Thailands valuta

Tror att Kurant e lite avis, inget bra käk i Fillipino land? [emoji6]

E ju mycket därför man väljer Thailand, överlägset bästa maten.
Faktum är väl att i länderna runt omkring är käket anskrämligt dåligt medans det i Thailand är super gott.
Jag vet vad Fillipino käk är för något , känner ett gäng av dessa i Stockholm ,, fet äcklig mat , inte i närheten av Thailands Gourmet krubb

Ja, boendet på Lanta har Tirak valt, ett nybyggt (2016) rum på 22 kvm 2.800 Baht i hyra, tillkommer vatten 100 Baht, elektricitet 700 Baht. Totalt 3.600 Baht.
12 Cal internet 482 Baht.
Swimmingpool 9 gng i månaden 900 Baht.

5.000 Baht/ månaden.

F-n va dyrt det blev.....

Då är det precis lika dyrt som för mig. För 2018 är det ca. 60000 baht för boende. Det dividerat med 12 blir ju 5000/mån.:wai:

66 battingar om dagen ligger vi på för 162 m2 men då ingår sophämtning, gym/klubbhus, vakter, pool och garden team. Tur att vi är två som är med och betalar :)

The Centro 2.jpg

The Centro.jpg

/ SatanG

Tror att Kurant e lite avis, inget bra käk i Fillipino land?
emoji6.png

E ju mycket därför man väljer Thailand, överlägset bästa maten.
Faktum är väl att i länderna runt omkring är käket anskrämligt dåligt medans det i Thailand är super gott.

Jag vet vad Fillipino käk är för något , känner ett gäng av dessa i Stockholm ,, fet äcklig mat , inte i närheten av Thailands Gourmet krubb

Hatten av för er två, är full av beundran att ni kan leva billigt på thaislafset från Isaan kombinerat med havregrynsgröt, så illa har jag inte det.
Men totala kostnaden kanske inte blir så mycket lägre då ni får bränna extra stålar på proteinpulver för att överleva.

Våga vägra kycklingfötter och pla raa :):)

Viss filipinokäk går också bra att skippa, bara så länge jag får min dagliga dos av 18 dagars kycklingfoster, den bästa proteinkällan.
Länge leve Baluten

Men du vistas ju inte där 365 dagar/år, max en månad eller hur?
Vad blir då den effektiva kostnaden för den tid du är där? Kunde du inte hyrt betydligt billigare?
Billigare det blir det inte ,var kommer jag undan me ca 12000 bath här har jag bil å mc plats +internet per ÅR ok glömde bastu åxå +att jag kan låta polare bo där GRATIS ja sån är jag ,ps allt går inte bara ut på pengar här i livet obs ta med vinterjacka till Udon-Thani ha det

Billigare det blir det inte ,var kommer jag undan me ca 12000 bath här har jag bil å mc plats +internet per ÅR ok glömde bastu åxå +att jag kan låta polare bo där GRATIS ja sån är jag ,ps allt går inte bara ut på pengar här i livet obs ta med vinterjacka till Udon-Thani ha det
Råden med vinterkläder är bra för det är så kallt nu att det behövs ingen is i ölen alls.
Tror viss vana finns då även HH haft under 20 grader och frisk vind senaste dagarna.

Och om du räknar 5% ränta på insatt kapital vad blir kostnaden då?
Ja då får du väl lägga på ca 250k men det blir ju knappast någon besparing om grannhuset ligger på 30k/mån.
Hur mycket, tycker du, det är värt för en småbarnsfamilj att kunna ha en fast punkt? Att kunna göra om eller göra vad man vill utan att behöva fråga någon om lov? Eller att inte veta om ägaren vill ha någon annan där eller vad hyran ska bli nästa år?
Om allt gäller kronor och ören så vad gör du i Hua hin, måste väl finnas billigare städer/länder?

/ SatanG

Man skall inte heller glömma värde stegringen har ännu inte gått back på något av mina boenden. När jag slår ut värde stegringen som jag redan gjort så blir det ca tusen baht per dag. Hur mycket det blir på det vi nu bor i vet jag inte ännu men skulle gissa på att säljer vi idag blev det ca 2 tusen per dag.

Ja då får du väl lägga på ca 250k men det blir ju knappast någon besparing om grannhuset ligger på 30k/mån.
Hur mycket, tycker du, det är värt för en småbarnsfamilj att kunna ha en fast punkt? Att kunna göra om eller göra vad man vill utan att behöva fråga någon om lov? Eller att inte veta om ägaren vill ha någon annan där eller vad hyran ska bli nästa år?
Om allt gäller kronor och ören så vad gör du i Hua hin, måste väl finnas billigare städer/länder?

/ SatanG

När man vet var man vill bo är det väl ganska givet att det är bättre och billigare med "eget" boende. Jag kommer dock att hyra till att börja med när jag flyttar, då kan man testa och får bättre förutsättningar för att hitta "rätt" hus.

66 battingar om dagen ligger vi på för 162 m2 men då ingår sophämtning, gym/klubbhus, vakter, pool och garden team. Tur att vi är två som är med och betalar :)

The Centro 2.jpg

The Centro.jpg

/ SatanG
Ser fint ut, vi var ju och skulle kolla på hus i Bangkok men vi gav upp kände för lite till för att veta vad vi skulle kolla hän.

Ser fint ut, vi var ju och skulle kolla på hus i Bangkok men vi gav upp kände för lite till för att veta vad vi skulle kolla hän.

Det finns massvis med moobans, det viktiga att tänka på är nog att läget ligger bra till för er och sen utgå därifrån. Att vi valde just detta var för att det kändes "levande" med mycket barn, lekpark, pool samt låg bra till då frugan jobbade på Seagate Theparak rd.

Men ni har väl hittat det ni vill ha eller har jag missförstått?

/ SatanG

Det finns massvis med moobans, det viktiga att tänka på är nog att läget ligger bra till för er och sen utgå därifrån. Att vi valde just detta var för att det kändes "levande" med mycket barn, lekpark, pool samt låg bra till då frugan jobbade på Seagate Theparak rd.

Men ni har väl hittat det ni vill ha eller har jag missförstått?

/ SatanG
Nä vi bor ju i en village vi inte vill bo i väntar ju på att kontraktet skall gå ut ;)

Sen när det gäller köp har vi nog inte kollat klart än, villagen vi ville köpa har gått upp i pris och börjar bli dyr nu den är väl inne på sista fasen i bygget så skall nog kolla på mer.
Skall nog hålla mig till ursprungsplanen med inget husköp innan condon är klar och Thailand har gått över till demokrati så man får se hur landet utvecklar sig då.

Bangkok går väl priserna upp bra nu med har ju börjat med en uppgång i priserna nu +10% i Bangkok i år i dom eftertraktade områdena.

Nä vi bor ju i en village vi inte vill bo i väntar ju på att kontraktet skall gå ut ;)

Sen när det gäller köp har vi nog inte kollat klart än, villagen vi ville köpa har gått upp i pris och börjar bli dyr nu den är väl inne på sista fasen i bygget så skall nog kolla på mer.
Skall nog hålla mig till ursprungsplanen med inget husköp innan condon är klar och Thailand har gått över till demokrati så man får se hur landet utvecklar sig då.

Bangkok går väl priserna upp bra nu med har ju börjat med en uppgång i priserna nu +10% i Bangkok i år i dom eftertraktade områdena.

Nä stressa inte det är ju ett beslut som kan påverka under lång tid.
Hade jag fått göra om något så hade jag möjligen valt en modell större och troligen ett hörnhus men då vi gjorde det fanns inte den möjligheten. OM du köper begagnat tänk på att hus som stått tomma en längre tid har större risk för termiter/skadedjur som inte alltid syns på ytan.
Som du säger verkar priserna skenat lite väl mycket, det känns inte som priserna är normala längre.

/ SatanG

Hatten av för er två, är full av beundran att ni kan leva billigt på thaislafset från Isaan kombinerat med havregrynsgröt, så illa har jag inte det.
Men totala kostnaden kanske inte blir så mycket lägre då ni får bränna extra stålar på proteinpulver för att överleva.

Våga vägra kycklingfötter och pla raa :):)

Viss filipinokäk går också bra att skippa, bara så länge jag får min dagliga dos av 18 dagars kycklingfoster, den bästa proteinkällan.
Länge leve Baluten
Räknar aldrig på nån kostnad, bara betalar.
Inte fn bor jag i Thailand för att det är billigt, det är bara en bonus.

Bara retas lite, syns snart [emoji6]

Råden med vinterkläder är bra för det är så kallt nu att det behövs ingen is i ölen alls.
Tror viss vana finns då även HH haft under 20 grader och frisk vind senaste dagarna.
Ingen kyla i Udon idag iaf, skulle snarare säga att just idag har det varit optimalt bra väder, varken för varmt eller kallt.

/ SatanG
Det får resp familj räkna på själv, bara reagerade på att du glömt lite i din beräkning

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp