Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

Är det de som gäller så har min rörelsefrihet begränsats till 0, och det har blivit värre.
Snart säger dom väl att vi skall bara in och duschas först!
Gäller detta så får även jag börja gnälla.
Men jag tror med det är fel av dom som gjort grafiken, därför jag skrev fel i första kommentaren.

555555 duscha först 55555

Förut har du ju alltid hävdat att lagen är lagen. Men nu ändrar du det , beroende på var du befinner dig i Thailand till att få det som att lagen är inte lagen, utan olika lagar på olika ställen.
Nej jag ändrar inte alls det. Lagen är lagen. Jag har också överdrivet ofta nämnt att officerare på samma sätt som myndigheter i Sverige har en tolkningsrätt och egen rätt fatta ett beslut. Jag har också upprepat sagt att kontoren gör olika.
Exempel rätt fatta egna beslut. Om du köper ett visum för Thailand på ambassaden i Sverige, sätter dig på flyget och kommer till Thailand, det betyder INTE att du har en rättighet komma in i Thailand. Respektive officer får själv fatta beslut i den frågan och kan neka dig. Ett visum från en ambassad är inte en rättighet att vistas i Thailand, per lag.

Flyttar man är det en sak men det är inte det de står i den grafiken.
Där står det att om jag skall lämna huset i 24h gå över till grannen, sova över där.
Så skall frugan rapportera att jag lämnar huset i 24h och han skall rapportera att jag sover över i deras hus.

Sen går jag hem igen då skall han rapportera att jag gått hem och frugan rapportera att jag kommit hem ;)

สวัสดีนิน ไม่เป็นไร หากคุณเปลี่ยนที่อยู่หรืออยู่มากกว่า 24 แห่งของเราในสถานที่ที่แตกต่างกันคุณต้องรายงานที่อยู่ใหม่เช่นเดียวกับโรงแรมไม่ว่าจะเป็นเมืองเดียวกันที่อยู่ที่แตกต่างกันต้องรายงาน

Detta svar fick jag för fem minuter sedan

Inte utan att fråga sig fram på varje plats, ja.
Tyvärr, finns det exempel på att det också kan skilja i bud mellan officer på samma kontor. Till viss del måste man själv sätta sig in i basreglerna så man förstår om man talar med en officer som själv inte riktigt kan det här.
Thailand är Thailand, som vanligt.
Ansvaret är ditt så när de viftar bort dig och säger behövs inte får du insistera på att de gör om och gör rätt.

Ansvaret är ditt så när de viftar bort dig och säger behövs inte får du insistera på att de gör om och gör rätt.
Om man upptäcker att en enstaka officer säger annorlunda än du har erfarenhet av ja. Om det däremot är kontoret policy, att alla är unisona är det en annan sak.
Där skall man komma ihåg att det se säger på det kontoret, gäller inte när du är inom en annan provins. Betyder att om du vistas inom en provins som inte bryr sig om det, är du säker. Men om du reser till en annan provins så gäller inte det den tidigare har sagt, du kan inte fortsätta göra lika och skylla på att den föregående sade.
Det är det här som gör det så extremt rörigt just nu. Olika vart man än är. Inte ens vilken blankett man skall använda kan de enas om.
En del bara TM30. En del TM30 första gången och sedan TM28 fram till nästa resa ut från landet då du får börja om på TM30.
Det finns så många varianter att det är omöjligt råda något som gäller generellt.
Vissa kräver registering även inom provinsen för resa på mer än 24 tim. Andra behövs bara för resor utom provinsen, andre räcker det med en registrering vid varje ankomst till thailand och struntar i resten.

Men innan har dom sagt om du lämnar provinsen mer än 24h, det är inte vad som står på bilden.
Have to report if "leave the residence for more then 24h" står det.
Och sen står det "report when arrive at your destination."

De regler som nu gäller för oss falanger liknar om inte så nästan identisk med hur reglerna är för gäst arbetare från grannländerna. De skall vet precis var du är och kan inte bytta vistelse plats utan rapportering.

Om man upptäcker att en enstaka officer säger annorlunda än du har erfarenhet av ja. Om det däremot är kontoret policy, att alla är unisona är det en annan sak.
Där skall man komma ihåg att det se säger på det kontoret, gäller inte när du är inom en annan provins. Betyder att om du vistas inom en provins som inte bryr sig om det, är du säker. Men om du reser till en annan provins så gäller inte det den tidigare har sagt, du kan inte fortsätta göra lika och skylla på att den föregående sade.
Det är det här som gör det så extremt rörigt just nu. Olika vart man än är. Inte ens vilken blankett man skall använda kan de enas om.
En del bara TM30. En del TM30 första gången och sedan TM28 fram till nästa resa ut från landet då du får börja om på TM30.
Det finns så många varianter att det är omöjligt råda något som gäller generellt.
Vissa kräver registering även inom provinsen för resa på mer än 24 tim. Andra behövs bara för resor utom provinsen, andre räcker det med en registrering vid varje ankomst till thailand och struntar i resten.
Det skiljer sig från time till time vad som gäller i Pattaya när jag frågat. Om du sedan frågar vad som gäller ytterligare en gång får du till svar om du frågar mera gäller andra regler till svar.

Är det de som gäller så har min rörelsefrihet begränsats till 0, och det har blivit värre.
Snart säger dom väl att vi skall bara in och duschas först!
Gäller detta så får även jag börja gnälla.
Men jag tror med det är fel av dom som gjort grafiken, därför jag skrev fel i första kommentaren.
Självklart är det fel i grafiken, är ju gjort av en Thai och granskat av en Thai, den som gjort det kan ju inte fråga nån hur det ska vara och den som granskar kan ju inte säga att det är fel eftersom Thai aldrig gör fel.
Gör om gör rätt existerar ju inte här, Det blir det som det blir och inte mer med det.
Who cares, alla vet ju ändå vad som gäller eller? Bara tingtong falang som inte fattar, för en falang måste man alltid skriva tydligt så ett barn förstår.

Vad jag fattat om 24 tim rapport är att den gör man bara om man varit utomlands, i övrigt kan man skita i den. Om IM säger när man kommer dit för 90 rapport el förlängning av ut att man missat att göra 24 tim rapport så säger man bara att jag kom hem igår och nu är jag här, vad är problemet? Har inte alla hotell rapporterat att jag bott där? Fy på dom...

Det skiljer sig från time till time vad som gäller i Pattaya när jag frågat. Om du sedan frågar vad som gäller ytterligare en gång får du till svar om du frågar mera gäller andra regler till svar.
Därav följer att du tjänar på att själv ta reda på och tala om för dem vad du vill de skall göra.

Självklart är det fel i grafiken, är ju gjort av en Thai och granskat av en Thai, den som gjort det kan ju inte fråga nån hur det ska vara och den som granskar kan ju inte säga att det är fel eftersom Thai aldrig gör fel.
Gör om gör rätt existerar ju inte här, Det blir det som det blir och inte mer med det.
Who cares, alla vet ju ändå vad som gäller eller? Bara tingtong falang som inte fattar, för en falang måste man alltid skriva tydligt så ett barn förstår.

Vad jag fattat om 24 tim rapport är att den gör man bara om man varit utomlands, i övrigt kan man skita i den. Om IM säger när man kommer dit för 90 rapport el förlängning av ut att man missat att göra 24 tim rapport så säger man bara att jag kom hem igår och nu är jag här, vad är problemet? Har inte alla hotell rapporterat att jag bott där? Fy på dom...
I vissa provinser är det så. Försök följa den regeln i t.ex. Prachin Buri och du blir sedan inte godkänd på extension of stay.
Jag fick för bara några dagar sedan en ny vän på Facebook, bor hyfsat nära mig och hade precis blivit nekad ett års extension of stay baserat på vigsel. Orsaken var, han hade gjort TM30 när han ankom, men han hade inte gjort en ny efter sina resor till Bangkok. Han fick åka ut ur landet och skaffa sig ett nytt Non O visum istället och börja om på nytt.
En engelsman med thai fru. Han kontaktade mig efter en rådgivning i "Thai Visa UK" som jag är medlem i.
Kom alltid ihåg, att även om det du sade kanske är gångbart i din provins, är det inte det som gäller i Thailand. Skulle du ge det rådet till person i annan provins får den personen problem med immigration.

De regler som nu gäller för oss falanger liknar om inte så nästan identisk med hur reglerna är för gäst arbetare från grannländerna. De skall vet precis var du är och kan inte bytta vistelse plats utan rapportering.
Står fortfarande att du skall göra en rapport när du lämnar och en när du ankommer i grafiken.
Är ju det jag anmärker på!
Och det är fel, du skall inte gå ner till immigration och säga att nu åker jag och sen gå till nästa immigration och rapportera att nu ankom jag.
Läs vad jag skriver och vad det står istället för att kommentera annat.

Din ankomst skall rapporteras inom 24h.
Din avfärd behöver inte rapporteras.

Här blir det frivillig hus arrest.

Men nu inträder ju säsongen för folk som kommer ner på en längre vistelse, då kanske vi kan få en del svar vad som gäller, de reser ju en del.

Står fortfarande att du skall göra en rapport när du lämnar och en när du ankommer i grafiken.
Är ju det jag anmärker på!
Och det är fel, du skall inte gå ner till immigration och säga att nu åker jag och sen gå till nästa immigration och rapportera att nu ankom jag.
Läs vad jag skriver och vad det står istället för att kommentera annat.

Din ankomst skall rapporteras inom 24h.
Din avfärd behöver inte rapporteras.

Jag skrev nästan men vad hindrar dem snart är vi där rapportering när vi lämnar. Det är väl det som skiljer oss från gästarbetare.

Därav följer att du tjänar på att själv ta reda på och tala om för dem vad du vill de skall göra.
Vad hjälper detta när de inte är intresserad. De frågar efter något som inte går att få fram.
Jag har varit tydlig med att min grund för uppehåll här i Thailand skall följa lagen och inget annat.

Jag skrev nästan men vad hindrar dem snart är vi där rapportering när vi lämnar. Det är väl det som skiljer oss från gästarbetare.
Ja men alla här känner väl redan till rapportering vid ankomst.
Jag behövde ingen extra info.
Och åker du till Bangkok så lämnar du provinsen så heller inget nytt.
Jag skrev om vad som stod i den grafiken som man förstår om man kan Engelska skiljer sig vesäntligt från vad som sagts tidigare.

Vad hjälper detta när de inte är intresserad. De frågar efter något som inte går att få fram.
Jag har varit tydlig med att min grund för uppehåll här i Thailand skall följa lagen och inget annat.
Jo jag har hört den beskrivningen av dig förut. Men den känns tunn. Antingen är det något annat de hakar upp sig på, eller om det är det de sakligt frågar efter kan du fråga ambassaden om intyg.
Alternativt, jag känner till en sak till de faktiskt ibland frågar efter. OM du före den vigsel du har idag, har varit gift med någon annan, då kan de fråga efter äktenskapsskillnaden. Om det är fallet, så kan du få en kopia på den av domstolen som pdf fil, skriva ut och gå till ambassaden och få den intygad. Behöver också översättas till thai och översättningen intygad på thai UD i Bangkok.
Den __vet_ jag att det ibland frågas efter och jag har min med mig för säkerhets skull.

Går en intressant serie om Myanmar/Burma på AlJazira som också spiller över på hur man tänker i Thailand.
Där framgår det att det är viktigt att utlänningar inte får inflytande och får inte påverka både religion och inrikespolitik.
Metoder som påminner om Thailand och dess IM.
Pådrivare är den styrande militären och de högre munkarna.
Utlänningar ska inte få fotfäste i något av länderna.

Detta blir bara än mer dumt, om jag nu med mitt O-visa, så blir jag tvingad att lämna landet senast var 90:e dag, jag vänder åter från Cambodia efter att jag lämnat Thailand, (ett köp av visum till Cambodia, 1.500B, som jag inte ens utnyttjar i 20 minuter, och jag får även betala 300B för att komma ut ifrån Cambodia) nu kommer jag till Mig/passkontroll, här ska jag då uppge min tänkta adress i Thailand, nu åker vi ifrån gränskontrollen, vi beslutar nu att ta en avstickare på några mil för att hälsa på en bror till frugan, och där ska vi stanna i 24 timmar, nu måste jag åter besöka Mig/polis för att anmäla att det är där jag bor 24 timmar, efter besöket så sätter vi kurs mot hemmet, och väl hemma så måste jag åter till Mig/polis för att anmäla, att nu är jag hemma på min boendeadress.

Snart finns material att sätta ihop en bok, läs boken om Ubon:s lista så förstår Ni varför man inte ska ödsla sin tid i Tha....

forsätter det på detta sätt och med annat som kommer, så får man väl göra en " @Khunta ".

Går en intressant serie om Myanmar/Burma på AlJazira som också spiller över på hur man tänker i Thailand.
Där framgår det att det är viktigt att utlänningar inte får inflytande och får inte påverka både religion och inrikespolitik.
Metoder som påminner om Thailand och dess IM.
Pådrivare är den styrande militären och de högre munkarna.
Utlänningar ska inte få fotfäste i något av länderna.

Detta blir bara än mer dumt, om jag nu med mitt O-visa, så blir jag tvingad att lämna landet senast var 90:e dag, jag vänder åter från Cambodia efter att jag lämnat Thailand, (ett köp av visum till Cambodia, 1.500B, som jag inte ens utnyttjar i 20 minuter, och jag får även betala 300B för att komma ut ifrån Cambodia) nu kommer jag till Mig/passkontroll, här ska jag då uppge min tänkta adress i Thailand, nu åker vi ifrån gränskontrollen, vi beslutar nu att ta en avstickare på några mil för att hälsa på en bror till frugan, och där ska vi stanna i 24 timmar, nu måste jag åter besöka Mig/polis för att anmäla att det är där jag bor 24 timmar, efter besöket så sätter vi kurs mot hemmet, och väl hemma så måste jag åter till Mig/polis för att anmäla, att nu är jag hemma på min boendeadress.

Snart finns material att sätta ihop en bok, läs boken om Ubon:s lista så förstår Ni varför man inte ska ödsla sin tid i Tha....

forsätter det på detta sätt och med annat som kommer, så får man väl göra en " @Khunta ".
Formellt är det brodern till frugan som skall rapportera ni är där. Sedan din fru som rapporterar du är hemma hos henne.

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
919
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp