Telefon köpt i Thailand fungerar ej I Sverige

Ok hur är det med utbudet på datorer där? Skulle ju kunna kollat själv men sitter på långsamt nät och telefon så enklare att fråga.
Kanske man kan beställa sonens födelsedagspresent där.
De har ett hundratal spelmaskiner, du får nästan titta själv. Här är ett exempel för 9.899 Baht, levereras på en vecka så den lär inte komma från Kina. Sortera på rating så får du en hint om vad folk tycker:
  • CPU : AMD A10-5745(Quad core 2.1G, turbo 2.9G) Processor
  • RAM : 8GB DDR3
  • CASE : GVIEW CASE
  • POWER SUPPLY : 550 WATT
  • HDD : 1000 GB (1TB)
  • VGA : (On Board)Graphics AMD Radeon™ HD8610G

gview-case-amd-quad-core-a10-8gb-0225-58098942-e69c6c7a751c7fb9d432e933430ad8b5-zoom.jpg

Tack jag skall spara den sidan och använda som referens när jag går på Tukcom.
Kan dom beställa in vad jag vill ha.
Bra när den står på Thai också har vi ett pris att utgå ifrån i förhandlingarna ;)

Talade med en telefonfixare som instämde i att man måste ringa från regionen den är köpt. Han hänvisade till Thaimassagen bredvid som hade flyttat telefoner från Sverige till Thailand och haft liknande problem, möjligen låsta telefoner, kartongerna måste också vara oöppnade för att få momsen tillbaka.

Thaitjejen hade bott mer än 20 år i Sverige. Bjöd på te, vägrade ta betalt för den tid hon ägnat åt ärendet, men ville inte bli kompis på Fejan :)

Hon föreslog chat med Samsung Thailand. Jag har fått fram serienummer. Men när jag ringer numren jag fick vid köpet talat affären bara Thai och lägger på och call center har jag ännu inte kunnat bli framkopplad till.

Får prova i morgon bitti.

Hittade ett ugandiskt SIM som identifierades som (LTE 2G 3G) Det gick att ringa. Jag blir alltmer övertygad att man telefon är låst till Afrika.

Hoppas jag kan komma fram till support och få en kod som kan låsa upp telefonen, så jag slipper chansa och skicka telefonen till Thailand och be någon ringa.

Senast ändrad:
Förra sommaren köpte jag dator på Fortune Town i Bangkok. HP x360 laptop. Har funkat bra. Fick betala 900 kronor i tull i Sverige när jag skickade hem den med DHL. Då var den begagnad.

Pattaya post vägrade skicka eftersom den innehöll batteri.

Panthip plaza säljer också datorer, men jag tyckte Fortune Town hade större utbud.

Talade med en telefonfixare som instämde i att man måste ringa från regionen den är köpt. Han hänvisade till Thaimassagen bredvid som hade flyttat telefoner från Sverige till Thailand och haft liknande problem, möjligen låsta telefoner, kartongerna måste också vara oöppnade för att få momsen tillbaka.

Thaitjejen hade bott mer än 20 år i Sverige. Bjöd på te, vägrade ta betalt för den tid hon ägnat åt ärendet, men ville inte bli kompis på Fejan :)

Hon föreslog chat med Samsung Thailand. Jag har fått fram serienummer. Men när jag ringer numren jag fick vid köpet talat affären bara Thai och lägger på och call center har jag ännu inte kunnat bli framkopplad till.

Hittade ett ugandiskt SIM som identifierades som (LTE 2G 3G) Det gick att ringa. Jag blir alltmer övertygad att man telefon är låst till Afrika.

Hoppas jag kan komma fram rill support och få en kod så jag slipper chansa och skicka telefonen till Thailand och be någon ringa.

Måste fråga här så jag inte sitter och missuppfattar allt. Detta gäller då mobiler låsta till abonnemang...eller? Jag köpte min S7 utan abonnemang här i Sverige och hade med mig den till Thailand inga problem att ringa med den med både Telias sim och Thai-sim, har jag uppfattat det rätt?

Måste fråga här så jag inte sitter och missuppfattar allt. Detta gäller då mobiler låsta till abonnemang...eller? Jag köpte min S7 utan abonnemang här i Sverige och hade med mig den till Thailand inga problem att ringa med den med både Telias sim och Thai-sim, har jag uppfattat det rätt?
Problemet är nog bara åt andra hållet eftersom telefonerna är billigare i Asien.

Hoppas jag kan komma fram till support och få en kod som kan låsa upp telefonen, så jag slipper chansa och skicka telefonen till Thailand och be någon ringa.
Om du googlar
låsa upp Samsung Galaxy A9 Pro
Så hittar du mycket info hur man låser upp din telefon

Senast ändrad:
Problemet är nog bara åt andra hållet eftersom telefonerna är billigare i Asien.
Nej, träffade på en via FB som köpt med en Samsung från Sverige och fick liknande problem i Phil.
Detta skrev han på FB

"HejHej.
Har lite problem med min telefon som jag köpte i Sverige förra veckan. Den tar inte Phils simkort. Pratade med Samsung och fick detta svar"

Hejsan.
Så när man först köper mobilen så är den region låst. För att låsa upp detta så måste man sätta i ett Svenskt SIM kort och göra ett samtal i sverige som är med en tio minuter långt, efter detta så kan man avnända sim kort från olika länder”

Jämför man priser utan moms, så är det inte så stor skillnad mellan Thailand och Sverige. Phil är dyrare än Thailand på elektronik märkte jag.

Att jag frågade var för att han skrev Han hänvisade till Thaimassagen bredvid som hade flyttat telefoner från Sverige till Thailand och haft liknande problem.

Uppfattar jag som att telefonerna var köpta i Sverige.

... så detta gäller bara Samsung då, för innan har jag köpt HTC i Thailand aldrig varit problem att använda dem här i Sverige!

Telefonen är inte operatörslåst. Jag känner mig mer och mer säker på att problemet beror på att jag ännu inte ringt från Asien där telefonen är köpt.

Visst finns det mycket information om upplåsning. (Jag har dock ännu inte fast Internet för att Googla mycket.) En del är nog bra men en del är click bait. Tre telefonfixare där jag bor är inte villiga att prova. Det får ev bli ett senare alternativ.

Ett alternativ till är att försöka hitta thailändsk kompis, skicka luren med express och be dem ringa.

Jag måste nog först försöka komma i kontakt med Samsung Thailand och se om jag kan få en kod. Samsung shop lämnade bara två dokumentet till mig vid köpet men jag har sparat dessa.

Svårt än så länge att kontakta Samsung Thailand. Provar i morgon bitti.

Ja dom har blivit billigare nu om det beror på rådande kronkurs vet jag inte?
När Samsung S4, S5 och S6 var nya på marknaden var dom billigare i Sverige.

När jag kollade i butiker nu var S7 och S8 billigare i Thailand.

Senast redigerad av en moderator:
Att jag frågade var för att han skrev Han hänvisade till Thaimassagen bredvid som hade flyttat telefoner från Sverige till Thailand och haft liknande problem.

Uppfattar jag som att telefonerna var köpta i Sverige.

... så detta gäller bara Samsung då, för innan har jag köpt HTC i Thailand aldrig varit problem att använda dem här i Sverige!
Hon hade flyttat telefoner i oöppnad kartong från Sverige till Thailand. Hon använde fixarfirma i Thailand. Gällde visst både iPhone och Samsung.

Men hon var välorienterad. "Chattade med tillverkaren och fick en kod så gick telefonerna att använda i Thailand."

Hon sade också. Numera lönar det sig inte att köpa i Thailand jämfört med Sverige.

Telefonen är inte operatörslåst. Jag känner mig mer och mer säker på att problemet beror på att jag ännu inte ringt från Asien där telefonen är köpt.

Visst finns det mycket information om upplåsning. (Jag har dock ännu inte fast Internet för att Googla mycket.) En del är nog bra men en del är click bait. Tre telefonfixare där jag bor är inte villiga att prova. Det får ev bli ett senare alternativ.

Ett alternativ till är att försöka hitta thailändsk kompis, skicka luren med express och be dem ringa.

Jag måste nog först försöka komma i kontakt med Samsung Thailand och se om jag kan få en kod. Samsung shop lämnade bara två dokumentet till mig vid köpet men jag har sparat dessa.

Svårt än så länge att kontakta Samsung Thailand. Provar i morgon bitti.

Jaja, då vet jag att vi pratar om operatörslåst!!

Nej Samsung verkar har börjar just med regionslås. Varför kan man undra.

Gäller även telefoner köpta i Europa. Jag kunde köpa en S8 för 7000 för några veckor sen, men avstod.

Går säkert fixa via kod också. Konstigt att afrikanska SIM kort fungerar.

Dock fanns det ju liknande på Wii och DVD.

Jag köpte en S6 i Thailand åt min dotter som födelsedags-present i Thailand, och naturligtvis uppstod liknande problem vid uppstart, inom en timma hade hon löst detta genom att importera vissa inställningar, byta språk och ladda ned svenska menyer och svenskt tangentbord.
Hennes bästa telefon enligt henne :):)

Nej Samsung verkar har börjar just med regionslås. Varför kan man undra.

Gäller även telefoner köpta i Europa. Jag kunde köpa en S8 för 7000 för några veckor sen, men avstod.

Går säkert fixa via kod också. Konstigt att afrikanska SIM kort fungerar.

Dock fanns det ju liknande på Wii och DVD.
Första samtalet ringde jag från Sydafrika. Då öppnades den bara för Afrika. Det tror jag.

Jag tror inte nätverket har betydelse. Den blockerar SIM-kortet innan. Men att ringa på Truemove roaming från Sverige för att låsa upp funkar nog inte. Samtalet som öppnar måste nog ske på nät i Asien.

Inget kul problem. Att skicka till Thailand med DHL kostar 800 kr ena vägen. Kan få tillbaka tull när den skickas tillbaka. (Tull är nog en tusing varje väg, dessutom.)

Affären svarar på Thai och lägger på när jag kör (mycket tydlig) engelska.

Samsung Call Center i Thailand har jag ännu inte kommit fram till. Kör Skype men har ännu inte fått fast Internet i Sverige. Lätt att pengarna rinner iväg med mitt Telia kontantkort (i en annan gammal lur).

Internetsidor med upplåsning har ofta virus, click bait, betala med VISA fast det inte funkar. Man kanske också kan sabba något.

Får satsa på chatt med Samsung Thailand på mornarna. Kan läsa lite Thai men fattade inte felmeddelandet, jag har tappat mycket på resa. Tryckte på chatten på engelska.

:(

Senast redigerad av en moderator:
Kan någon hjälpa mig med felmeddelandet från chatten. Jag ringde nog för sent på dagen, thailändsk tid.

http://i.imgur.com/6dOuvle.jpg

Man är kanske också lite grand misstrodd och ingen vill avslöja hur det egentligen funkar.

Senast ändrad:
Detta hittade jag angående om du testat telefonen med annan regions SIM kort innan du låste upp den.

Its very simple. …make sure the first time u insert a sin in this phone is a regional SIM card and then once u insert make a normal call for 5 -6 mins and then remove it and insert any countries SIM you want ..

If in case you have already tried inserting some other regions SIM on the first installation ..for cleaner process just switch off the phone,remove this sim ,insert a regional SIM card and go into boot mode by clicking power+home+ vol down. Here navigate to wipe data with volume keys and press lock button to select. Once this is completed your phone switches on and follow the steps as I told above

Orsaken ska vara att man vill undvika gråimport mellan länder pga att man releasar en telefon till olika marknader främst.

Eftersom det fungerar med en factory reset att återställa den går det säkert flasha om den (kallas det inte roota den). Men det kanske man inte vill.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp