, hus eller andra installationer med kylfunktion, sen tillkommer det en annan sak, att de ökar risken för luftrör & lungsjukdomar med för kall luft i bil.
Men det är som med alla Thai att de vet bäst!

För att få en acceptabel miljö där människan mår bra, till exempelvis: Utomhus -> Innomhus.
Om temperaturen är 32-33*C Utomhus då bör man ställa AC:n arbetstemperatur på ca. 5-6*C lägre, ungefär på 27-28*C och när temperaturen sjunker på utsidan så kommer det stunder som gör AC:n blåser för kallt med höja någon grad på enheten, för att sen kanske också stänga av den.

I en bil som är varm så börjar man med att kyla ner utrymmet snabbt, för att sen kompensera skillnaden mellan utsidan och insidan.
principen är densamma som för ett hus, rum el. fastigheten, den enda skillnaden är gradantalet jämfört med rum/hus är lite lägre ca. 7-10*C i skillnad mellan utsidan(32-33)och insidan(23-26)på bilen.

JBK-Air Supply Co. Ltd. Thailand.
@Jo-Be
Vet inte riktigt vad du förtydligade med denna långa text. Kunde sagt det med en mening :laugh2:

1175 baht, 2 middagar och frukost för 1 vecka där i för mig och barnen, frugan äter annat.
Ägg har gått upp från 95 baht till 125 baht för ett 30 pack på ett år.

20230130_114035.webp

Det där är konstigt, min svåger,älsta bror till min fru brukar hämta oss i Udon och har alltid Ac på kallaste och han och hans fru
hostar dom fyra milen vi åker. Jag höjer tempen han drar ner. Förstår inte

@Boa52
Ge din svåger denna text eller be honom att läsa den, om han förstår eller inte är upp till honom, annars är det bara en indikation hur tjurskalliga thai kan vara.

ในรถที่ร้อน คุณจะเริ่มต้นด้วยการทำให้พื้นที่เย็นลงอย่างรวดเร็ว แล้วจึงชดเชยความแตกต่างระหว่างภายนอกและภายใน
หลักการเหมือนกับบ้าน ห้อง ฯลฯ ความแตกต่างเพียงอย่างเดียวคือจำนวนองศาเมื่อเทียบกับห้อง/บ้านจะต่ำกว่าเล็กน้อยโดยประมาณ 7-10*C ความแตกต่างระหว่างภายนอก (32-33) และภายใน (23-26) ของรถ

Var inte orolig, @Boa52, det är bara en översättning av tidigare text skriven i Superinflation i Thailand???? | Allmänt thailandforum

Vart och handlat, igår vågade man ju inte köra efter en blöt avmönstrings resa.
Priserna verkar legat stabilt senaste månaden, 4100thb för mat, ca 1 vecka för en familj.
Köpte rakblad med, får se om dom funkar, 63thb ;)

20230509_170340.jpg

20230509_170109.jpg

20230509_170012.jpg

20230509_165800.jpg

20230509_171159.jpg
Nu har bara plock i onyttigt o sött igen...vi än't ungdom längre...:xmas_smiley:

Nu har bara plock i onyttigt o sött igen...vi än't ungdom längre...:xmas_smiley:
Har jag gjort det?
I kundvagnen ligger grisfärs, nötfärs, lövbiff, kycklingfileer, fläskotletter, fläskfile, 2 falukorvar, Lax, fisk, räkor, pasta, potatis, krossade och passerade tomater, gullök, färska tomater, gurka, 2 påsar flingor till barnen, bröd, ost, yoghurt, torkat sjögräs, ägg och 2 storpack nudlar.
Är det så stor skillnad mot vad en familj i Sverige köper?

Har jag gjort det?
I kundvagnen ligger grisfärs, nötfärs, lövbiff, kycklingfileer, fläskotletter, fläskfile, 2 falukorvar, Lax, fisk, räkor, pasta, potatis, krossade och passerade tomater, gullök, färska tomater, gurka, 2 påsar flingor till barnen, bröd, ost, yoghurt och 2 storpack nudlar.
Är det så stor skillnad mot vad en familj i Sverige köper?
Äre så, såg in't när vagnen vars så full...såg ut som det mesta kom från godishyllan bara..

Lite dagsfärska priser från vår Big-C, kycklingbröst file i charken 60 thb (18kr) kg.
Får se om man har råd gå ut, hitta fortsatt inget uncle bens ris så får nöja mig med potatis och pasta.
Hittade dock köttbullar i charken på NZ vis, köpte 8st för att testa.

20231022_161608.webp

20231022_163319.webp

20231022_163322.webp

20231022_163329.webp

20231022_163334.webp

20231022_163843.webp

20231022_164607.webp

20231022_164617.webp

Liknande trådar

Tillbaka
Topp