mackes
Forumveteran
a
Samsung Sverige har frågat huvudkontoret och idag fick jag svar. Jag har nu fått en kod på 8 siffror och en kod på 7 siffror. De föreslog att jag skulle prova båda.
Problemet är dock att jag undrar om dessa koder är de rätta. Jag vet inte hur jag skall slå in koderna. Jag har bara kollat lite på Internet och då sätter de bara in ett SIM-kort som inte accepteras och när telefonen då slås på så frågar den efter en regionskod. Jag har dock aldrig fått någon sådan fråga. I min telefon accepteras bara inte vissa SIM.
Min telefon fungerar inte med europeiska SIM-kort. Det är jag ganska övertygad om. En turkisk tekniker i Turkiet försökte med ganska många SIM-kort och sade att han inte kunde förstå vad felet var. Då kunde jag få ett sydafrikanskt SIM att fungera (liksom det hade gjort i Sydafrika).
Telia kunde inte få något SIM att fungera ("no SIM card"). Men jag har ett SIM från Uganda hemma som fungerar i Sverige.
Det är inte nätverksproblem, fel på telefonen eller fel på SIM-korten.
Har du eller någon annan en ide så är jag naturligtvis tacksam att få veta. Jag skall självklart fråga Samsung igen hur jag slår in koden. Men deras kunskaper har lyst med sin frånvaro så jag har inte så mycket hopp för det.
Jag tror mer och mer att telefonen skulle kunna börja fungera i hela världen om den kom till Thailand. Men jag åker inte dit direkt nu. Jag återvänder till Thailand senare. Så tyvärr kan verkar luta åt att jag måste köpa en ny telefon.
Själv har jag nog vant mig vid Android. Men när man nu får höra lite om telefoner så verkar iPhone ha bättre internationell garanti. Man bara lämnar in telefonen och de fixar den, säger flera användare och neutrala försäljare. Så är det ju verkligen inte med Samsung. Ur en iPhone kan de läsa av exakt när den slogs på första gången etc, affärerna kan ha problem att få full garanti på demoexemplar etc, men i gengäld fungerar tydligen reklamationer bra.
Alla förslag gällande min telefon beaktas![]()
Detta är ju definitivt en fråga för Samsung, det känns väldigt oproffsigt att bara slänga ut en kod utan instruktioner! Speciellt med de priser Samsung nu tar för telefonen så kam man förvänta sig lite support.
Klart du kan posta telefonen hit, men det kostar dig runt 500:- . Kräv du support från Samsung.