Thailands valuta

Det tar det lätt igen på utlåningen. De ser alltid till att gå med hög vinst.
Du skjuter från höften, kan lova dig att Bankdirektörerna inte njuter ett skit av minusräntan. Pengar tjänar dom men just räntenettot är det som gått ner för dom och nu ökar dom andra avgifter för att kompensera som ex överföring mellan länder.

Sverige behöver löneökningar och produkter tjänster behöver bli dyrare.

Tyvärr tror jag att kronan kommer försvagas mycket snabbat då det är den enda framkomliga vägen.

Bankerna vill så klart inte ha minusränta. De förlorar ju på att det sätts in pengar.

Sverige behöver löneökningar och produkter tjänster behöver bli dyrare.

Tyvärr tror jag att kronan kommer försvagas mycket snabbat då det är den enda framkomliga vägen.
Ja är väl bara att släppa upp lönerna så får dom sin efterlängtade inflation :rolleyes:

Undrar om svensken har förstått att räntesänkning av riksbanken är detsamma som lönesänkning i Sverige.
Titta bara på inköpschfsindikatorerna nu när kronan har rasat ner i källaren igen. Företagen jublar och det lär inte bli någon utjämning av förmögenheter i Sverige.
Tyckte att det var rätt humoristiskt när alla tyckte att det var klokt att stå utanför euron i Sverige.
Alla sa att se nu hur dyrt det har blivit i länder som valde euron. Ingen fattade att det var kronan som hade rasat ca 30 %.
Så lättlurade är vi.
Nu köper riksbanken statspapper, var tror ni riksbanken får alla miljarder att köpa med?
Synd att svenska kronan har blivit en skräpvaluta, det får vi känna här först av alla som får pesion från Sverige.
Hur kompenserar folk i Sverige för dessa lönesänkningar då, jo genom att låna mera det är ju billigt tack vara riksbanken.
Men var så säkra en dag skall detta betalas, hoppas pensionsfonderna inte tar stryk även denna gången.

Njuter bankdirektörerna?
Bankerna är ju dom som får betala dyrt för minusräntan.
Som Swebanken till exempel menar du. Vinstökning på varje kvartal 2016 som överraskar alla experter. Sju miljarder andra kvartal, sex på tredje. Året innan siffran slogs med fyra respektive tre miljarder.

Min fråga är då, hur betalar bankerna dyrt för minusräntan?
Ekonomi är rätt enkelt egentligen, köp en sak för en krona och sälj för fem. Med dessa hundra procenten har jag klarat mig bra sa klassens sämsta elev till bästa som inte hade lyckats så bra.

Som Swebanken till exempel menar du. Vinstökning på varje kvartal 2016 som överraskar alla experter. Sju miljarder andra kvartal, sex på tredje. Året innan siffran slogs med fyra respektive tre miljarder.

Min fråga är då, hur betalar bankerna dyrt för minusräntan?
Ekonomi är rätt enkelt egentligen, köp en sak för en krona och sälj för fem. Med dessa hundra procenten har jag klarat mig bra sa klassens sämsta elev till bästa som inte hade lyckats så bra.
Förstår inte vad du skriver. Hur kan en bank vara glad att de får betala för varje krona du sätterr in. Tänk om du skulle belastas för minusränta, skulle du då vara glad. Hur blir en krona in och fem ut 100% ...

Jaja så dålig är väl inte svenska skolan ...

Lägger in en del av artikeln från DN som illustrerar hur bankerna tjänar pengar mer än någonsin:

"De har nämligen inte sänktbolåneräntorna på långa vägar så mycket som de skulle kunna.

När bankerna krigade om bolånekunder kunde de ha marginaler på 0,4-0,7 procent i påslag på lånen.

När det var finanskris låg den genomsnittliga bolånemarginalen för bankerna på 0,2 procent.

Men sedan dess har bankernas bolånemarginal stigit som en raket – i juni låg marginalen på hela 1,65 procent, visar kvartalssiffrorna från Finansinspektionen. FI

Så mycket har bankerna aldrig tidigare tjänat på svenska folkets bolån.

Att hushållen inte känner av marginalen på samma sätt som när räntan är hög, gör att bankerna kan fortsätta att mjölka bolånekunderna på pengar – utan att folk protesterar."

