Thai KK i Swe

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Långeman

Forumveteran
Skickade en fråga till myndigheten, fick följande svar

Hej!!!

du kan köra bil i Sverige om du har med dig en giltig ID-handling. Du kan förnya ditt svenska körkort när du har tid, be oss att skicka en utlandsgrundhandling till dig.

Om du kör bil med ditt körkort från Thailand behöver du ett internationellt körkort också.

Information:

För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd sedan mer än ett år.

Körkortet ska vara utformat enligt internationella överenskommelser (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik). Om körkortet inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är skrivet på engelska, tyska eller franska, gäller det bara tillsammans med en bestyrkt översättning. Översättningen ska vara på engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det bara tillsammans med en identitetshandling med foto.

Med vänlig hälsning
Transportstyrelsen

Johannes Nurmi
Trafikregistret
701 97 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon:0771-503 503
Fax: 0771-13 40 00

Jag har ju bara b kort i Sverige, undra om jag kan visa mitt thai kk för hoj och få ett svenskt A kort?

Internationellt körkort (IKK) fungerar som en översatt bilaga till ditt svenska körkort, vilket innebär att du alltid måste ha med dig ditt riktiga körkort. Internationellt körkort krävs inte när du kör inom EU/EES. Internationella körkort utfärdas inte av Transportstyrelsen, utan av andra organisationer. Priset för ett internationellt körkort är cirka 200 kronor.

Det finns i dag 2 typer av internationella körkort. Det ena (1949 års Genèvekonvention) har 1 års giltighetstid och det andra (1968 års Wienkonvention) har 3 års giltighetstid.

Mao , ett intenatioellt KK är endast en översättning av det gällande körkortet ..Ett
Thaikörkort har även engelsk text , där står utfärdat , gäller till namn mm. samt även mitt fördelsedatum samt passnummer .. Ganska uttömligt som jag ser det , varför ett internationellt KK ..

Några åsikter om detta ............??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
3 K
Anonym
A

Tillbaka