Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

Går en intressant serie om Myanmar/Burma på AlJazira som också spiller över på hur man tänker i Thailand.
Där framgår det att det är viktigt att utlänningar inte får inflytande och får inte påverka både religion och inrikespolitik.
Metoder som påminner om Thailand och dess IM.
Pådrivare är den styrande militären och de högre munkarna.
Utlänningar ska inte få fotfäste i något av länderna.
Blir väl samma i alla grannländer, var väl Laos som införde hårdare lagar i veckan och förbjöd utlänningar att arbeta inom vissa arbetskattegorier precis som Thailands upplägg.

Dom som styr och skapar dessa lagar i Thailand är väl ofta själva invandrare från inte så lång tid tillbaks, Thaikineser?
Dom är väl rädda för konkurens och vill inte ha en ny invandrargrupp att konkurera med.

Formellt är det brodern till frugan som skall rapportera ni är där. Sedan din fru som rapporterar du är hemma hos henne.

Detta blir än värre, brodern eller dennes fru?, beroende på vem som äger huset? lika illa ändock, börja med att be värden följa med till Mig./polis för att rapportera, en inrättning som kanske ligger flera mil bort, nog drar jag mig för att göra besök om jag skulle följa dessa påfund.

Frugan rapporterar hemma, har för mig att detta gäller bara första gången, frugan/landlord ska med vid besöket, sedan skulle man kunna göra detta själv med hjälp av gul bok.? tolkade jag fel?

Största elevgruppen på dom internationella skolorna även The regent är Thai, 25% Thai.
Hemma i villagen är alla kompisar Thai, och skolan han börjar på nu ännu mer Thai.
Fast dom lär sig västerländska värderingar och följer Engelskt läroschema.
Det bästa är ju att det är här dom välställda Thaiarna sätter sina barn, så en förändring som du vill ha kanske kommer.
Och jag är väl hjärntvättad för jag står bättre ut med Thai än lyssna på faranger vid stenbordet.
I början gick jag ut och umgicks med faranger här nere, det gör jag inte längre orkar inte höra på gnället.
Ja antingen accepterar man villkoren eller lämnar. Gnäll är det ingen som har någon nytta av. Att gnälla skapar bara dåligt humör, vilket kan vara värre än effekterna av villkoren. Vi är gäster som kommer på de villkor som våra värdar bestämmer. Redovisa reglerna som de är sakligt är inte gnäll men att gny över hur omöjligt det är bara patetiskt.

Blir väl samma i alla grannländer, var väl Laos som införde hårdare lagar i veckan och förbjöd utlänningar att arbeta inom vissa arbetskattegorier precis som Thailands upplägg.

Dom som styr och skapar dessa lagar i Thailand är väl ofta själva invandrare från inte så lång tid tillbaks, Thaikineser?
Dom är väl rädda för konkurens och vill inte ha en ny invandrargrupp att konkurera med.
Det är möjligt att det är en trend även i grannländerna att reducera utlänningar att etablera sig och påverka.
Tror även som du att det är andra, tredje och fjärde generationens kineser som sitter på makten och förmögenheterna.
Där ska dom stanna....

Ja antingen accepterar man villkoren eller lämnar. Gnäll är det ingen som har någon nytta av. Att gnälla skapar bara dåligt humör, vilket kan vara värre än effekterna av villkoren. Vi är gäster som kommer på de villkor som våra värdar bestämmer. Redovisa reglerna som de är sakligt är inte gnäll men att gny över hur omöjligt det är bara patetiskt.

Gnäll och gny...

absolut att man kan, så länge inte lagar och regler är tydliga, klara och enhetliga, att godtycke råder, då är det bara att gnälla vidare.

Eller så är de rädda för social oro. Om utlänningar konkurerar för mycket med inhemsk befolkning så blir det problem. Vi har bra exempel i Sverige i transportnäringen där det råder rent kaos idag.

Detta blir än värre, brodern eller dennes fru?, beroende på vem som äger huset? lika illa ändock, börja med att be värden följa med till Mig./polis för att rapportera, en inrättning som kanske ligger flera mil bort, nog drar jag mig för att göra besök om jag skulle följa dessa påfund.

Frugan rapporterar hemma, har för mig att detta gäller bara första gången, frugan/landlord ska med vid besöket, sedan skulle man kunna göra detta själv med hjälp av gul bok.? tolkade jag fel?
Beror på vilken migration. Min accepterar enbart min fru oavsett hur många som är gjorda.
Bangkok accepterar din egen TM30 efter ägaren gjort första.
Allt beror på immigrationskontoret, tyvärr ingen standard.

Eller så är de rädda för social oro. Om utlänningar konkurerar för mycket med inhemsk befolkning så blir det problem. Vi har bra exempel i Sverige i transportnäringen där det råder rent kaos idag.
Jag tror det är Thaikineserna som vill ha bort oss eller minska vårat antal och påverkanmöjligheter..
Dom har ju inte ens integrerat sig med Thai efter dessa generationer.
Dom ser sig som en elit och dom sitter oftast i styrande positioner.
Satt jämter en familj som tjattrade på kinesiska sist på hotellet.
Trodde ju det var en Kinesfamilj.
Men så kom personalen fram och fråga om dom skulle ha nåt, då växlade dom till flytande Thai.
Var ju Thaikineser, Kinesiska som gällde, barn som vuxna.
I Pattaya har dom egna områden, egna skolor, egna tempel och egna restauranger.
Beblandar sig inte med vanliga Thai men dom som har pengarna och styr.
Dom vill inte ha in massa västerlänningar i landet som hotar deras position, låter kanske konspiratoriskt men Kineserna tar över bit för bit i världen nu.

Hej

Ytterligare en betydelsefull grupp protesterar nu mot 24-timmars rapporteringen, den här gången är det dom gemensamma utländska handelskamrarna (The Joint Foreign Chambers of Commerce) som påtalar att även affärsmän verksamma i Thailand påverkas av lagen, dessutom drabbas grupper som expats, utländska studenter och utländska arbetare med work permit i landet.

Trycket ökar uppenbarligen dag för dag på landets militärledda regering att göra något, blir det inte ett tillbakadragande av lagen så blir det kanske lättnader.

Mvh isan lover

Hej

Ytterligare en betydelsefull grupp protesterar nu mot 24-timmars rapporteringen, den här gången är det dom gemensamma utländska handelskamrarna (The Joint Foreign Chambers of Commerce) som påtalar att även affärsmän verksamma i Thailand påverkas av lagen, dessutom drabbas grupper som expats, utländska studenter och utländska arbetare med work permit i landet.

Trycket ökar uppenbarligen dag för dag på landets militärledda regering att göra något, blir det inte ett tillbakadragande av lagen så blir det kanske lättnader.

Mvh isan lover
Du är lite sen, den artikeln la jag in här men från Bangkokpost igår ;)

I vissa provinser är det så. Försök följa den regeln i t.ex. Prachin Buri och du blir sedan inte godkänd på extension of stay.
Jag fick för bara några dagar sedan en ny vän på Facebook, bor hyfsat nära mig och hade precis blivit nekad ett års extension of stay baserat på vigsel. Orsaken var, han hade gjort TM30 när han ankom, men han hade inte gjort en ny efter sina resor till Bangkok. Han fick åka ut ur landet och skaffa sig ett nytt Non O visum istället och börja om på nytt.
En engelsman med thai fru. Han kontaktade mig efter en rådgivning i "Thai Visa UK" som jag är medlem i.
Kom alltid ihåg, att även om det du sade kanske är gångbart i din provins, är det inte det som gäller i Thailand. Skulle du ge det rådet till person i annan provins får den personen problem med immigration.
Han kunde ju "flyttat" till en ny provins istället för att börja om.
Skit samma, rätt säker på att detta snart är ett minne blott iaf.

Detta blir bara än mer dumt, om jag nu med mitt O-visa, så blir jag tvingad att lämna landet senast var 90:e dag, jag vänder åter från Cambodia efter att jag lämnat Thailand, (ett köp av visum till Cambodia, 1.500B, som jag inte ens utnyttjar i 20 minuter, och jag får även betala 300B för att komma ut ifrån Cambodia) nu kommer jag till Mig/passkontroll, här ska jag då uppge min tänkta adress i Thailand, nu åker vi ifrån gränskontrollen, vi beslutar nu att ta en avstickare på några mil för att hälsa på en bror till frugan, och där ska vi stanna i 24 timmar, nu måste jag åter besöka Mig/polis för att anmäla att det är där jag bor 24 timmar, efter besöket så sätter vi kurs mot hemmet, och väl hemma så måste jag åter till Mig/polis för att anmäla, att nu är jag hemma på min boendeadress.

Snart finns material att sätta ihop en bok, läs boken om Ubon:s lista så förstår Ni varför man inte ska ödsla sin tid i Tha....

forsätter det på detta sätt och med annat som kommer, så får man väl göra en " @Khunta ".
Vietnam är väl nästa anhalt, gott käk där

Vietnam är väl nästa anhalt, gott käk där

Jag har varit på väg till Vietnam, vid ett antal gånger, det som gör att jag inte kommit iväg, är att få den berömda ur baken, och att jag måste flyga ner till Bangkok, och därifrån flyga tillbaka till samma ställe med ett antal graders förskjutning, sen blir det samma resa åt andra hållet tillbaka hem.

Jag har sökt flyg ifrån Ubon Rachatani under några år, finns inte att få tag på, har även tittat på möjligheten att ta bilen över, verkar minst sagt jobbigt, med alla papper...förr eller senare kommer jag iväg, detta för att känna av atmosfären, skulle jag kunna trivas i landet? på longstay, men är det någon som hittar en vettig transportväg, var jag hamnar i Vietnam är av mindre betydelse, hör gärna av er,

Jag har varit på väg till Vietnam, vid ett antal gånger, det som gör att jag inte kommit iväg, är att få den berömda ur baken, och att jag måste flyga ner till Bangkok, och därifrån flyga tillbaka till samma ställe med ett antal graders förskjutning, sen blir det samma resa åt andra hållet tillbaka hem.

Jag har sökt flyg ifrån Ubon Rachatani under några år, finns inte att få tag på, har även tittat på möjligheten att ta bilen över, verkar minst sagt jobbigt, med alla papper...förr eller senare kommer jag iväg, detta för att känna av atmosfären, skulle jag kunna trivas i landet? på longstay, men är det någon som hittar en vettig transportväg, var jag hamnar i Vietnam är av mindre betydelse, hör gärna av er,
Åk på Mekong till Saigon...

Hej

Ännu en artikel om 24-timmars rapporteringen.

Expats in Thailand Caught in an Immigration Bureaucratic Nightmare

The form, known as a TM30, must be submitted within 24 hours of the foreigner’s arrival or the property owner will be fined. If the fine isn’t paid, the foreigner will be unable to renew their visa or other permits until that’s rectified.

Mvh isan lover

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
919
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp