Jag har inte fått intrycket att Thailand har blivit dyrare. Okay, valutan är stark så får man sin inkomst från Sverige så kanske känns det som att det är dyrt i Thailand. Det finns mycket dyra ställen att handla på men också billiga. Det är dyrare att leva i Bangkok än utanför. Jag köper nästan all min mat på MAKRO och fyller frysen. Jag äter sällan ute, utan lagar själv min mat, min fru är på arbetet 10-12 timmar om dagen och hinner inte laga något. Det är märkligt att de tillåter en arbetsvecka på 70-80 timmar. Men jag gissar att folk som arbetar med accounting har alla långa arbetsdagar,
/ Zedo
Hej
Det är nog som du säger, det ber nog på var och hur man lever om det har blivit dyrare eller ej i Thailand.
Själva håller vi ju till på landet och lever billigt, allt som odlas i området är ju snarare billigare än dyrare ute i byn, vi diskuterade detta igår och kom fram till att det är den försämrade ekonomin som ligger bakom, folk har mindre pengar och handlar mindre, då har många odlare tvingats sänka sina priser för att överhuvudtaget få sålt det dom odlar.
Flera affärer och matserveringar i byn har slagit igen helt, dom som fortfarande har öppet har betydligt mindre varor i sina butiker, diskar och hyllor gapar halvtomma, efterfrågan är så liten att dom tar in mindre varor, vissa lite dyra varor tar dom inte in alls, ta t.ex glass där man nu bara tar in isglass och väldigt små förpackningar av vaniljglass, större bägare och strutar finns det inte alls längre i byn, det finns ingen efterfrågan längre, folk har inte råd att köpa detta längre.
Många hus står tomma och övergivna efter det att familjerna har lämnat byn för jobb i någon stad, skolan har gått ifrån drygt 100 elever till 70, vi besökte marknaden i Ban Soem igår, det var samma sak där, dom som sålde var färre och dom klagade på dålig försäljning, dom låg enligt egen utsago på ca 50% av det normala.
Så det är något av köparnas marknad just nu, lokalt odlade grönsaker, frukt och annat är billigare nu än för 2 år sedan, även ägg, vildfångad fisk, griskött och kyckling är billigt, nötkött kostar samma som förra året, en stor Chang kostar i år 60 baht på en servering vilket är 5 baht dyrare än förra vintern.
Ris har vi ju ifrån farmen, liksom bananer, lime, kokosnötter, olika grönsaker, fisk, ankor, höns m.m, i byn har vi vildsvin att slakta så för oss är livet i byn absolut inte dyrt och knappast dyrare heller trots den fallande kronan, alla inkomster vi har i byn är ju dessutom i baht.
I år är det första året på 7-8 år som vi kommer att behöva använda Svenska pengar i Thailand, så det är väl mer på det sättet vi märker av den försämrade ekonomin på landet.
Mvh isan lover