Thailands valuta

Att bo och leva är så individuellt att det finns ingen universallösning som passar exakt alla människor. Pengarna styr först o främst. Har man stor pension eller lön kan man unna sig lite extra. För min del blev det ett moban med vakter. 14 000 bath per år är avgiften. Lite tråkigt inrutat men jag trivs här efter 5 år. Poolen och fitness anläggningen trivs jag verkligen med. Den kostar extra 9000 bath/år men sköts föredömligt.
En ide var att huset blir en liten pensionsförsäkring för frun om/när jag trillar av. Hon kan hyra ut eller försöka sälja. Vi flängde runt i Thailand under 5 år och hyrde. Testade olika orter. På några fick jag lappsjukan. På några var det för turistiskt. På några var det dyrt. Så det blev Chiangmai trots eländet när de börjar elda i mars-april.
Beträffande Thailands valuta väntar jag på uppgången till 4.50.....den kommer...den kommer...

Kopia av 20160303_084905.jpg

Det får resp familj räkna på själv, bara reagerade på att du glömt lite i din beräkning

Ja kanske det är så att när man anger sin bostadskostnad så ska det adderas på köpsumma plus 5%. Borde det inte i rättvisans namn då även en ev. värdeförändring även räknas in? Jag hör aldrig detta från andra men låt oss utgå från att du har rätt. Då blir kostnaden som sagt 24k/år för pool, gym, vakter, sophämtning etc etc plus ca 250k/år i utebliven vinst på det använda kapitalet. Dvs ca 23k/mån.
Gjorde en koll på vad det kostar att hyra samma hus som vi har och det ligger på 36k/mån.
https://www.prakard.com/viewtopic.php?f=475&t=1515998&sid=1a4cb62f7fbecb606d318a8207c9aed6
Alltså gör vi en besparing på 13k/mån, ja plus 5% då naturligtvis dvs ca 164k/år genom eget ägande. Bra va?

Jag undrar lite över var du placerar olåsta pengar för 5%. Själv låg mina låsta investeringar på 6% under 2017 i Skandia. Man kan ju få 8-10% om året i 4spar men insättningsgränsen är ju endast 50k och det är ju heller ingen insättningsgaranti. Dela gärna med dig, det är intressant.

/ SatanG

Ja kanske det är så att när man anger sin bostadskostnad så ska det adderas på köpsumma plus 5%. Borde det inte i rättvisans namn då även en ev. värdeförändring även räknas in? Jag hör aldrig detta från andra men låt oss utgå från att du har rätt. Då blir kostnaden som sagt 24k/år för pool, gym, vakter, sophämtning etc etc plus ca 250k/år i utebliven vinst på det använda kapitalet. Dvs ca 23k/mån.
Gjorde en koll på vad det kostar att hyra samma hus som vi har och det ligger på 36k/mån.
https://www.prakard.com/viewtopic.php?f=475&t=1515998&sid=1a4cb62f7fbecb606d318a8207c9aed6
Alltså gör vi en besparing på 13k/mån, ja plus 5% då naturligtvis dvs ca 164k/år genom eget ägande. Bra va?

Jag undrar lite över var du placerar olåsta pengar för 5%. Själv låg mina låsta investeringar på 6% under 2017 i Skandia. Man kan ju få 8-10% om året i 4spar men insättningsgränsen är ju endast 50k och det är ju heller ingen insättningsgaranti. Dela gärna med dig, det är intressant.

/ SatanG
Ja lyckas du sälja ditt beg hus med vinst är jag den förste att gratulera.

/ SatanG
Ang förvaltning av mitt kapital så har jag det mesta i en kf, tradar med lite olika tidshorisonter, allt från några minuter till ett par mån. Vill man så är det inte så svårt att sätta ihop en portfölj som ger 5% i direktavkastning och har man vett på att göra det i rätt tid så behöver man inte oroa sig för kursutvecklingen på lite sikt.
Den lär vara betydligt tryggare än värdeutvecklingen på ett hus i Thailand och dessutom snabb att omsätta i kontanter igen när man så önskar.
Skulle hellre köpa Thailändska aktier än ett hus om man ser till odds för vad som är ekonomiskt bäst.

Personligen är jag inte intresserad av en dyl portfölj men anser att man ska räkna med minst 5% ränta på insatt kapital när man räknar på kostnader.

Du måste inte hålla med.. [emoji6]

Är nog lättare i Bangkok än HH eller Pattaya, det är ju lite skillnad.
Beror ju helt på läget, vet flera som inte fått sålt sina bostäder i Bkk trots flera år på marknaden. Andra säljer lätt.
Men osäkerhetsfaktorn är hög, riktigt dålig enligt mitt sätt att se det. Skulle aldrig investera ett större belopp i något jag inte vet är lätt att sälja men det är jag det. Vet ju med mig att jag lätt kan få för mig att vilja flytta, då får det inte vara krångligt.

Är nog lättare i Bangkok än HH eller Pattaya, det är ju lite skillnad.
Finns ju hur mycket som helst i Pattaya till salu , vet inte en enda som sålt med förtjänst ,men många som sålt med förlust ..Skall man bo där resten av livet så spelar det ju iofs ingen roll ,men svårt att bestämma ;)

• Like
Reactions: jp
Ang förvaltning av mitt kapital så har jag det mesta i en kf, tradar med lite olika tidshorisonter, allt från några minuter till ett par mån. Vill man så är det inte så svårt att sätta ihop en portfölj som ger 5% i direktavkastning och har man vett på att göra det i rätt tid så behöver man inte oroa sig för kursutvecklingen på lite sikt.
Den lär vara betydligt tryggare än värdeutvecklingen på ett hus i Thailand och dessutom snabb att omsätta i kontanter igen när man så önskar.
Skulle hellre köpa Thailändska aktier än ett hus om man ser till odds för vad som är ekonomiskt bäst.

Personligen är jag inte intresserad av en dyl portfölj men anser att man ska räkna med minst 5% ränta på insatt kapital när man räknar på kostnader.

Du måste inte hålla med.. [emoji6]

Jag kanske ska förtydliga mig, jag tror att du och många andra gör bäst i att hyra bostad. Hade jag t.ex. varit singel hade jag knappast köpt bostad. Alltså jag både håller med dig och inte, du är för kategoriskt nej och verkar tro att alla sitter i samma situation som du gör. Sen är det ju kul att käbblas lite också :)

Ok då vet jag vart du får de 5%-en ifrån. Själv har jag KF både i Nordnet och SEB samt tryggare sparande i Skandialiv som är traditionellt förvaltad kapitalförsäkring men är trots det inte lika övertygad som dig att det bästa är att lägga alla pengar på aktier. Just nu minskar jag hellre aktiedelen än ökar den även om jag inte ser några större bekymmer på länge. Huset är ju knappast gjort i ekonomiskt syfte utan helt enkelt för att den lösningen passar oss bäst.

God Jul på dig / SatanG

Jag kanske ska förtydliga mig, jag tror att du och många andra gör bäst i att hyra bostad. Hade jag t.ex. varit singel hade jag knappast köpt bostad. Alltså jag både håller med dig och inte, du är för kategoriskt nej och verkar tro att alla sitter i samma situation som du gör. Sen är det ju kul att käbblas lite också :)

Ok då vet jag vart du får de 5%-en ifrån. Själv har jag KF både i Nordnet och SEB samt tryggare sparande i Skandialiv som är traditionellt förvaltad kapitalförsäkring men är trots det inte lika övertygad som dig att det bästa är att lägga alla pengar på aktier. Just nu minskar jag hellre aktiedelen än ökar den även om jag inte ser några större bekymmer på länge. Huset är ju knappast gjort i ekonomiskt syfte utan helt enkelt för att den lösningen passar oss bäst.

God Jul på dig / SatanG
Du missar hela grejen, att jag svarade dig beror ju på att du skrev att du betalar 66 baht/dygn för ditt hus vilket jag inte håller med om.
Och tror du verkligen att jag tror att alla är i samma situation som mig?
Ibland undrar man hur folk här tänker när dom tolkar inlägg, bättre kan du.

God Jul på dig / SatanG

När Nmax gör sina behov så gör han det i ekonomiskt syfte. Han verkar inte ens köpa servetter utan att undra om han går back.

När Nmax gör sina behov så gör han det i ekonomiskt syfte. Han verkar inte ens köpa servetter utan att undra om han går back.
Hahaha, inget kunde vara mer fel.
Det var ju Satang som skrev hur mycket hans hus kostade, jag bara påpekade felet i hans beräkning.
Jag betalar gärna lite extra för sånt som gör livet mer bekvämt.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp