Köper man ett hus för 5 miljoner så är man antagligen 2 som har den inkomsten.
Har man som ensam inkomsttagare råd med ett hus på 5 miljoner så är man långt över höginkomsttagare.
Är ingen mänsklig rättighet eller arbetarklass med ett 5 miljoners hus.
Arbetarklassen får hålla sig ifrån Umeå det verkar bara vara för höginkomsttagare.
Nu är ju Umeå norra Sverige där ”det är billigt med hus”, enligt ryktet.
Visst kan man bosätta sig i Vindelns kommun, men då man bör arbeta för att höra till arbetarklass, så är det ganska sparsmakat med jobb.
Själv skulle jag inte heller betala 5 miljoner bara för att bo. Sedan måste läget passa bra för hela familjen, men då håller det inte med 5 miljoner om man inte har tur som fan eller om man inte vill helrenovera ett hus.
Det finns ganska många husägare i Umeå. De flesta har nog köpt husen för en stund sedan, så några 5 mille har dom inte hostat upp på den tiden dom köpte huset.
Normalt sett om man köper ett hus, så har man oftast sålt ett annat hus, så man har några kr till handpenningen i alla fall.
För den yngre generationen som nyss har börjat jobba, så lutar det mer åt siffrorna som Atom kommer upp med.
Man ska köpa bil, hus och allt annat. Det blir dyrt helt enkelt.
Både du och jag har väl ganska bra löner, så vi bör väl känna till ett och annat hur ”rik” man är med ”enorma inkomster”.
Du lever ju inte heller som någon överklass även om folk med ”vanlig lön” tycke att det är enorma pengar du håvar in.
Visst har man utrymme för att göra dumheter, men det är inga problem att sätta sprätt på pengarna utan att man lever som en kung.
Både du och jag tittar nog på priset innan vi köper något.