Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

Hej

Ännu en artikel om 24-timmars rapporteringen.

Expats in Thailand Caught in an Immigration Bureaucratic Nightmare

The form, known as a TM30, must be submitted within 24 hours of the foreigner’s arrival or the property owner will be fined. If the fine isn’t paid, the foreigner will be unable to renew their visa or other permits until that’s rectified.

Mvh isan lover
Det är korrekt och det är också det jag rapporterat om tidigare. Men det finns vad jag känner en kraftig attityd om att "det kan inte vara så, om det är så, gäller det säkert inte mig. OM det ändå gäller mig, då skall jag vägra i protest för att visa dem..".
Jag har som jag också tidigare nämnde en bekant på min FB som precis fått erfara detta. Nekat extension of stay baserad på vigsel med thai, för att TM30 inte var gjord.
Nu fick han åka ut från Thailand och köpa ett visum istället. Han får försöka på nytt när han har 30 dagar kvar på sin senaste stämpel.

Kunde ju vart värre, kunde ju vart tvungna att flytta till Danmark som är det näst sämsta landet som expat ;)
Jag som trodde Danmark skulle ligga bra till, men dom är visst tråkigare och olyckligare än Svenskar står det.

Denmark is the second hardest country to settle in among the 64 participant nations in Expat Insider 2019, a survey conducted by InterNations.

The Danes finished in the bottom fifth of all four sub-categories that make up the rating: feeling at home (62), finding friends (64), friendliness (63) and language barriers (53).

Hej

Ja det känns som om vi kommer allt närmare förändringar eller slopande av TM30 i hemmens privatpersoner.

Mvh isan lover

Det är korrekt och det är också det jag rapporterat om tidigare. Men det finns vad jag känner en kraftig attityd om att "det kan inte vara så, om det är så, gäller det säkert inte mig. OM det ändå gäller mig, då skall jag vägra i protest för att visa dem..".
Jag har som jag också tidigare nämnde en bekant på min FB som precis fått erfara detta. Nekat extension of stay baserad på vigsel med thai, för att TM30 inte var gjord.
Nu fick han åka ut från Thailand och köpa ett visum istället. Han får försöka på nytt när han har 30 dagar kvar på sin senaste stämpel.
Fanns ju en smidigare lösning, sen får man ju tänka till lite på vad man säger...

Fanns ju en smidigare lösning, sen får man ju tänka till lite på vad man säger...
En del har inte möjligheten flytta runt inom Thailand, speciellt om det bara är 30 dagar kvar på sista stämpeln. Enklare då att åka ut en snabbis till grannlandet och köpa ett till Visum istället. Han blev ju inte permanent nekad.
Jag tror inte han kommit runt beroende på hur han förklarade, rapporten var inte gjord och enligt stämpel hade han varit en tid i Thailand. Hade han haft kvitton att visa att han var på hotell i Bangkok kanske, men eftersom han var hemma, så fanns inte det.

En del har inte möjligheten flytta runt inom Thailand, speciellt om det bara är 30 dagar kvar på sista stämpeln. Enklare då att åka ut en snabbis till grannlandet och köpa ett till Visum istället. Han blev ju inte permanent nekad.
Jag tror inte han kommit runt beroende på hur han förklarade, rapporten var inte gjord och enligt stämpel hade han varit en tid i Thailand. Hade han haft kvitton att visa att han var på hotell i Bangkok kanske, men eftersom han var hemma, så fanns inte det.
Han kunde väl betalat boten och sen gjort en tm.30?

Han kunde väl betalat boten och sen gjort en tm.30?
En del kan man det på. En del kontor har börjat neka ansökan helt eftersom de anser man misskött vistelsen. De säger man får lämna landet och återkomma på Visum och ansöka igen om de skött sig.
De verkar luta på lagen som som säger att man måste sköta sig i Thailand. Man kan argumentera hur allvarlig en förseelse är, om det kanske inte mer skulle likställas med en fortkörningsbot, glömt när boten är betald, men kontoren är som de är, chefen där som bestämmer policy.

Han skulle gått dit och gjort tm30 först och tagit böterna, sen förlängt ut, kunde han gjort samma dag.

Han skulle gått dit och gjort tm30 först och tagit böterna, sen förlängt ut, kunde han gjort samma dag.
Ja, det skulle han. Han tillhör den kategori som trodde att TM30 inte var så allvarligt utan han skulle kunna snacka sig ur det. Därför jag lärde känna honom då han var på thai visa advice forum och bad om hjälp. När han såg jag bodde mer eller mindre granne med honom kontaktade mig på messenger. Skadan var redan skedd, inget mer att göra.

Blir ingen TM.30 rapportering för mig denna gången, skall inte göra något jag behöver den till.
Nästa gång kanske, beror på om condon är klar då eller ej.

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
919
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp