Telefon köpt i Thailand fungerar ej I Sverige

Detta hittade jag angående om du testat telefonen med annan regions SIM kort innan du låste upp den.

Its very simple. …make sure the first time u insert a sin in this phone is a regional SIM card and then once u insert make a normal call for 5 -6 mins and then remove it and insert any countries SIM you want ..

If in case you have already tried inserting some other regions SIM on the first installation ..for cleaner process just switch off the phone,remove this sim ,insert a regional SIM card and go into boot mode by clicking power+home+ vol down. Here navigate to wipe data with volume keys and press lock button to select. Once this is completed your phone switches on and follow the steps as I told above

Orsaken ska vara att man vill undvika gråimport mellan länder pga att man releasar en telefon till olika marknader främst.

Eftersom det fungerar med en factory reset att återställa den går det säkert flasha om den (kallas det inte roota den). Men det kanske man inte vill.

Tack för nytänkande. Måste läsa på mer om detta. Att "bricka luren" är en realitet när man rotar. Man måste ha blykoll.

Rota vill jag helst inte men det kanske inte är så farligt om man inte flashar ett nytt ROM. Får läsa på om wipe data.

Men vissa saker som KNOX går aldrig att ändra. Kanske även regionslåsning ingår där?

Edit:
Vad jag hittade snabbt, kanske inte rätt
Factory reset eller flash ROM hjälper inte. Måste rota, tror jag.
Factory reset hjälper dock inte, det tror jag inte.

Senast redigerad av en moderator:
Rotar man telefonen finns det många region-unlock appar att välja mellan. Frågan är dock hur de fungerar på just min telefon.

Tack för nytänkande. Måste läsa på mer om detta. Att "bricka luren" är en realitet när man rotar. Man måste ha blykoll.

Rota vill jag helst inte men det kanske inte är så farligt om man inte flashar ett nytt ROM. Får läsa på om wipe data.

Men vissa saker som KNOX går aldrig att ändra. Kanske även regionslåsning ingår där?

Edit:
Vad jag hittade snabbt, kanske inte rätt
Factory reset eller flash ROM hjälper inte. Måste rota, tror jag.
Factory reset hjälper dock inte, det tror jag inte.
Factory reset hjälper bara till att börja från början, det som stod på engelska.

Rootning skulle vara sista alternativet ... kolla med Samsung först ...

Kom fram på Samsung chat nu på morgonen. Men de stöder inte engelska! Det var som din fru sade, Janne. Jag hade missat att göra ett val längre upp i formuläret.

Får fortsätta att försöka komma fram på Samsung Call center i Thailand.

Så här mycket strul och dålig information vill man ju helst inte utsättas för.

Det går lite trögt.

Samsung Thailand klarar inte engelska varken i chat eller telefon. (Trots att man får välja språk.)
I chat vägrade man helt engelska trots att jag gjorde två försök.
I telefon kunde man få fram ett fåtal ord som jag förstod "update, software, no warranty". Man ville på något sätt att jag själv skulle flasha nytt ROM och förlora garantin. Men det gör jag ju inte direkt.

Samsung Sverige ringde jag två gånger igår. Båda gångerna lovade man maila ett formulär till mig. Men det har inte kommit fram ännu. Får ringa om samma sak en tredje gång i morgon. Tjejen på Thaimassage som jag lärde känna igår lovade ringa i morgon förmiddag till Samsung Thailand.

Bara att nöta. Jajaja :)

Det går lite trögt.

Samsung Thailand klarar inte engelska varken i chat eller telefon. (Trots att man får välja språk.)
I chat vägrade man helt engelska trots att jag gjorde två försök.
I telefon kunde man få fram ett fåtal ord som jag förstod "update, software, no warranty". Man ville på något sätt att jag själv skulle flasha nytt ROM och förlora garantin. Men det gör jag ju inte direkt.

Samsung Sverige ringde jag två gånger igår. Båda gångerna lovade man maila ett formulär till mig. Men det har inte kommit fram ännu. Får ringa om samma sak en tredje gång i morgon. Tjejen på Thaimassage som jag lärde känna igår lovade ringa i morgon förmiddag till Samsung Thailand.

Bara att nöta. Jajaja :)
Ja nästa gång köpa i Sverige ... så man kan prata med supporten i varje fall ...

Ja nästa gång köpa i Sverige ... så man kan prata med supporten i varje fall ...
Jo det är ju sant. Telefonerna är ju inte dyrare än i Thailand heller sade ju hon som hade erfarenhet. Fast jag är ofta borta så länge att jag måste handla i utlandet. Vandrarskor är annat som ger problem. Sliter jag ut ett par och måste köpa nytt i Asien så är det svårt att hitta skor med bred läst, t.o.m. i Bangkok.

Jo det är ju sant. Telefonerna är ju inte dyrare än i Thailand heller sade ju hon som hade erfarenhet. Fast jag är ofta borta så länge att jag måste handla i utlandet. Vandrarskor är annat som ger problem. Sliter jag ut ett par och måste köpa nytt i Asien så är det svårt att hitta skor med bred läst, t.o.m. i Bangkok.

Läderskor finns det dom som gör för hand, i Th. beställningsvara.

Jag har nog ringt kanske 5-6 samtal till vardera Samsung Sverige och Samsung Thailand. (Jag har fått fast Internet nu och kan använda Skype.) I Sverge säger de att jag skall tala med Thailand och i Thailand säger de "Sorry that it doesn't work in Sweden."

Samtalen blir ofta uppåt en halv timme långa när jag bara artigt säger att telefonen borde fungera och att jag vill tala med tekniker. Jag tror ibland thailändarna fejkar dålig engelska men det är bara att upprepa det man sagt. Säger de att de inte kan så ber man artigt att få tala med någon som kan etc etc. Bara tjata. Jag har till slut lyckats tjata fram epost-adresser till tekniker i både Sverige och Thailand men än så länge inga svar.

Dessutom många rena dönickssvar om nätverksproblem, moderkort, att "telefoner fungerar bara i det land man köper dem" etc etc. På call-center känner de nog inte till problemet.

Det ser mörkt ut. Jag gissar fortfarande att telefonen skulle kunna börja fungera om den blev ringd från, i Thailand. Tack till Janne som tidigt påpekade detta.

Så möjligen kommer jag att försöka skicka telefonen till Thailand. Om någon i forum är villig eller känner någon som är villig att hjälpa till så hör gärna av er. Någon i Thailand bör alltså ringa ett eller kanske helst två samtal, längre än 5 minuter, lokalt går bra, kanske helst från två olika operatörer och skicka tillbaka telefonen. Jag betalar självklart utläggen.

Hör gärna av er om någon har möjlighet att göra detta.

Senast ändrad:
Tror mest att de flesta i Thailand inte vet, ingen som klagat innan. Då de inte vet vill de inte förlora ansiktet.

Om du kontaktar Samsung i Sydkorea? Eller lägger ut frågan på mobilt forum kanske du får bättre svar.

I Samsung Sverige bryr de sig bara inte.

Tror mest att de flesta i Thailand inte vet, ingen som klagat innan. Då de inte vet vill de inte förlora ansiktet.

Om du kontaktar Samsung i Sydkorea? Eller lägger ut frågan på mobilt forum kanske du får bättre svar.

I Samsung Sverige bryr de sig bara inte.

Jag har frågat på ett par mobilforum som inte känt till problemet. Jag har letat efter andra kontaktadresser till Samsung. Någon internationell kontakt har jag inte hittat. Men möjligen kan den lokala kontakten i Sydkorea vara mer kunnig. Bra förslag, tack.

I Sverige säger de att "Thailand måste ta fram kod för upplåsning".

I Sverige begärde man till slut in telefonens data, kvitto etc och skulle "höra sig för" men utan några garantier eftersom jag saknar "internationellt garantikort".

Känslan just nu är dock att det faktiskt är enklast att skicka den till Thailand för att ringa på den och skicka den tillbaka.

Den har två SIM-kortshållare (med var sitt IMEI-nummer). Så man bör bog ringa ett samtal från varje simkortshållare.

Borde vara samma problem med telefon köpt i Sverige så de borde känna till.

Men är säkerställa enklast att skicka till någon i Thailand. Du har inte tjej i Thailand?

Borde vara samma problem med telefon köpt i Sverige så de borde känna till.

Men är säkerställa enklast att skicka till någon i Thailand. Du har inte tjej i Thailand?

Jag tror också att upplåsningskoder är internationella. De skapas från serienummer och IMEI-nummer för det aktuella exemplaret. Att man i Sverige säger att koden måste hämtas från Thailand kan bero på att jag ännu inte nått fram till deras högsta nivå på tekniker. Fick dock alltså ett mail från deras "andra" supportlinje som verkade aningen mer kunnig än de som svarar i telefon.

Jag letar fortfarande tjej i Thailand :) Jag kommer inte direkt på någon thailändare jag kan fråga.

Det behövs alltså minst två samtal om vardera minst 5 min, lokalt går bra. (Ett samtal med SIM-kortet i varje SIM-kortshållare.) Gärna även prova att ringa från två olika operatörer, t.ex Truemove och DTAC.

Jag är inte så rik ;) så förutom returfrakten kan jag betala 2000 Baht för besväret, bara för att visa min uppskattning. SIM-kortet skall vara nano-storlek.

Jag tror också att upplåsningskoder är internationella. De skapas från serienummer och IMEI-nummer för det aktuella exemplaret. Att man i Sverige säger att koden måste hämtas från Thailand kan bero på att jag ännu inte nått fram till deras högsta nivå på tekniker. Fick dock alltså ett mail från deras "andra" supportlinje som verkade aningen mer kunnig än de som svarar i telefon.

Jag letar fortfarande tjej i Thailand :) Jag kommer inte direkt på någon thailändare jag kan fråga.

Det behövs alltså minst två samtal om vardera minst 5 min, lokalt går bra. (Ett samtal med SIM-kortet i varje SIM-kortshållare.) Gärna även prova att ringa från två olika operatörer, t.ex Truemove och DTAC.

Jag är inte så rik ;) så förutom returfrakten kan jag betala 2000 Baht för besväret, bara för att visa min uppskattning. SIM-kortet skall vara nano-storlek.

Vad händer om man ringer dig från Thailand?????
Förstår inte varför Samsung i Swe inte kan hjälpa dig,det borde dom klara av.

Varför inte emaila företag som låser upp mobiler
Det är ju bara att fråga om dem klarar av att låsa upp region låset på din telefon

Liknande trådar

Tillbaka
Topp