Thailand allt dyrare för expats.

Och ytterligare en fördel för din fru är att hon kan göra skatteavdrag som försörjare av dig som arbetslös/ 0:- inkomst i TH...;)

Visst skulle det gå att lösa men hon gör inte det. Hon är ganska noga med att följa regler och vill inte ha problem om de kollar.
Kanske i framtiden om jag slutar jobba men det ska nog inte behövas då @kurant lovat hjälpa mig med maxad garantipension :-)

/ SatanG

Visst skulle det gå att lösa men hon gör inte det. Hon är ganska noga med att följa regler och vill inte ha problem om de kollar.
Kanske i framtiden om jag slutar jobba men det ska nog inte behövas då @kurant lovat hjälpa mig med maxad garantipension :)

/ SatanG

Släng passet och flytta hit vid 55. Lär dig lite arabiska innan bara så är det full garantipension :p

Skulle min tjej jobbat så hade vi behövt skaffa nån som hjälper till med hushållet och eftersom jag absolut inte skulle vilja ha en man som springer här så skulle det blivit en kvinna och då skulle min tjej aldrig gå till jobbet.

Skulle min tjej jobbat så hade vi behövt skaffa nån som hjälper till med hushållet och eftersom jag absolut inte skulle vilja ha en man som springer här så skulle det blivit en kvinna och då skulle min tjej aldrig gå till jobbet.
Klarar du inte hushållet, vilken lat man. Sen litar inte din fru på dej eller är du sån som försöker på alla flicker. Huva

Vad spelar det för roll om det är en man som springer och gör allt? Huvudsaken är väl att inte behöva lämna soffan och att den könlösa, ickebinära entiteten som springer runt inte blockerar vare sig TV eller dator?

Jag har inte fått intrycket att Thailand har blivit dyrare. Okay, valutan är stark så får man sin inkomst från Sverige så kanske känns det som att det är dyrt i Thailand. Det finns mycket dyra ställen att handla på men också billiga. Det är dyrare att leva i Bangkok än utanför. Jag köper nästan all min mat på MAKRO och fyller frysen. Jag äter sällan ute, utan lagar själv min mat, min fru är på arbetet 10-12 timmar om dagen och hinner inte laga något. Det är märkligt att de tillåter en arbetsvecka på 70-80 timmar. Men jag gissar att folk som arbetar med accounting har alla långa arbetsdagar,

/ Zedo

Hej

Det är nog som du säger, det ber nog på var och hur man lever om det har blivit dyrare eller ej i Thailand.

Själva håller vi ju till på landet och lever billigt, allt som odlas i området är ju snarare billigare än dyrare ute i byn, vi diskuterade detta igår och kom fram till att det är den försämrade ekonomin som ligger bakom, folk har mindre pengar och handlar mindre, då har många odlare tvingats sänka sina priser för att överhuvudtaget få sålt det dom odlar.

Flera affärer och matserveringar i byn har slagit igen helt, dom som fortfarande har öppet har betydligt mindre varor i sina butiker, diskar och hyllor gapar halvtomma, efterfrågan är så liten att dom tar in mindre varor, vissa lite dyra varor tar dom inte in alls, ta t.ex glass där man nu bara tar in isglass och väldigt små förpackningar av vaniljglass, större bägare och strutar finns det inte alls längre i byn, det finns ingen efterfrågan längre, folk har inte råd att köpa detta längre.

Många hus står tomma och övergivna efter det att familjerna har lämnat byn för jobb i någon stad, skolan har gått ifrån drygt 100 elever till 70, vi besökte marknaden i Ban Soem igår, det var samma sak där, dom som sålde var färre och dom klagade på dålig försäljning, dom låg enligt egen utsago på ca 50% av det normala.

Så det är något av köparnas marknad just nu, lokalt odlade grönsaker, frukt och annat är billigare nu än för 2 år sedan, även ägg, vildfångad fisk, griskött och kyckling är billigt, nötkött kostar samma som förra året, en stor Chang kostar i år 60 baht på en servering vilket är 5 baht dyrare än förra vintern.

Ris har vi ju ifrån farmen, liksom bananer, lime, kokosnötter, olika grönsaker, fisk, ankor, höns m.m, i byn har vi vildsvin att slakta så för oss är livet i byn absolut inte dyrt och knappast dyrare heller trots den fallande kronan, alla inkomster vi har i byn är ju dessutom i baht.

I år är det första året på 7-8 år som vi kommer att behöva använda Svenska pengar i Thailand, så det är väl mer på det sättet vi märker av den försämrade ekonomin på landet.

Mvh isan lover

Vad spelar det för roll om det är en man som springer och gör allt? Huvudsaken är väl att inte behöva lämna soffan och att den könlösa, ickebinära entiteten som springer runt inte blockerar vare sig TV eller dator?
En känsla bara som jag inte gillar.
Skulle aldrig klippa mig hos en manlig frisör och vill absolut inte ha en man som hjälper till i hushållet annat än med rena hantverksgrejer.

Klarar du inte hushållet, vilken lat man. Sen litar inte din fru på dej eller är du sån som försöker på alla flicker. Huva
Alltså vad fn gör du här eg Boa?
Du kunde ju frågat lite vad det kommer sig, kanske att jag arbetar eller nåt som upptar min tid och det kanske är för att övriga tjejer kastar sig över mig eller nåt som gör att min tjej inte känner sig bekväm med att lämna mig ensam, eller så va jag bara ironisk.
Men istället för att pejla läget så väljer du att vara otrevlig.
Så typiskt dig.
Kan du inte ta och logga ut nåt år eller så? Ingen lär fråga efter dig..

Min uppfattning är att jag lever billigare när jag är ute och kör hoj, naturligtvis Hotellkostnaden undantaget ,, jag äter för ca 200 thbt /dag , ibland käkar jag Farangmat , men oftast Nudelsoppa , eller Khao Pad el dyligt ,, billigt som fan .

Min uppfattning är att jag lever billigare när jag är ute och kör hoj, naturligtvis Hotellkostnaden undantaget ,, jag äter för ca 200 thbt /dag , ibland käkar jag Farangmat , men oftast Nudelsoppa , eller Khao Pad el dyligt ,, billigt som fan .
Normala dagar här så käkar jag frukost hemma för typ 80 baht inkl proteindrinken, lunch för 70 inkl vatten, middag för ca 150 inkl dryck och sen nån frukt och ett par yoghurt med extra protein till kvällsmat, så typ 400-450 baht/dag i mat och dryck billiga dagar. Tjejen landar väl på ca 300.
Med gym, bränsle, hygienartiklar å dyl landar vi väl på 40K/mån plus hyra och försäkringar och lite extravagans i mellanåt så 90-100k/mån bränner vi typ. Billigt här njae, men man får en annan livsstil för pengarna.

Manlig eller kvinnlig frisör? Jag tar den som är ledig i salongen. Sist blev jag klippet av en hen, som både var en man eller en kvinna. Vad har könet av frisören med att bli klippt att göra? Detta är en märklig diskussion.

/ Zedo
Precis, jag har blivit klippt av manliga frisörer hela livet enda tills frugan tog över det jobbet. Absolut inget problem!

Manlig eller kvinnlig frisör? Jag tar den som är ledig i salongen. Sist blev jag klippet av en hen, som både var en man eller en kvinna. Vad har könet av frisören med att bli klippt att göra? Detta är en märklig diskussion.

/ Zedo

Du får den frisör som är ledig när det blir din tur, kan inte bli annat om bara en frisör arbetar i salongen...:)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp