Telefon köpt i Thailand fungerar ej I Sverige

Tror mest att de flesta i Thailand inte vet, ingen som klagat innan. Då de inte vet vill de inte förlora ansiktet.

Om du kontaktar Samsung i Sydkorea? Eller lägger ut frågan på mobilt forum kanske du får bättre svar.

I Samsung Sverige bryr de sig bara inte
.
Dom kan nog inte ett skit i Sverige heller, var inne med min telefon i Sverige för mitt internet inte funkade med Svenskt Simkort.
Dom stod och 4-5 stycken såg ut som fånar vred lite fram och tillbaks på telefonen, "Vi kan tyvvär inte hjälpa dig vet inte varför internet inte funkar med Svenskt Simkort" var det enda svaret efter alla hade nickat sammstämmande till att dom hade ingen aning!
Gick att ringa men internet funkade inte med Svenskt simkort.
I Sverige är det ett ännu mera skitjobb än i Thailand med outbildad personal på produkterna i butikerna.
Tror du får bäst support på någon av telefonbåsen i Thailand men då måste du nog tyvvär vara i landet, dom som sitter där i dessa bås tex i Tukcom dom kan fixa det mesta som inte en butiksanställd i Sverige har en aning om.
I Sverige kan dom sälja telefonen och inget mer är den traisg så skickas den till Asien eller byts ut mot en ny, i Thailand fixar dom den eller försöker iallafall det hade aldrig en Svensk butiksanställd klarat ;) .

Senast redigerad av en moderator:
Har en fråga till er som har lite erfarenhet av detta. Kan man på något vis ta reda på hur det är med den telefonen man nu har hur vida det fungerar att ringa och surfa med utomlands.

Jag har aldrig haft problem med min Windows phone har en simpel microsoft med Windows 10 eller rättar sagt flera då jag har en förmåga att förbruka dem snabbt. Har alltid med mig en extra telefon i reserv på resor i fall den skulle gå sönder. Den har fungerat i Europa Australien och Asien bara att köpa nytt sim aldrig några problem. Så frågan är kan det bli problem i framtiden och kan man i så fall ta reda på detta innan.

Har du testat denna? Enligt Samsung hjälper de dig att låsa upp regionlåset.
http://www.samsung.com/se/info/contactus/#
Numret leder till samma callcenter i Sverige som jag redan varit i kontakt med.

De sidor som säger sig låsa upp telefoner verkar oseriösa, enligt min uppfattning. Jag skulle inte skicka mitt kreditkortsnummer dit.

Jag har ringt en del seriösa telefonfixare i Sverige. Men de har inga tips. Man måste också kolla telefonnumren. Viss oseriösa har dyra betalnummer.

Men tack för de tips som kommit, jag får leta vidare. Tyvärr verkar dock enda sättet vara att ringa från Thailand, vad jag har fått fram hittills i alla fall. Jag gissar att det skulle funka.

Senast ändrad:
Om du bor i Sthlm finns ju butiker som låser upp sim-kortslåsta telefoner medan man väntar. De kanske har koll.

Om du inte bor där, kan du kanske ringa dem?

Om du bor i Sthlm finns ju butiker som låser upp sim-kortslåsta telefoner medan man väntar. De kanske har koll.

Om du inte bor där, kan du kanske ringa dem?
Det stämmer säkert. Men jag har inte hittat någon ännu. Om du eller någon annan känner till någon sådan så posta gärna numret.
Jag bor inte i Stockholm, men om de låter vettiga på telefon kan jag åka förbi.

Senast redigerad av en moderator:
Har du försökt med chatten istället för telefon, idag får du ofta bättre och snabbare support där.
Jag bifogar chatten jag hade med Samsung för att testa. PM:ar formuläret till dig när jag får det
samsung.jpg

Har du försökt med chatten istället för telefon, idag får du ofta bättre och snabbare support där.
Jag bifogar chatten jag hade med Samsung för att testa. PM:ar formuläret till dig när jag får det
samsung.jpg
Jag provade chatten idag, men kom aldrig fram fast jag var nummer ett i kön. Skall prova igen.

samsung.jpg
Jag kommer inte fram i chatten. Men mitt problem är ju också de inte accepterar reklamationer från Thailand. Men jag lyckades ju tjata mig fram till att de skickade mig det formulär som de verkar ha skickat till dig. Jag har svarat förstås.
Inte så mycket mer att göra där tror jag. Jag får vänta på svar på formuläret. Om det kommer något ...

Screenshot_2017-07-13-12-02-44.png

Jag väntade rätt länge på chatten också men hade väl bättre tur..

Nedan informationen Samsung vill ha, jag är övertygad om att de hjälper dig om du skickar in det. Samsung är ett seriöst företag och denna låsningen är bara till för att förhindra "grå" import. De har låst alla sina telefoner sedan 5 år tillbaka.

Vi kan undersöka möjlighet att få en upplåsningskod för regionslåset ifall du skickar oss nedan uppgifter samt en bild/kopia av kvittot.
- Produktens modellkod
- Produktens IMEI nummer (15 tecken långt)
Dessa finner du i telefonens inställningar:
Program > Inställningar > Om enheten. Här finner du produktens modellkod (modellnummer) och genom att klicka på Status finner du sedan produktens IMEI nummer.

Utöver produktinformationen behöver vi även veta följande:
- Av vilken återförsäljare produkten är köpt
- När produkten är köpt (det exakta datumet)
- I vilket land produkten är köpt
- Av vilken anledning produkten befinner sig utanför den regionen den är avsedd för (t ex. semester, att det var en gåva eller annan anledning)
Kom ihåg att bifoga kopia eller bild av kvittot, utan detta kan vi ej undersöka detta vidare.
Med vänliga hälsningar / With kind regards
Navin

Samsung Support

Nedan informationen Samsung vill ha, jag är övertygad om att de hjälper dig om du skickar in det. Samsung är ett seriöst företag och denna låsningen är bara till för att förhindra "grå" import. De har låst alla sina telefoner sedan 5 år tillbaka.

Vi kan undersöka möjlighet att få en upplåsningskod för regionslåset ifall du skickar oss nedan uppgifter samt en bild/kopia av kvittot.
- Produktens modellkod
- Produktens IMEI nummer (15 tecken långt)
Dessa finner du i telefonens inställningar:
Program > Inställningar > Om enheten. Här finner du produktens modellkod (modellnummer) och genom att klicka på Status finner du sedan produktens IMEI nummer.

Utöver produktinformationen behöver vi även veta följande:
- Av vilken återförsäljare produkten är köpt
- När produkten är köpt (det exakta datumet)
- I vilket land produkten är köpt
- Av vilken anledning produkten befinner sig utanför den regionen den är avsedd för (t ex. semester, att det var en gåva eller annan anledning)
Kom ihåg att bifoga kopia eller bild av kvittot, utan detta kan vi ej undersöka detta vidare.
Navin

Samsung Support

Tack för att du kollar. Jag har redan skickat in svar på det formuläret. Det har tagit mig mycket tid att komma dit. Deras grundinställning är att de inte behöver lösa problemet eftersom telefonen är köpt i Thailand.

Tack för att du kontaktat Samsung Support.

Jag har nu skickat en efterfrågan på en regionskod till dig, vi kommer åtekomma så fort vi har fått ett beslut från HQ.

Ha dock i åtanke, detta är något den Thailänska supporten ska hantera egentligen så vi kan dessvärre inte garantera att koden kommer fungera.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Dennis

Samsung Support

Tack för att du kollar. Jag har redan skickat in svar på det formuläret. Det har tagit mig mycket tid att komma dit. Deras grundinställning är att de inte behöver lösa problemet eftersom telefonen är köpt i Thailand.
Tack för att du kontaktat Samsung Support.
Jag har nu skickat en efterfrågan på en regionskod till dig, vi kommer åtekomma så fort vi har fått ett beslut från HQ.
Ha dock i åtanke, detta är något den Thailänska supporten ska hantera egentligen så vi kan dessvärre inte garantera att koden kommer fungera.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Dennis

Samsung Support

Jag tror bara att du hade otur med "Dennis", det är ju inte de vassate knivarna som sitter längst ut.
Är du i Sverige så skall självklart svensk support hjälpa dig, Thailand kan ju inget om svenska SIM-kort.

Jag tror bara att du hade otur med "Dennis", det är ju inte de vassate knivarna som sitter längst ut.
Är du i Sverige så skall självklart svensk support hjälpa dig, Thailand kan ju inget om svenska SIM-kort.
Det är ju vad jag också tycker. Men, som sagt, jag har haft 5-6, ofta långa samtal med Samsung Sverige och deras inställning har hela tiden varit att inte ta hand om ärendet. De kräver ett internationellt garantikort för att ta hand om ett ärende i det land kunden befinner sig om telefonen inte är köpt där.

Senast ändrad:
Det är ju vad jag också tycker. Men, som sagt, jag har haft 5-6, ofta långa samtal med Samsung Sverige och deras inställning har hela tiden varit att inte ta hand om ärendet. De kräver ett internationellt garantikort för att ta hand om ett ärende i det land kunden befinner sig om telefonen inte är köpt där.

Hör av dig om du får ett negativt svar så kan jag kolla om jag kan göra något, har jobbat i branschen så jag har lite vana...

• Like
Reactions: ycc
Hör av dig om du får ett negativt svar så kan jag kolla om jag kan göra något, har jobbat i branschen så jag har lite vana...
Verkligen schysst, stort tack, jag rapporterar :)

Det kom olyckligt för mig. När jag reser använder jag nästan inte dator, bara telefon. Har ägnat mycket tid den senaste månaden åt att gradvis föra över alla data och konton från den gamla luren som inte laddar bra längre till den nya och plötsligt funkar inte den nya! :(

Verkligen schysst, stort tack, jag rapporterar :)

Det kom olyckligt för mig. När jag reser använder jag nästan inte dator, bara telefon. Har ägnat mycket tid den senaste månaden åt att gradvis föra över alla data och konton från den gamla luren som inte laddar bra längre till den nya och plötsligt funkar inte den nya! :(

Testa denna appen så kan du iallafall ringa ut (billigt), jag använder nästan inte telefondelen längre.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dialer.mobilevoipfreecallmobilephone&hl=sv

Testa denna appen så kan du iallafall ringa ut (billigt), jag använder nästan inte telefondelen längre.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dialer.mobilevoipfreecallmobilephone&hl=sv
Skall testa när jag får tid.
Jag själv är ganska inkörd på Skype. Jag är generellt inte så förtjust i Microsoft och deras produkter (fast Skype har de väl inte utvecklat själva), men har vant mig vid Skype. IP-telefoni var nästan ett måste för att ha råd att ringa till Thailand och traggla med Samsung där, telefonsamtalen tog lång tid, det hade jag inte haft råd med på kontantkort.

Skall testa när jag får tid.
Jag själv är ganska inkörd på Skype. Jag är generellt inte så förtjust i Microsoft och deras produkter (fast Skype har de väl inte utvecklat själva), men har vant mig vid Skype. IP-telefoni var nästan ett måste för att ha råd att ringa till Thailand och traggla med Samsung där, telefonsamtalen tog lång tid, det hade jag inte haft råd med på kontantkort.

Skype utvecklades ju av en svensk och dansk, skapade ju även Kaza. Såldes till Ebay som sen sålde det till Microsoft

a
Samsung Sverige har frågat huvudkontoret och idag fick jag svar. Jag har nu fått en kod på 8 siffror och en kod på 7 siffror. De föreslog att jag skulle prova båda.

Problemet är dock att jag undrar om dessa koder är de rätta. Jag vet inte hur jag skall slå in koderna. Jag har bara kollat lite på Internet och då sätter de bara in ett SIM-kort som inte accepteras och när telefonen då slås på så frågar den efter en regionskod. Jag har dock aldrig fått någon sådan fråga. I min telefon accepteras bara inte vissa SIM.

Min telefon fungerar inte med europeiska SIM-kort. Det är jag ganska övertygad om. En turkisk tekniker i Turkiet försökte med ganska många SIM-kort och sade att han inte kunde förstå vad felet var. Då kunde jag få ett sydafrikanskt SIM att fungera (liksom det hade gjort i Sydafrika).

Telia kunde inte få något SIM att fungera ("no SIM card"). Men jag har ett SIM från Uganda hemma som fungerar i Sverige.

Det är inte nätverksproblem, fel på telefonen eller fel på SIM-korten.

Har du eller någon annan en ide så är jag naturligtvis tacksam att få veta. Jag skall självklart fråga Samsung igen hur jag slår in koden. Men deras kunskaper har lyst med sin frånvaro så jag har inte så mycket hopp för det.

Jag tror mer och mer att telefonen skulle kunna börja fungera i hela världen om den kom till Thailand. Men jag åker inte dit direkt nu. Jag återvänder till Thailand senare. Så tyvärr kan verkar luta åt att jag måste köpa en ny telefon.

Själv har jag nog vant mig vid Android. Men när man nu får höra lite om telefoner så verkar iPhone ha bättre internationell garanti. Man bara lämnar in telefonen och de fixar den, säger flera användare och neutrala försäljare. Så är det ju verkligen inte med Samsung. Ur en iPhone kan de läsa av exakt när den slogs på första gången etc, affärerna kan ha problem att få full garanti på demoexemplar etc, men i gengäld fungerar tydligen reklamationer bra.

Alla förslag gällande min telefon beaktas ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp