Telefon köpt i Thailand fungerar ej I Sverige

Jag tror det är bättre att du säljer telefonen i thailand och köper en ny i sverige
Det är nog säkrare att köpa en telefon med nordisk eller europeiska firmaware
Jag tror den kan bli upplåst om jag tar den till Thailand. Jag kanske till och med kan testa det där om jag tar med Teliakortet dit. Flashar man så får man ju precis vad man vill. Kanske ett helt upplåst ROM. Det var dock många "ruffländer" i listan. Verkligen inget jag skulle våga riskera att göra själv. Vet inte heller om det går att uppdatera.

Jag tror den kan bli upplåst om jag tar den till Thailand. Jag kanske till och med kan testa det där om jag tar med Teliakortet dit. Flashar man så får man ju precis vad man vill. Kanske ett helt upplåst ROM. Det var dock många "ruffländer" i listan. Verkligen inget jag skulle våga riskera att göra själv.
Ruffländer?
Då har du ju köpt en ruff telefon!
Jag tror din telefon är upplåst

Är det fel mjukvara kan man bricka telefonen och den blir helt oanvändbar. Det skall inte behövas.
Men visst är de duktiga på Tukcom. Dock inte alltid. Jag har haft en del diskussioner där.
Får gå till rätt butik, jag har sett nu att dom alla springer till samma butik med telefon.
Går man dit själv är det bra mycket billigare.
Alla båsen springer till en fixarbutik på andra våningen väggen höger sida i mitten, samma butik dom butikerna i harborland ringer till när dom inte vet fick vi fram ;)

Får gå till rätt butik, jag har sett nu att dom alla springer till samma butik med telefon.
Går man dit själv är det bra mycket billigare.
Alla båsen springer till en fixarbutik på andra våningen väggen höger sida i mitten, samma butik dom butikerna i harborland ringer till fick vi fram ;)
Låter som ett bra tips. Kommer du ihåg namet så skriv ned det. Men det betyder ju att flasha ROM. Det får bli sista utvägen. jag tror telefonen kommer att låsas upp om man ringer på den i Thailand. i alla fall hoppas jag det.

Jag tror t.ex inte man kan uppdatera telefonen efter det att den flashats.

Låter som ett bra tips. Kommer du ihåg namet så skriv ned det. Men det betyder ju att flasha ROM. Det får bli sista utvägen. jag tror telefonen kommer att låsas upp om man ringer på den i Thailand. i alla fall hoppas jag det.

Jag skall till tukcom imorgon och hämta en dator dom byggt ihop åt mig så skall försöka komma ihåg och kolla namnet samt ta ett kort på butiksskylten.

Jag skall till tukcom imorgon och hämta en dator dom byggt ihop åt mig så skall försöka komma ihåg och kolla namnet samt ta ett kort på butiksskylten.
Jätteschysst.
Om du har tid så fråga förstås gärna vad de skulle göra med en Galaxy A9 Pro, köpt men aldrig ringd på i Thailand. Ringd på i Sydafrika. Fungerar nu bara med afrikanska SIM, även i Sverige, men inte med svenska eller turkiska SIM.

Det är möjligt för jag har använt alla mina telefoner jag haft Svenskt simkort på i Thailand.
Fast min S6 edge köpte jag i Norge och har bara använt i Thailand med Thai sim och funka problemfritt.

Det är möjligt för jag har använt alla mina telefoner jag haft Svenskt simkort på i Thailand.
Fast min S6 edge köpte jag i Norge och har bara använt i Thailand med Thai sim och funka problemfritt.
S6 kom väl efter Note 3. En del säger att importspärren började införas under Note 3. men allt är svävande och hemligt.
Äldre lurar har inte detta problem.

Ofta flashar man ju in den senaste firmawaren för att man inte orkar vänta på att samsung ska släppa den senaste firmawaren i sitt land
Jag har då aldrig haft några problem när jag har gjort det men jag har bara gjort det på samsung plattor

Det var bättre förr då var det bara att komma på hur man kunde ringa gratis från telefonautomaten som gälde ;) en tejpbit på rätt ställe på chipet på kortet när det var 2 markeringar kvar så tog aldrig pengarna slut.
Att bara någon kom på det, annat än dagens hackers 5555.

Senast redigerad av en moderator:
Det var bättre förr då var det bara att komma på hur man kunde ringa gratis från telefonautomaten som gjälde ;) en tejpbit på rätt ställe på chipet på kortet när det var 2 markringar kvar så tog aldrig pengarna slut.
Att bara någon kom på det, annat än dagens hackers 5555.
Eller att visselpipan som följde med Cornflaksen öppnade telefonväxlarna i USA för rikstrafik. men kan det ha varit en skröna förstås ;)

Jag tror du har för höga tankar om Svensk butik och service personal.
Dom lär sig en sak i kopiornas land lär man sig bypassa den saken ;)
Fast attityden är olika. På Media Markt hade de gått vissa kurser, hade vissa kunskaper som de redovisade och det de inte visste sade de inget om. Men på Samsung Call Center vet de ingenting, avbryter och säger nästan vad som helst.

Eller att visselpipan som följde med Cornflaksen öppnade telefonväxlarna i USA för rikstrafik. men kan det ha varit en skröna förstås ;)
Det med telefonkorten är iallafall ingen skröna.
Funkade inte på alla men fick man tag på ett va det guld värt och du fick betalt därefter.
Jag hade själv ett.
På chipkorten fanns det 5 eller om det var 8 taggar längst fram det 2ndra från längst ut till höger skulle tejpas över.
Hörde att det var folk på kåken som kom på det men det kan ha varit en skröna den delen ;)

Det med telefonkorten är iallafall ingen skröna.
Funkade inte på alla men fick man tag på ett va det guld värt och du fick betalt därefter.
Jag hade själv ett.
På chipkorten fanns det 5 eller om det var 8 taggar längst fram det 2ndra från längst ut till höger skulle tejpas över.
Hörde att det var folk på kåken som kom på det men det kan ha varit en skröna den delen ;)
jag kan belägga Cornflaksen i Wikipedia

Other early phreaks, such as "Bill from New York" (William "Bill" Acker 1953-2015), began to develop a rudimentary understanding of how phone networks worked. Bill discovered that a recorder he owned could also play the tone at 2600 Hz with the same effect. John Draper discovered through his friendship with Engressia that the free whistles given out in Cap'n Crunch cereal boxes also produced a 2600 Hz tone when blown (providing his nickname, "Captain Crunch"). This allowed control of phone systems that worked on single frequency (SF) controls. One could sound a long whistle to reset the line, followed by groups of whistles (a short tone for a "1", two for a "2", etc.) to dial numbers.[7]

https://en.wikipedia.org/wiki/Phreaking

Hittar dock inget ännu om tejpen och telefonkorten.

Skit i eventuella garantier, för dom är ändå inget värt vare sig i Sverige eller i Thailand.
Denna telefon är väl ingen förmögenhet i sig.

Jag gjorde bort mig på liknande sätt för två år sen då min dotter ville ha en S5 från Thailand som födelsedagspresent. S7 var för stor enligt henne.
Jag köpte en sån på Lazada och tog med hem till Sverige i originalkartongen och telefonen var helt oanvänd.
Naturligtvis blev det bekymmer med regionslås, men hon fixade det för 200kr, installerade svenskt tangentbord med rättstavning och lite andra appar. Hon är supernöjd med den luren.

Garantier kan numera göra de flesta gråhåriga då det ofta krävs att du lämnar in den på inköpsstället som i sin tur skickar den till ett serviceställe eller en generalagent. Inte sällan tar det upp till en månad innan reklamationen är tillbaka.
Världsgaranti är också svårt, då det inte bara är att lämna in sin pryl på närmaste märkesförsäljare i världen.
Fick problem med en kamera för några år sen på resa, ingen märkesåterförsäljare ville ta hand om den då den var köpt i ett annat land.
En återförsäljare var dock villig att hjälpa till att skicka den till fabriken om jag stod för frakten.

jag kan belägga Cornflaksen i Wikipedia

Other early phreaks, such as "Bill from New York" (William "Bill" Acker 1953-2015), began to develop a rudimentary understanding of how phone networks worked. Bill discovered that a recorder he owned could also play the tone at 2600 Hz with the same effect. John Draper discovered through his friendship with Engressia that the free whistles given out in Cap'n Crunch cereal boxes also produced a 2600 Hz tone when blown (providing his nickname, "Captain Crunch"). This allowed control of phone systems that worked on single frequency (SF) controls. One could sound a long whistle to reset the line, followed by groups of whistles (a short tone for a "1", two for a "2", etc.) to dial numbers.[7]

https://en.wikipedia.org/wiki/Phreaking

Hittar dock inget ännu om tejpen och telefonkorten.
Då har du bara mitt ord, så då får du ta mig för lögnhals eller tro på det.
Vet heller inte hur vida det var känt då jag som ja skrivit tidigare är uppväxt i förort där sådant kanske var mer känt bland gemene man.
Tyvvär kan jag inte ge dig någon internetsida på det då jag inte vet om en sådan existerar.
Det är något jag vet bara för det var en grej det mixades med en hel del och jag kan tyvvär inte ge dig ett bevis då inte telefonautomater finns kvar och det var något som blev känt och telefonkorten förändrades.

Skit i eventuella garantier, för dom är ändå inget värt vare sig i Sverige eller i Thailand.
Denna telefon är väl ingen förmögenhet i sig.

Jag gjorde bort mig på liknande sätt för två år sen då min dotter ville ha en S5 från Thailand som födelsedagspresent. S7 var för stor enligt henne.
Jag köpte en sån på Lazada och tog med hem till Sverige i originalkartongen och telefonen var helt oanvänd.
Naturligtvis blev det bekymmer med regionslås, men hon fixade det för 200kr, installerade svenskt tangentbord med rättstavning och lite andra appar. Hon är supernöjd med den luren.

Garantier kan numera göra de flesta gråhåriga då det ofta krävs att du lämnar in den på inköpsstället som i sin tur skickar den till ett serviceställe eller en generalagent. Inte sällan tar det upp till en månad innan reklamationen är tillbaka.
Världsgaranti är också svårt, då det inte bara är att lämna in sin pryl på närmaste märkesförsäljare i världen.
Fick problem med en kamera för några år sen på resa, ingen märkesåterförsäljare ville ta hand om den då den var köpt i ett annat land.
En återförsäljare var dock villig att hjälpa till att skicka den till fabriken om jag stod för frakten.
Visst kan man resonera så också. Men det kom olyckligt för mig. jag hade just installerat allt i denna telefon. Jag reser ofta och använder inte dator. jag måste ha en bra telefon med stor skärm för att täcka alla mina datorbehov under resa. Det ser ut som om jag får lämna denna hemma och få den skickad till mig när jag kommer till Thailand.
Den kostade ung 15.000 Baht.
Men nu måste jag alltså kanske även ut med 9000 kronor till för att få en S8+ som ändå inte har riktigt så stor skärm som jag vill ha. Och jag är inte helt säker på att den kommer att funka i Sydamerika heller.
Bara sk-t för mig på telefonsidan just nu. ;)

Då har du bara mitt ord, så då får du ta mig för lögnhals eller tro på det.
Vet heller inte hur vida det var känt då jag som ja skrivit tidigare är uppväxt i förort där sådant kanske var mer känt bland gemene man.
Tyvvär kan jag inte ge dig någon internetsida på det då jag inte vet om en sådan existerar.
Det är något jag vet bara för det var en grej det mixades med en hel del och jag kan tyvvär inte ge dig ett bevis då inte telefonautomater finns kvar och det var något som blev känt och telefonkorten förändrades.
Jag tror säkert det kan stämma. Jag tyckte det bara var kul att Cornflaksen stod i Wikin.

Kan också vara ålderskillnad, kan garantera att min farsa känner inte till något om det med telefonkorten tror heller ingen 10 år yngre än mig känner till det.
Telefonkort hade bara en kort tid mellan myntautomat och mobil ;)
Inte heller min syster som är an den duktigare varianten kan jag tro har hört talas om det trots liten ålderskillnad ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp