Svenska kronan är rekordlåg 2

Medellönen i Finland är 3024 Euro 34.900kr.
Medellönen i Sverige 38.300kr.
Som exempel när jag googlade.
Kollade Spanien när jag var där 1822 euro brutto, 21.000kr.
Fast vad har det med valutan att göra?

Har facket inte förhandlat lika bra?

Eller kan det var att fundamenta i dessa ekonomier skiljer sig åt?

Ja kan ha "nåt" med fundamenta i ekonomin att göra.

Nok Sek är same same mot euron.
Norge har blivit billigt, en kebabtallrik med en 0.5 coca cola kostade som i Sverige.
En Samsung S24 5g Ultra kostar 22.490kr i Sverige och Norge på elgiganten/elkjöp.
Jag skattar lägre i Norge än jag skulle gjort i Sverige.

20240525_124448.jpg

Saken med Norge var att NOKen brukade vara värd 1,2-1,3 SEK. Nu är en NOK värd 0.98SEK, alltså har ett värde på omkring 25% försvunnit gentemot den fördel man traditionellt haft med gränshandeln.

Nja, över 1,20 har den bara varit väldigt korta perioder de senaste 35 åren. Men visst har den stabilt varit högre värderad än svenska kronan.

IMG_7317.jpeg

Nja, över 1,20 har den bara varit väldigt korta perioder de senaste 35 åren. Men visst har den stabilt varit högre värderad än svenska kronan.

IMG_7317.jpeg
Du har rätt i sak då jag utgick ifrån värderingen på 0.8 SEK per NOK (men gjorde en omvänd beräkning av pedagogiska skäl). Men min slutsats om att ett värde på lite under 25% har försvunnit står fast.

IMG_7317.jpeg
1,20 säger du och visar en graf som säger upp till 1,28.
Jag börja jobba i Norge 2010 och då var den som grafen säger 1,25.

Hej

En kompis ringde från Udon Thani idag och han hade bara fått 27 000 baht när han tog ut 10 000 kr via Western Union.

Mvh isan lover
Det händer många som väljer att Thaibanken ska sköta växling till bankens kurs.

I de flesta ATM måste man välja Nej på den kryptiska frågan och inte JA som är första alternativet.

Hej

Det är många som vill ha lägre räntor men det har ett pris för när styrräntan sänks blir det mindre förmånligt för utländska aktörer att investera i Sverige och lägre intresse och efterfrågan på svensk valuta gör att växelkursen sjunker.

Mvh isan lover

Hej

Det är många som vill ha lägre räntor men det har ett pris för när styrräntan sänks blir det mindre förmånligt för utländska aktörer att investera i Sverige och lägre intresse och efterfrågan på svensk valuta gör att växelkursen sjunker.

Mvh isan lover
Blir väl mer förmånligt att investera i Sverige, svensk export blir billigare men med svagare krona blir import dyrare.

Blir väl mer förmånligt att investera i Sverige, svensk export blir billigare men med svagare krona blir import dyrare.
Hej

Ja det blir billigt att investera och det som produceras blir billigare men kronan tappar i värde när rätan sänks enligt Riksbanken, detta kan ju vara en förklaring till den ovanligt dåliga kronkursen just nu.

Mvh isan lover

Hej

Ja det blir billigt att investera och det som produceras blir billigare men kronan tappar i värde när rätan sänks enligt Riksbanken, detta kan ju vara en förklaring till den ovanligt dåliga kronkursen just nu.

Mvh isan lover
Det är ju inte precis någon nyhet för någon på forumet, har ju skrivits om hur mycket som helst av dom flesta aktiva forumsmedlemmar på forumet.

Det är ju inte precis någon nyhet för någon på forumet, har ju skrivits om hur mycket som helst av dom flesta aktiva forumsmedlemmar på forumet.
Hej

Nej inte alls men det är ju många som vill sr fortsatta räntesänkningar men det påverkar bl.a den svenska kronkursen, men vill man inte se en ännu svagare krona bör man nog hoppas att det inte blir ännu fler räntesänkningar i år.

Mvh isan lover

Hej

Nej inte alls men det är ju många som vill sr fortsatta räntesänkningar men det påverkar bl.a den svenska kronkursen, men vill man inte se en ännu svagare krona bör man nog hoppas att det inte blir ännu fler räntesänkningar i år.

Mvh isan lover
Norge har inte sänkt räntan men ändå är Norska kronan ännu sämre än den Svenska

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
979
anonymous
A

Tillbaka
Topp