Hoppas det här förklarar situationen bättre.
Sedan var det med skämtet om 100% kanske dålig men det är en klassisk skämt om att även om man inte är duktig i ekonomi eller matte så kan man lyckas tjäna mycket pengar.

Lägger in en del av artikeln från DN som illustrerar hur bankerna tjänar pengar mer än någonsin:

"De har nämligen inte sänktbolåneräntorna på långa vägar så mycket som de skulle kunna.

När bankerna krigade om bolånekunder kunde de ha marginaler på 0,4-0,7 procent i påslag på lånen.

När det var finanskris låg den genomsnittliga bolånemarginalen för bankerna på 0,2 procent.

Men sedan dess har bankernas bolånemarginal stigit som en raket – i juni låg marginalen på hela 1,65 procent, visar kvartalssiffrorna från Finansinspektionen. FI

Så mycket har bankerna aldrig tidigare tjänat på svenska folkets bolån.

Att hushållen inte känner av marginalen på samma sätt som när räntan är hög, gör att bankerna kan fortsätta att mjölka bolånekunderna på pengar – utan att folk protesterar."

Hoppas det här förklarar situationen bättre.
Sedan var det med skämtet om 100% kanske dålig men det är en klassisk skämt om att även om man inte är duktig i ekonomi eller matte så kan man lyckas tjäna mycket pengar.
Jag gillade skämtet ;) Tyckte det hade en bra poäng.

Om det var ett skämt, vilket jag inte förstod, var det ju lite kul.

Angående räntorna så jovisst är marginalerna höga på bolånen men med 0 ränta hade garanterat bankerna tjänat mer.

Om det var ett skämt, vilket jag inte förstod, var det ju lite kul.

Angående räntorna så jovisst är marginalerna höga på bolånen men med 0 ränta hade garanterat bankerna tjänat mer.
(Sämsta eleven sa till den bästa) ;) räkna % kunde han inte men han förstod sig på att göra en vinst.

Senast redigerad av en moderator:
Rent krasst skulle Trump som president i USA vara bra för oss med pension från Sverige. Bättre värde på kronan kortsiktigt i alla fall.
Annars lägger jag mig inte i politiken så mycket bara konstaterar.

Rent krasst skulle Trump som president i USA vara bra för oss med pension från Sverige. Bättre värde på kronan kortsiktigt i alla fall.
Annars lägger jag mig inte i politiken så mycket bara konstaterar.

Men det sket sig ju. Pajasvalutan sek dyker även idag, 3,85 i nuläget (-4,5 öre idag)......

Så sant, uppgången varade bara några timmar. Tyckte att kristallkulan var lite dimmig :(
Riksbanken jublar med andra ord.

Djakla skitregering anser jag ,det kan inte vara odelat positivt att kronan ar lag ,eller har jag fel, i sa fall kan de ju sanka den hur djakla mycket som helst

Nej det är inte odelat positivt men riksbanken har målat in sig ett hörn. Dessutom tar småvalutor alltid stryk när det är osäkert på marknaden. Guld och stora valutor är ju säkrare hamn.
Det är inte så förfärligt länge sedan en euro kostade elva kronor så det kan bli sämre.
Om jag minns rätt så kostade en dollar över 11 kr 1973 så även där finns det marginal.
Länder tävlar med låg valuta just nu, var det slutar vet väl ingen.
Det är rätt underligt det går bra för Sveriges industrier och arbetsmarknaden men ändå lånar regeringen pengar och riksb. trycker ner valutan. Vad gör de när lågkonjungtur kommer?

Nej det är inte odelat positivt men riksbanken har målat in sig ett hörn. Dessutom tar småvalutor alltid stryk när det är osäkert på marknaden. Guld och stora valutor är ju säkrare hamn.
Det är inte så förfärligt länge sedan en euro kostade elva kronor så det kan bli sämre.
Om jag minns rätt så kostade en dollar över 11 kr 1973 så även där finns det marginal.
Länder tävlar med låg valuta just nu, var det slutar vet väl ingen.
Det är rätt underligt det går bra för Sveriges industrier och arbetsmarknaden men ändå lånar regeringen pengar och riksb. trycker ner valutan. Vad gör de när lågkonjungtur kommer?
Lånar mera pengar och så blir vi ett nytt Grekland.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp