Telefon köpt i Thailand fungerar ej I Sverige

a

Samsung Sverige har frågat huvudkontoret och idag fick jag svar. Jag har nu fått en kod på 8 siffror och en kod på 7 siffror. De föreslog att jag skulle prova båda.

Problemet är dock att jag undrar om dessa koder är de rätta. Jag vet inte hur jag skall slå in koderna. Jag har bara kollat lite på Internet och då sätter de bara in ett SIM-kort som inte accepteras och när telefonen då slås på så frågar den efter en regionskod. Jag har dock aldrig fått någon sådan fråga. I min telefon accepteras bara inte vissa SIM.

Min telefon fungerar inte med europeiska SIM-kort. Det är jag ganska övertygad om. En turkisk tekniker i Turkiet försökte med ganska många SIM-kort och sade att han inte kunde förstå vad felet var. Då kunde jag få ett sydafrikanskt SIM att fungera (liksom det hade gjort i Sydafrika).

Telia kunde inte få något SIM att fungera ("no SIM card"). Men jag har ett SIM från Uganda hemma som fungerar i Sverige.

Det är inte nätverksproblem, fel på telefonen eller fel på SIM-korten.

Har du eller någon annan en ide så är jag naturligtvis tacksam att få veta. Jag skall självklart fråga Samsung igen hur jag slår in koden. Men deras kunskaper har lyst med sin frånvaro så jag har inte så mycket hopp för det.

Jag tror mer och mer att telefonen skulle kunna börja fungera i hela världen om den kom till Thailand. Men jag åker inte dit direkt nu. Jag återvänder till Thailand senare. Så tyvärr kan verkar luta åt att jag måste köpa en ny telefon.

Själv har jag nog vant mig vid Android. Men när man nu får höra lite om telefoner så verkar iPhone ha bättre internationell garanti. Man bara lämnar in telefonen och de fixar den, säger flera användare och neutrala försäljare. Så är det ju verkligen inte med Samsung. Ur en iPhone kan de läsa av exakt när den slogs på första gången etc, affärerna kan ha problem att få full garanti på demoexemplar etc, men i gengäld fungerar tydligen reklamationer bra.

Alla förslag gällande min telefon beaktas ;)

Detta är ju definitivt en fråga för Samsung, det känns väldigt oproffsigt att bara slänga ut en kod utan instruktioner! Speciellt med de priser Samsung nu tar för telefonen så kam man förvänta sig lite support.

Klart du kan posta telefonen hit, men det kostar dig runt 500:- . Kräv du support från Samsung.

Detta är ju definitivt en fråga för Samsung, det känns väldigt oproffsigt att bara slänga ut en kod utan instruktioner! Speciellt med de priser Samsung nu tar för telefonen så kam man förvänta sig lite support.

Klart du kan posta telefonen hit, men det kostar dig runt 500:- . Kräv du support från Samsung.
Tack för erbudandet att skicka telefonen. Vi får se hur det utvecklas och om jag hinner det nu.
Problemet är att det inte är helt enkelt att kräva support av Samsung. Jag har alltså redan ägnat flera timmar (!) i telefon med Samsung Sverige och Samsung Thailand, under flera veckor, bara för att komma till detta läge. (Dessutom har jag försökt på flera andra sätt.)

Senast ändrad:
Provar att tjata skriftligen istället så får vi se hur det går ;)

Hej,

Stort tack för att ni hjälper till med problemet.

Jag förstår dock inte hur jag skall slå in koderna. Jag har kollat på Internet. Där sätter man i ett SIM-kort som inte fungerar och slår sedan på telefonen. Då frågar telefonen efter en regionskod.

Men min telefon frågar inte efter regionskod. Den säger bara "no SIM card" eller också säger den inget alls. (Den säger definitivt inte nätverksporblem.)

Jag är övertygad om att den är regionslåst. Jag tog den ur Thailand utan att ringa på den. Jag har numera förstått att detta är orsaken till att den blivit låst. Man måste ringa ett samtal från det land telefonen är distribuerad till. Men det har ingen berättat för mig utan jag har funnit ut detta själv genom Internet och genom att tala med försäljare. Praktiskt taget alla är överens om detta.

Telefonen fungerar med ugandiskt och sydafrikanskt SIM-kort. Däremot försökte en turkisk tekniker med flera turkiska SIM-kort som inte fungerade. Han var mycket förvånad. I Turkiet kunde jag däremot använda ett sydafrikanskt SIM-kort!

I Sverige har Telia försökt med flera SIM-kort som inte fungerar. Jag har dock ett ugandiskt SIM-kort som fungerar i Sverige!

Det är inget fel på telefonen, det är inget nätverksproblem eller fel på SIM-korten. Telefonen verkar helt enkelt inte fungera med europeiska SIM.

Samsung Thailand klarar inte att lösa problemet. Många av supportagenterna talar inte engelska. Deras chat vägrar helt engelska. De hänvisar (med telefonnummer), helt i strid med Samsungs policy, till små telefonfixare som flashar nya ROM i telefonen och däremed sätter garantin ur spel samt även orsakar andra problem.

Jag ber verkligen att ni försöker lösa detta problem. Jag har köpt telefonen i en Samsung shop i mars i år, jag har kvitto sparat som redovisats. Jag har följt alla era instruktioner. Jag har ägnat många timmar åt detta under de senaste veckorna. Men telefonen fungerar inte.

Samsung är ett stort globalt företag som måste kunna få en kunds telefon, som är under garanti, att fungera.

Jag ber vekligen att ni kosulterar edra tekniker som måste veta hur problemet löses.

Det har redan gått flera veckor och jag har inte en fungerande telefon. Jag hoppas ni kan ge detta ärende prioritet.

Vänlig hälsning

Har du testat att göra en fabriks återställning av telefonen?
Och har du den senaste program verisonen i telefonen
Jag vet inte om det funkar men det kan vara värt att testa
Om du prövar så gör en backup på telefonen först

Har du testat att göra en fabriks återställning av telefonen?
Och har du den senaste program verisonen i telefonen
Jag vet inte om det funkar men det kan vara värt att testa
Om du prövar så gör en backup på telefonen först
Tack för förslaget. Visst är det ett rimligt förslag, det har diskuterats i tråden.
Men just nu har jag alla data och konton i telefonen. Vad jag kan se på nätet skulle det inte fungera och troligen skulle inte ett regionsskydd kunna manipuleras så lätt.
Skulle det dock fungera, men jag tar telefonen på resa till en annan region, finns fortfarande stor risk att den då blir obrukbar. Därför provar jag inte just nu. Däremot gissar jag att den skulle bli världsöppen om jag kunde ringa på den från Asien eller helst Thailand.

Senast ändrad:
Om telefonen nu är regions låst då verkar den ju ha blivit låst till afrikanska sim kort!
Eller varför funkar den bara med afrikanska sim kort?
Har du fått bekräftat att telefonen är regions låst och just till asien?

Jag hade ju flashat om telefonen till en nordisk firmaware då blir ju telefonen helt hellt återstäld som en nordisk telefon och då borde det väl funka?
Men jag vet inte jag har en iphone
Var sugen på att testa en samsung s8 plus men det är ju inte kul om man får samma problem som du

Om telefonen nu är regions låst då verkar den ju ha blivit låst till afrikanska sim kort!
Eller varför funkar den bara med afrikanska sim kort?
Har du fått bekräftat att telefonen är regions låst och just till asien?

Jag hade ju flashat om telefonen till en nordisk firmaware då blir ju telefonen helt hellt återstäld som en nordisk telefon och då borde det väl funka?
Men jag vet inte jag har en iphone
Var sugen på att testa en samsung s8 plus men det är ju inte kul om man får samma problem som du
Jag medger att jag inte kan exakt förkara varför den skulle ha kunna bli låst till afrikanska SIM-kort. Men det första samtalet ringde jag från Sydafrika. Men jag har talat med många i branchen och kollat Internet. Den rimligaste förklaringen är att den blivit regionslåst. Eftersom detta skydd är hemligt så kan man inte exakt härleda vad som hänt.

Om jag måste köpa ny telefon så funderar jag också på en S8+. Mitt intryck är att inga problem uppstår om man ringer på telefonen innan man tar den utomlands. Men visst har mitt förtroende för Samsung sjunkit rejält efter denna historia.

Snart skall ju en Note 8 också komma, som förhoppningsvis inte fattar eld.

Det var ett tag sedan jag intresserade mig för att flasha ROM. Jag har dock aldrig gjort det. Man kan ju i oturliga fall "bricka" telefonen så att den blir helt obrukbar. Samsung har väl också "KNOX-räknaren" som aldrig går att manipulera. Den visar om telefonen blivit flashad och därmed försvinner all garanti. Åtminstone tror jag inte det tidigare gick att flasha en Samsungtelefon så att den fungerade och uppdaterade exakt som en originaltelefon (föutom KNOX).

I grunden tycker jag inte att jag skall behöva ge upp garanti för att fixa en telefon som står under garanti. jag är alltså inte heller säker på resultatet av att flasha ROM. Det är verkligen den sista utvägen.

De telefonfixare som arbetar med mjukvara med Samsungtelefoner i Sverige verkar inte seriösa, i alla fall inte de jag fått tag på. (Däremot verkar en del telefonfixare som jobbar med hårdvara, att vara seriösa, men de vill inte ha med detta att göra.)

Senast ändrad:
Jag medger att jag inte kan exakt förkara varför den skulle ha kunna bli låst till afrikanska SIM-kort. Men det första samtalet ringde jag från Sydafrika. Men jag har talat med många i branchen och kollat Internet. Den rimligaste förklaringen är att den blivit regionslåst. Eftersom detta skydd är hemligt så kan man inte exakt härleda vad som hänt.

Om jag måste köpa ny telefon så funderar jag också på en S8+. Mitt intryck är att inga problem uppstår om man ringer på telefonen innan man tar den utomlands. Men visst har mitt förtroende för Samsung sjunkit rejält efter denna historia.

Snart skall ju en Note 8 också komma, som förhoppningsvis inte fattar eld.

Det var ett tag sedan jag intresserade mig för att flasha ROM. Jag har dock aldrig gjort det. Man kan ju i oturliga fall "bricka" telefonen så att den blir helt obrukbar. Samsung har väl också "KNOX-räknaren" som aldrig går att manipulera. Den visar om telefonen blivit flashad och därmed försvinner all garanti. Åtminstone tror jag inte det tidigare gick att flasha en Samsungtelefon så att den fungerade och uppdaterade exakt som en originaltelefon (föutom KNOX).

I grunden tycker jag inte att jag skall behöva ge upp garanti för att fixa en telefon som står under garanti. jag är alltså inte heller säker på resultatet av att flasha ROM.

De telefonfixare som arbetar med mjukvara med Samsungtelefoner i Sverige verkar inte seriösa, i alla fall inte de jag fått tag på. (Däremot verkar en del telefonfixare som jobbar med hårdvara, att vara seriösa, men de vill inte ha med detta att göra.)

Detta med garantier i Th. det skall du snabbt glömma, då det kommer till skarpt läge så finns det ingen som tar ansvar här.
Vill minnas att regionslåsningen omfattar Asien och Afrika i samma paket.
Samsung i Swe borde hjälpa dig, dom påstår ju själva, att dom har "världsgarantier" Då borde dom verkligen hjälpa dig.Motiveringen är ju, att du köpt en vara, som inte fungerar, det finns inget som säger, att du endast skall bruka den i det land du köpt den

Jag talade med en försäljare på Phonehouse/ElGiganten igår. Hon sade att på en del nya telefoner står det "fungerar endast med europeiska SIM-kort". Men hon sade att om man bara ringer ett samtal från Europa så öppnar de för hela världen. Men man frågar sig om företaget står för hennes uppgift om man skulle få problem utanför Europa.

Jag talade med en försäljare på Phonehouse/ElGiganten igår. Hon sade att på en del nya telefoner står det "fungerar endast med europeiska SIM-kort". Men hon sade att om man bara ringer ett samtal från Europa så öppnar de för hela världen. Men man frågar sig om företaget står för hennes uppgift om man skulle få problem utanför Europa.

Du använde den ju i Afrika, då borde den vara upplåst i "rätt" region, så det hon påstår talar mot henne.

IMG_9828.JPG
På Huawei P10 packet står det så här

Min gamla Note 3 köpte jag i Rio de Janeiro. Den har fungerat i ett otal länder i Sydamerika, Europa, Afrika och Asien. Men det var innan Samsung började med den här j-vla regionslåsningen.

Senast ändrad:
Du har ju fått upplåsningskoder
Men du får inte upp rutan att slå in koderna
När jag googlade så fick jag upp detta

Så jag hade prövat att slå in
#7465625*638*#
Och därefter första koden
Och därefter den andra koden den är kanske till andra sim platsen?
Men du gör ju det på egen risk
Men jag hade prövat

Step 3: How do I insert the code to unlock my Samsung Galaxy A9 Pro (2016)?
– Insert another carrier SIM into your Samsung, other than the original SIM card.

– Wait until your phone reads “Enter Unlock Code” or “Sim Network Unlock Pin”.

– Enter the unlock code into the blank field.

– The message “Network Unlock Successful” will be displayed.

If your phone does not ask for the unlock code and it only says “Network Locked” then, as if making a call, dial: #7465625*638*#. Once prompted for code enter the unlock code and your phone will be unlocked.
https://www.google.se/amp/s/www.unl...ung-galaxy-a9-pro-2016-using-unlock-codes/amp

#7465625*638*#
Men jag hade prövat

– Insert another carrier SIM into your Samsung, other than the original SIM card.

If your phone does not ask for the unlock code and it only says “Network Locked” then, as if making a call, dial: #7465625*638*#. Once prompted for code enter the unlock code and your phone will be unlocked.
https://www.google.se/amp/s/www.unl...ung-galaxy-a9-pro-2016-using-unlock-codes/amp
Stort tack. Jag har tydligen inte Googlat tillräckligt. Självklart gör jag det på egen risk. Men att "slå in ett telefonnummer" kan ju inte förverka garantin, som jag ser det. (Om man skall flasha ROM måste man däremot godkänna flera "waivers".)

Jag skall testa så snart jag kommer hem.

Passerade just en annan gren av ElGiganten. Jag undrade om de kunde garantera att en ny S8+ fungerar i hela världen. Det gäller ju att framhålla att SIM-kort från hela världen skall fungera, det slirar de gärna över. Telefonerna har samma klisterlapp om endast europeiska SIM-kort.

Försäljaren ringde chefen och sade till slut:
Affären garanterar att telefonen fungerar i hela världen med europeiskt SIM. Om du ringer ett samtal från Sverige blir den också öppen för SIM-kort från hela världen. Men om det inte fungerar får du "ta det med Samsung". - Och det vet vi ju att det inte fungerar.

Jag skulle inte ha råd att ringa på svensk roaming från t.ex Thailand. (Har dock inte kollat priserna.) De som reser som jag byter oftast SIM-kort i varje land.

Jag vet inte om jag vågar köpa en ny telefon längre ;)

#7465625*638*#
Men jag hade prövat

#7465625*638*#
Men jag hade prövat

Jag har provat att slå in
#7465625*638*#
vänta lite och sedan trycka luren.
Men den rutan där man skall slå in regionskoden kommer inte upp.

Det som händer är att den tror att jag försöker ringa och säger "not registered on network". Jag har ju det svenska SIM i.

(Jag tvekar inte att göra det. Koderna kommer från Samsung och skulle telefonen paja ännu mer, om möjligt, så blir det ännu mer deras ansvar. Fast man vet ju inte vad de anser, förstås.)

Jag hade vägarna förbi Media Markt. De sade samma sak som på ElGiganten fast på ett mycket kunnigare och trevligare sätt. Skulle hellre köpa på MM, de inger mer förtroende, i alla fall i staden där jag bor. De kan inte garantera att en Samsung fungerar med SIM-kort från länder utanför Europa (samma klisterlappar). Men allt talar för det om man
1. Ringer ett samtal i Sverige med svenskt SIM, mer än 5 min
2. Skickar ett SMS på samma sätt
3. Låter det svenska SIM sitta i ett dygn i Sverige
Fick man problem med en ny S8+, t.ex skulle Media Markt i alla fall försöka titta på det. De var lika irriterade på Samsung som jag och många andra är. De hade dessutom flera tidigare kollegor som nu jobbade på Samsung men de kunde ändå inte få vettiga svar därifrån. iPhone är bättre på dessa "internationella" problem. Huawei har också bara europeisk garanti, men skulle nog fungera om man vidtog samma åtgärder. Samma gällde någon kinesisk som jag tror heter Plus One.

Senast ändrad:

#7465625*638*#
Men jag hade prövat

Frågan om regionskod kom faktiskt upp när jag försökte igen! Möjligen kan jag ha gjort något fel första gången.

Jag har slagit in båda de koder jag fick. Båda gångerna svarade telefonen "unlock successful"

Jag har startat om telefonen, men när jag försöker ringa ett samtal säger den fortfarande "not registered on network".

Märkligt.

Frågan om regionskod kom faktiskt upp när jag försökte igen! Möjligen kan jag ha gjort något fel första gången.

Jag har slagit in båda de koder jag fick. Båda gångerna svarade telefonen "unlock successful"

Jag har startat om telefonen, men när jag försöker ringa ett samtal säger den fortfarande "not registered on network".

Märkligt.[/
Om du googlar
not registered on network samsung
Så får du många träffar på förslag att lösa det
Hoppas det kan hjälpa dig
Här är ett förslag
https://www.wiknix.com/how-to-fix-not-registered-on-network-in-samsung-or-android-phones/

Om du googlar
not registered on network samsung
Så får du många träffar på förslag att lösa det
Hoppas det kan hjälpa dig
Här är ett förslag
https://www.wiknix.com/how-to-fix-not-registered-on-network-in-samsung-or-android-phones/
Tack för förslaget.
På de telefoner jag haft tidigare som fungerat har jag ofta gått in under "more networks" och fixat med accesspunkter etc. På denna telefon som inte är registrerad på nätverket hittar jag denna meny. Men menyn innehåller inte punkten "mobila nätverk" som på sidan du länkade.

Stort tack för dina inlägg. Bl.a. hjälpte det mig att öppna promptern för koden.

Varför telefonen inte fungerar nu är ännu mer oklart för mig. Att det skulle vara något annat än regionslåsning finner jag ändå mycket osannolikt av orsaker jag skrivit tidigare.

jag får leta vidare. Alla tips välkomnas. Tyvärr är många av dessa sidor "click-bait" - domänägaren bara väljer ett knepigt problem och påstår osant att man löst det. Många surfar då till sidan/domänen.

Tack för all hjälp. Jag (vi) får leta vidare :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp