Thailand allt dyrare för expats.

Hej

Här i vårt område har jag hittills bara sett en enda falang när jag har varit ute på tur bland byarna, det var på marknaden i Fao Rai, men han stod med ryggen mot mig längs gatan och tittade in i en butik, så jag fick ingen ögonkontakt med honom, men det var någon jag aldrig har sett hör uppe förut.

Sen träffade jag ju en Australiensare igår, men då åkte vi ju direkt hem till honom, så än så länge skulle jag nog vilja säga att det är mindre utlänningar här än vanligt även om det aldrig är speciellt många, jag såg inte ens en utlänning på Big C i Phonphisai igår.

Mvh isan lover

Här sitter vi som enligt Kurant inte gått i pension..
Fläktar gott idag, sitta i solen utan att svettas e skönt.

IMG_20190127_123416.jpg

Kryllar av svenskar även här som inte fått gå i pension än.
De flesta kallar det semester, andra en ledig söndag.
Gemensamt är att dom börjar jobba igen efter ledigheten.
Inte alla som slipper jobba 8 dagar i veckan.
8 days a week , only in Phillipines :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

För mig gäller det överallt, 8 arbetsfria dagar i veckan året runt.. :cool::cool:
Lördag hela veckan kallar andra sitt pensionärsliv, sen finns det såna som den 69 åriga grannfrun i Sverige som inte har råd att gå i pension för då skulle hon förlora 75.000kr/m som är hennes läkarlön. :eek::eek:
Kanske hon gillar sitt arbete. Har sett en del ex. på såna som gått ner sig efter de slutat arbeta.

Hej

Ännu en undersökning påvisar ökade kostnader i Bangkok som nu är näst dyrast efter Singapore, men även andra Thailändska städer Pattaya, Hua Hin och Chiang Mai finns också med högt upp på Numbeos lista, detta påverkar både longstay turister och expats.

Thailand loses its 'cheap living' reputation - Numbeo | The Thaiger

Mvh isan lover
Allt är relativt.
Väljer man att äta Thaiproducerat, statlig skola, eller Thai privatskola, Thaikläder, ja allt Thai är det inte dyrare att leva i Pattaya än i Isaan.

Skall man köpa all mat i en importaffär som villamarket, ha märkeskläder, internationell skola, ja samma saker som i Sverige då blir det dyrt.

Men annars kostar mat och kläder samma i Pattaya som Khon Kaen, Udon Thani, Korat.

Men ja dyrare har det ju blivit, växelkursen blir ju bara värre och värre, så för turister och expats har Thailand blivit mycket dyrare.
För folk med inkomst i Baht har skillnaden inte blivit större än normal inflation, många importvaror har tom blivit billigare pga stark baht.

Allt är relativt.
Väljer man att äta Thaiproducerat, statlig skola, eller Thai privatskola, Thaikläder, ja allt Thai är det inte dyrare att leva i Pattaya än i Isaan.

Skall man köpa all mat i en importaffär som villamarket, ha märkeskläder, internationell skola, ja samma saker som i Sverige då blir det dyrt.

Men annars kostar mat och kläder samma i Pattaya som Khon Kaen, Udon Thani, Korat.

Hej

Så är der naturligtvis, det går att leva billigt överallt beroende på vilka krav man själv har och vilken typ av liv man vill ha, men en sån här undersökning går ut på att jämföra kostnader för vissa utvalda saker i alla dessa länder och städer, dessa kostnader jämförs sedan med kostnaderna i New York,

”Numbeo compares cost of living across all regions by studying factors such as transport, clothes and shoes, sports and leisure activities, markets, food, utilities, rents, and restaurants.Methodology
Cost of Living Index (Excl. Rent) is a relative indicator of consumer goods prices, including groceries, restaurants, transportation and utilities. Cost of Living Index doesn’t include accommodation expenses such as rent or mortgage. If a city has a Cost of Living Index of 120, it means Numbeo estimates it is 20% more expensive than New York (excluding rent).
Rent Index is an estimation of prices of renting apartments in the city compared to New York City. If Rent index is 80, Numbeo estimates that price of rents in that city is on an average 20% less than the price in New York.
Groceries Index is an estimation of grocery prices in the city compared to New York City. To calculate this section, Numbeo uses weights of items in the “Markets” section for each city.
Restaurants Index is a comparison of prices of meals and drinks in restaurants and bars compared to NYC.
Cost of Living Plus Rent Index is an estimation of consumer goods prices including rent comparing to New York City.”

Mvh isan lover

Hej

Så är der naturligtvis, det går att leva billigt överallt beroende på vilka krav man själv har och vilken typ av liv man vill ha, men en sån här undersökning går ut på att jämföra kostnader för vissa utvalda saker i alla dessa länder och städer, dessa kostnader jämförs sedan med kostnaderna i New York,

”Numbeo compares cost of living across all regions by studying factors such as transport, clothes and shoes, sports and leisure activities, markets, food, utilities, rents, and restaurants.Methodology
Cost of Living Index (Excl. Rent) is a relative indicator of consumer goods prices, including groceries, restaurants, transportation and utilities. Cost of Living Index doesn’t include accommodation expenses such as rent or mortgage. If a city has a Cost of Living Index of 120, it means Numbeo estimates it is 20% more expensive than New York (excluding rent).
Rent Index is an estimation of prices of renting apartments in the city compared to New York City. If Rent index is 80, Numbeo estimates that price of rents in that city is on an average 20% less than the price in New York.
Groceries Index is an estimation of grocery prices in the city compared to New York City. To calculate this section, Numbeo uses weights of items in the “Markets” section for each city.
Restaurants Index is a comparison of prices of meals and drinks in restaurants and bars compared to NYC.
Cost of Living Plus Rent Index is an estimation of consumer goods prices including rent comparing to New York City.”

Mvh isan lover
Jo självklart jämför man likvärdiga saker men då är Khon Kaen, Udon Thani, Korat lika dyrt som Pattaya på dessa saker.

En expat hänger ju inte på beachroad och äter där, handlar sina kläder och mat där etc.
Prisläget på Big-C är samma här som i norr.
Lämnar jag Beachroad så får jag en Khao Pad gai för 40 baht, går man och handlar mat som min fru på marknaden, betalar man som i norr.
Handlar jag gummiskor på Big-C eller Tesco kostar dom 200-250 baht.

Prisläget stod det i undersökningen var without rent.

Men att Thailand blivit dyrt och näst dyrast i Regionen ställer jag helt upp på.
Jag lever ju efter Svensk standard till stor del, och har ju utländsk inkomst med en växelkurs som som försämrats med 40% på 5 år, så då har ju det blivit enormt mycket dyrare i valutan jag har intäckt.

Jo självklart jämför man likvärdiga saker men då är Khon Kaen, Udon Thani, Korat lika dyrt som Pattaya på dessa saker.

En expat hänger ju inte på beachroad och äter där, handlar sina kläder och mat där etc.
Prisläget på Big-C är samma här som i norr.
Lämnar jag Beachroad så får jag en Khao Pad gai för 40 baht, går man och handlar mat som min fru på marknaden, betalar man som i norr.
Handlar jag gummiskor på Big-C eller Tesco kostar dom 200-250 baht.

Prisläget stod det i undersökningen var without rent.

Hej

Till stor del är det nog så men även våra Thailändska släktingar som jobbar i ex.vis Chonburi, Bangkok och Korat upplever att kostnaderna för mat på marknader o.s.v är mycket dyrare där än i byn, tänker då på frukt, grönsaker, svamp, kött och fisk, förmodar att detta kan bero på fler mellanhänder och längre transporter.

Däremot brukar det vara tvärtom med seafood som brukar vara både billigare och färskare vid havet av naturliga skäl.

Mvh isan lover

Och Baht har ju stärkts bara sen årskiftet 3.4% mot dollarn, kommer inte ihåg hur många % den stärktes förra året 5-8%?
Så visst har Thailand blivit mycket dyrare i sådana undersökningar som görs i dollar.
Men för Thailändare har inte Thailand blivit dyrare, då är det resten av världen som blivit billigare om man har inkomst i baht.

Men att Thailand blivit dyrt och näst dyrast i Regionen ställer jag helt upp på.
Jag lever ju efter Svensk standard till stor del, och har ju utländsk inkomst med en växelkurs som som försämrats med 40% på 5 år, så då har ju det blivit enormt mycket dyrare i valutan jag har intäckt.

Hej

Det är nog den största förändringen för oss Svenskar men i denna undersökning jämförde man ju kostnaderna med New York och där har man ju dollar som inte har tappat lika mycket som vår Svenska krona, men ändå uppges kostnaderna öka rejält.

Mvh isan lover

Hej

Till stor del är det nog så men även våra Thailändska släktingar som jobbar i ex.vis Chonburi, Bangkok och Korat upplever att kostnaderna för mat på marknader o.s.v är mycket dyrare där än i byn, tänker då på frukt, grönsaker, svamp, kött och fisk, förmodar att detta kan bero på fler mellanhänder och längre transporter.

Däremot brukar det vara tvärtom med seafood som brukar vara både billigare och färskare vid havet av naturliga skäl.

Mvh isan lover
Nej det är inte "mycket" dyrare.
Min fru är från Isaan och känner priserna både där och här.
Kan vara små prisskillnader på vissa saker men det går åt båda hållen.
Folk som hamnar här nere får nog lätt dyrare vanor dock tror jag för här finns det så mycket mer alternativ.
Vi lever ju mycket dyrare här nere än vi skulle gjort i Isaan pga att här nere har vi alternativ som kan bättra vardagen men kostar lite extra, bättre skola, importerade matvaror, bättre kvalitetskläder, etc etc.
Så livsstandarden och kostnaden är högre för oss här nere för vi nyttjar alternativen.
Men hade vi velat kunde vi levt som dom i byn och kostnad därefter här nere med, men nä skippar det ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp