Thaiguld (Guldpriser i Thailand) Vad kostar Thaiguld? Köp- och säljkurser.

Gold Traders Association announced Friday that the August 19, 2554

96.5% Gold. Purchase. Export.
Gold Bar 1 bath. 26250 26350/THB
Gold Jewelery. 25863 26750/THB
Post time: 17:17

freeprice.webp

"Jo-Be " sa:
En liten hjälpreda...

Vi börjar med det enklaste.
1 bath guld= ca 16g, 96.5% rent guld, i en guldbutik i Thailand.

Gold Bar 1 Bath(16g): är en liten guldkloss/tacka du kan köpa för investering, den kan du få i olika storlekar 1(16g), 2(32g), 3(64g), 4(128g) Bath
Kurs för Gold bar 1 Bath: 23,350x 1, 2, 3 el. 4 Bath= slutpris.

Gold Jewelery(16g): Här kommer uppdelningen...

En ring kan väga 4g, använder man sig av dags priset 23013/16=1438,3125Thb/g

4gx1438,3125Thb=5753,25Thb, din ring eller smycket du köper väger 4g och kommer att kosta dig 5753Thb till guldsmeden
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När vi i sverige talar om 14, 16, 18 och 24 karat guld, innebär det hur mycket silver som är inblandat i guldet.
Den högsta karat i sverige är 25, men det är alldeles för mjukt att användas i guldsmycken, därför lägger man i silver i guldet för att uppnå ett hårdare material, alltså ju mer silver får man en lägre karat och billigare guld. Hoppas du blev klokare?!?

Guldets vikt
Det thailändska viktenheten för guldföremål kallas för baht (precis som den thailändska valutan). En baht thailändskt guld motsvarar 15,244 gram innan det har bearbetats. Efter arbete skall vikten fortfarande vara lika med, eller mer än 15,16 gram, för att föremålet skall kunna benämnas som en baht guld.

Lite förenklat och avrundat brukar man benämna en baht guld som 15,2 gram.

// Text kopierad från okänd källa//

Jag har hört att 1 bath är 15,3....

Gold Traders Association announced Tuesday that the August 30, 2554

Goldbar 1 bath. 25400 25500/THB
Gold Jewelery. 25029 25900/THB
Post time: 15:27

freeprice.webp

Gold Traders Association's announcement on Wednesday, August 31, 2554

Gold bar 1 bath. 25900 26000/THB
Gold Jewelery. 25529 26400/THB
Post time: 15:20

freeprice.webp

Gold Traders Association's announcement on Thursday, September 1, 2554

Goldbar 1 bath. 25750 25850/THB
Gold jewelery. 25378 26250/THB
Post time: 13:18

freeprice.webp

Gold Traders Association announced Friday that the September 2, 2554

Goldbar 1 bath. 26100 26200/THB
Gold jewelery. 25727 26600/THB
Post time: 15:13

freeprice.webp

Gold Traders Association announced Monday that the September 5, 2554

96.5% gold. Purchase. Export.
Goldbar 1 bath. 26700 26800/THB
Gold jewelery. 26318 27200/THB
Post time: 16:34

freeprice.webp

Denna trad har jag alltid undrat over, eftersom fa kommenterar den, handlar ni med guld eller? Eller ar det bara ren info och i sa fall till vem? Hur manga har handlar med guld har? Hur manga ar intresserad av exportpriset samt salj eller koppriset har i detta forum?

Forlat en oinsatt, men jag har ingen aning och bryr mig inte heller hur guldpriserna gar upp eller ner. Om vi fick mer info om det har med guld och hur man kanske kan tjana pengar respektive investera i aktier eller annat, hade ju gett mer naring at traden an att bara stapla upp salj och kopkurser pa guld.

Utvecklade man traden mer, sa kanske intresset for traden skulle stiga eller falla in takt med guldpriset ;D

Mvh Peter :wai:

Insayt!

Denna tråd är endast för information syfte, Kycklingen som startade denna tråd engång i tiden gjorde inte så mycket, men sen så tog jag mer eller mindre över tråden och luskade ut vilka webbsidor som kunde lämna den bästa information om guldpriset i Thailand.
Lite på den vägen är det och mina intentioner har inte varit att utveckla denna tråd, endast lämna information om senaste upp och nedgångar i priset av Thaiguld.

Jag hade en tanke som du nämner att, utveckla tråden med under olika omständigheter så rann det lite ut i sanden och jag hade andra uppgifter som var mer intressanta än denna tråd, men jag har försökt att ge er CM:are de senaste priserna på Thaiguld sen dess.

För mig så är det kul och även sorgligt(mest sorgligt)och se hur guldpriserna går upp så mycket, några av våra CM:are har varit inne och tittat, för att sen lämna ett svar, jag, håller med dig den här tråden är inget"Ordet är fritt"eller"Allmänt Thailands forum"där det händer en j*kla massa, men för mig så är den ok.

Jag har ju aldrig fått mängder av svar eller reaktioner som genererar i flera frågor eller svar, den senaste var ju:
-Vad är"1 bath"
1 bath är ju guldvikten som de beräknar priset på varje dag och efter letat på nätet efter den bäst i mitt tycke, så föll det på GTA.com(Gold Traders Associasion.com), de levererar 3-4st uppdatreringar per dag, men även tar ledigt när det är Thailändska högtidligheter, när man mist anar det.

Den lilla service, jag lämnar ifrån mig, hoppas jag att någon kärlekskrank CM:are som är ifarten och gifta sig eller bara köpa ett guldsmycke till sin flickvän, har en liten kunskap om hur mycket priset är idag, för man vet ju aldrig hur 100% ärlig guldsmeden är i sin lilla butik, där han säljer sitt guld till dig, då är det bra att ha en hum om hur mycket pengar det handlar om...

Jo-Be

"Jo-Be " sa:
Insayt!

, för man vet ju aldrig hur 100% ärlig guldsmeden är i sin lilla butik, där han säljer sitt guld till dig, då är det bra att ha en hum om hur mycket pengar det handlar om...

Jo-Be

Ja da forstar jag och det sista dar du sa, fick jag erfara nar vi kopte vara ringar nu nar vi gifte oss. Han angav fel vikt pa ringen, for vi bytte hennes ring i Rayong for den blev tydligen for stor, men det priset vi betalade for den stamde inte med vikten, inga stora pengar men 1400 B.

Jag tycker du kan fortsätta Jo-Be, denna tråden har väl inte sämre värde bara för att det inte ramlar in kommenterar i den.
Och det är väl bra för ett forum att ha olika ämnen att läsa.

"Kycklingen " sa:
Jag tycker du kan fortsätta Jo-Be, denna tråden har väl inte sämre värde bara för att det inte ramlar in kommenterar i den.
Och det är väl bra för ett forum att ha olika ämnen att läsa.

Helt klart är det så. Jag kollar varje dag, det säger ju en del om världsekonomin också! :thumbsup:

Dessutom - den som tiger samtycker!!

"insayt " sa:
Ja da forstar jag och det sista dar du sa, fick jag erfara nar vi kopte vara ringar nu nar vi gifte oss. Han angav fel vikt pa ringen, for vi bytte hennes ring i Rayong for den blev tydligen for stor, men det priset vi betalade for den stamde inte med vikten, inga stora pengar men 1400 B.

Peter

1400Thb är alltid 1400Thb och det är för j*kligt när thai lurar till sig pengar på farangen, det är precist som det var när man åkte till typ Spanien på 60-70talet och under en dag så kan priset flexa mellan 200-500Thb, så varje gram guld räknas, att ha en våg och dagens pris kan rädda plånboken och det är guldsmedens uppgift att skylta med dagspriset tydligt i butiken, skulle det inte finnas en skylt med priset så är man rökt om man inte känner till kursen...

Jo-Be

"Jo-Be " sa:
Peter

1400Thb är alltid 1400Thb och det är för j*kligt när thai lurar till sig pengar på farangen, det är precist som det var när man åkte till typ Spanien på 60-70talet och under en dag så kan priset flexa mellan 200-500Thb, så varje gram guld räknas, att ha en våg och dagens pris kan rädda plånboken och det är guldsmedens uppgift att skylta med dagspriset tydligt i butiken, skulle det inte finnas en skylt med priset så är man rökt om man inte känner till kursen...

Jo-Be

Jo, egentligen skulle vi kopt ringarna pa Laemtong i Rayong, ett stort varuhus och dar hade det inte varit problem, men jag var lat och vi gick till gubben har i Ban Phe och han ar val lite skurk har jag fatt veta, men som du vet ga tillbaka och tjafsa med honom ar ju lonlost, sa ar det ju har, kopt ar kopt och....money no come back som de sager ;D

Som sagt var inga stora pengar men anda. Egentligen konstigt da Linda var med och hon kanner ju honom, alla kanner alla i lilla Ban Phe du vet, men de drar sig inte for nagot ;D

Man tror ju manga ganger att det ar bara falanger som blir lurade, men de lurar varandra minst lika mycket, inte stort utan smatt hela tiden och till slut blir det mycket pengar for de som saljer ;D

Gold Traders Association announced Tuesday that September 6, 2554

96.5% gold. Purchase. Export.
Goldbar 1 bath. 26900 27000/THB
Gold jewelery. 26515 27400/THB
Post time: 14:07

freeprice.webp

"Gazton " sa:
Bra tråd Insayt! :thumbsup:

Ps. en Bath är 15.3gr ;)

Jo med facit i hand kan man ju tycka det, men jag hade nog inte blivit klokare for det om jag tittat pa guldpriserna. Man tar ju inte garna med sig vagen till guldsmeden och sen har val han omkostnader som alla andra, sa hur skall jag veta vad ringen egentligen kostar.

Har var det inte fragan om priset, utan att han hade angett fel vikt pa ringen och tagit betalt for vikt som inte stamde med ringens vikt, sa nasta gang far jag val ha med mig en "vag" ;D

Jag kopte ju inte ringen pa ravarumarknaden ;)

"insayt " sa:
Jo med facit i hand kan man ju tycka det, men jag hade nog inte blivit klokare for det om jag tittat pa guldpriserna. Man tar ju inte garna med sig vagen till guldsmeden och sen har val han omkostnader som alla andra, sa hur skall jag veta vad ringen egentligen kostar.

Har var det inte fragan om priset, utan att han hade angett fel vikt pa ringen och tagit betalt for vikt som inte stamde med ringens vikt, sa nasta gang far jag val ha med mig en "vag" ;D

Jag kopte ju inte ringen pa ravarumarknaden ;)

Peter så här e de de mesta guld som säljs i Thailand e på 1-2-3-4 bath osv..
när du går in till en guld smed i thailand så står de på dom olika tavlorna om de e 1 eller 2 bath på ett halsband eller armband så om du tittar på ett armband så i ena hörnet så står de hur mycke de väger .
står de att de väger 1 bath så e de alltså 15,3 gram o då vet du hur mycke du ska betala
innan du går in så står de ritat vilket bath pris de e för dagen på fönsteret hoppas du blev klokare av detta

glimten66 :wai:

"glimten66 " sa:
Peter så här e de de mesta guld som säljs i Thailand e på 1-2-3-4 bath osv..
när du går in till en guld smed i thailand så står de på dom olika tavlorna om de e 1 eller 2 bath på ett halsband eller armband så om du tittar på ett armband så i ena hörnet så står de hur mycke de väger .
står de att de väger 1 bath så e de alltså 15,3 gram o då vet du hur mycke du ska betala
innan du går in så står de ritat vilket bath pris de e för dagen på fönsteret hoppas du blev klokare av detta

glimten66 :wai:

Ja, Glimten och ni andra, givetvis inser jag ju att en rad fel begicks av mig har, skulle kanske varit mer uppmarksam. Men samtidigt sa tror man jun inte nar man gar in i en relativt stor juveleraraffar att inte vikten stammer som det ar angivet.

Aven om jag sett skyltar och lappar, hade jag ju inte anda kunnat veta att ringarna inte var pa 1 Bath, da hade jag ju blivit tvungen att saga till honom att ta fram vagen.

Jag kopte tva ringar a 1 bath for 26800 och det priset stammer sakert overens med priset forra veckan, idag ar det uppe i 27250. sa problemet ar aterigen inte guldpriset pa 1 bath, utan ringarna var inte pa 1 bath, utan vagde mindre.

Linda vet ju hur mycket 1 bath kostar och hon reagerade inte heller eftersom hon givetvis trodde att vikten stamde, men hon kanske skulle varit mer uppmarksam och bett att han tog fram vagen sa vi kunde sett att det verkligen var 1 bath.

Som sagt jag har lart mig en del och nasta gang ar jag mer uppmarksam, sa tack alla for hjalpen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp