Svenska dialekter

Utav fina och törstiga herrar

aha, utav, ja jag hittade inte de ordet och jag hittade inte farsing och inte jyng på någon sida på nätet. I Skåne finns nog en jäkla massa lokala ord som bara finns just där det uppstod antagligen!!

Nej inte riktigt så om jag har rätt för mig. Det mesta är rätt men farsing = person från Färs härad och gyng = person från Göinge härad.

Ja, nu blir det mer logiskt, ja skoj med dialekter och språk överhuvudtaget. Gick ju någon serie för många herrans år sedan eller var det på radion, någon språkprofessor tror jag som pratade om en massa ord och dess betydelse samt uppkomst. Kommer inte ihåg vad det hette nu.

Vicken stili lua du gir bort o den e nock go o ha nor man går ud med hungen på maronen

Nu kanske jag avslöjar var jag är uppväxt.I min stad är det "Kiligt"Gissa var.

Ja, nu blir det mer logiskt, ja skoj med dialekter och språk överhuvudtaget. Gick ju någon serie för många herrans år sedan eller var det på radion, någon språkprofessor tror jag som pratade om en massa ord och dess betydelse samt uppkomst. Kommer inte ihåg vad det hette nu.
Kan ha varit vår folk käre Öjvin Swan som hade många program i TV. Han brukade ha roliga inlägg om det skånska språket.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp