Thailands valuta

Kronorna går verkligen dåligt nu NOK är nere i sämsta någonsin mot baht.

Och dom säger att det beror på oroligheterna i Svensk bostadsmarknad för tillfället.

Har Sverige pissat in sig i ett hörn nu?
Om dom höjer räntan är det risk för riktig oro på bostadsmarknaden och någon förväntad valuta uppgång som vi hoppats på kanske uteblir.
Kanske blir tvärtom?

Thailändska riksbanken motstod ju politikernas krav på sänkt ränta och vägrade och då bla. pga den risk som Sverige står för.

Anars kan Thailand redovisa ytterligare ett kvartal med bra ekonomisk tilltväxt och tyvvär så gör bahten nya toppnoteringar.

Och dom säger att det beror på oroligheterna i Svensk bostadsmarknad för tillfället.

Om dom höjer räntan är det risk för riktig oro på bostadsmarknaden och någon förväntad valuta uppgång som vi hoppats på kanske uteblir.
Kanske blir tvärtom?

Thailändska riksbanken motstod ju politikernas krav på sänkt ränta och vägrade och då bla. pga den risk som Sverige står för.

Anars kan Thailand redovisa ytterligare ett kvartal med bra ekonomisk tilltväxt och tyvvär så gör bahten nya toppnoteringar.

Har börjat skicka 100.000thb till Sverige varje månad.
Bra tajming för en gångs skull.

Ingenting undansparat i Thailand?
Jo jag har fonder som jag köpte när kursen stod i 5.5 som man kanske kunde sälja.
Bryter jag räntekontona förlorar jag ju räntan som ja skall få i Augusti.
Och aktierna och fonderna vill jag ju inte sälja men får räkna på det när jag kommer hem vilket som är lönsammast fast det vet man ju aldrig.
Valutan kanske inte svänger igen till NOK fördel men förhoppningsvis går investerande och sparande upp och då förlorar jag på att sälja gentemot att växla ;)
Nu är det sådan liten summa så jag växlar nog.

Ja stämningen känns bättre idag än när jag flyttade hit för 6.5 år sen.

Sen om man skall tro vad makten säger så är vi inte i början av en diktatur utan i slutskedet ;)
Men sanningen får vi veta nästa år om utlovat val kommer hållas eller ej.

Finns rätt många ekonomiskt framgångsrika diktaturer som har kraschat när dom gått över till demokrati.
Tror inte Thailand är moget för en demokrati, tycker "Prutten" skall köra vidare , bäst så för Thailand , tycker han gör ett bra jobb :thumbsup::thumbsup::thumbsup: för Prayut , bra jobbat ...

euro och sek rasade pga oroligheterna i den tyska regeringen
Ja det också antagligen men enligt Svenska och Norska ekonomi tidningar så tror dom att huvudorsaken för nedgången senaste veckan har varit den Svenska bostadsmarknaden stod det i slutet av förra veckan i tidningarna.

Idag står det.
Den stora risken nu kan vara bopriserna men får väl hoppas det inte kraschar.

https://www.dn.no/nyheter/2017/11/2...dette-er-den-storste-risikoen-i-norsk-okonomi

https://www.di.se/nyheter/seb-tror-inte-pa-kronrevansch/

Oljan och Kronan i Norge har gått skiljda vägar och det tror dom också beror på den osäkra bostadsmarknaden som nu råder i Sverige och Norge.

30e7edb9c02b51a3a7ef4ce346d20d87

De europeiska valutorna väger lätt mot de här i sydostasien. Att fundera på vad som sänker SEK och NOK äe inte värt besväret än gång. Thailändska bahten är f.n otrolig stark. Anledningen är att thailändska riksbanken föredrar en stark valuta. De säljer bra ändå, och importerar tämligen lite. Har egen energi och matindustri. Turisterna tillför mindre än 10% av ekonomin.
Njut av vädret mellan skurarna, det är fortfarande gratis.

Kanske blir tvärtom?

Håller med att Sverige har pissat sig i ett hörn. Ingves vill inte erkänna att bostadsproblemet är räntans fel och försöker få politiker att ta bort avdragsrätten.
Dessutom är industrin i Sverige dopad med låg ränta, höjer man den så går många oseriösa, eller företag med osund strategi i konkurs, de har fått billiga lån men går räntan upp så är det kört för dom.
Det varnade den fd finansministern Fäldt också om förra veckan.
Dessutom har kronan tappat jättemycket mot euron också som ligger över en tia numera.
Det kan visa sig ödesmättat att ha Ingves bakom spakarna ett tag till. 70% av bankcheferna ville få bort honom men politisk chabbel hindrade detta.
Så tyvärr det dröjer innan kronan återhämtar sig vi har riksbank som inte vill det i motsats för Thailands som vill ha en stark valuta för då strömmar pengar in i landet.

Detta låg ute på FB i en grupp men utan källa, Asiens länder går starkt så vi får nog glömma något valutaras av THB eller PHP.

Tillväxt hittils i år

Bangladesh: 7.1%
China: 6.8%
Philippines: 6.6%
India: 6.6%
Vietnam: 6.3%
Pakistan: 5.7%
Malaysia: 5.5%
Indonesia: 5.1%
Thailand: 3.5%
Singapore: 2.9%
S Korea: 2.9%
Australia: 2.4%
Japan: 1.5%

Nu är väl 7,1% i Bangladesh mindre i pengar än 1,5% i Japan men det ger en fingervisning och en trend.

Detta låg ute på FB i en grupp men utan källa, Asiens länder går starkt så vi får nog glömma något valutaras av THB eller PHP.

Tillväxt hittils i år

Bangladesh: 7.1%
China: 6.8%
Philippines: 6.6%
India: 6.6%
Vietnam: 6.3%
Pakistan: 5.7%
Malaysia: 5.5%
Indonesia: 5.1%
Thailand: 3.5%
Singapore: 2.9%
S Korea: 2.9%
Australia: 2.4%
Japan: 1.5%

Nu är väl 7,1% i Bangladesh mindre i pengar än 1,5% i Japan men det ger en fingervisning och en trend.
Har stått liknande rapporter under finansdelen i Bangkokpost.

Nu visar XE på en kurs om 3,91 mot Thbathen , stärks kronan eller försvagas THbathen , vilket som åt rätt håll

Åt rätt håll nu hela tiden , hoppas på det bästa ...:)
Håller med, detta är skamligt för Sverige. Jag beställde en mc redan men så att jag väntar för tänker vänta tills det här gått över 4 bath åtminstone. Här redan byggt huset med detta skitkurs så mc får vänta till nyår. Växlade nästan en mille i bath till huset är bara förbannad. :D Jäkla finnar säger jag bara syftar på tjuskallen Ingves. :eek: Det komiska är att han hjälpte Thailand ett tag för länge sedan men utan honom tycks det gå mycket bättre här också. Pensionera gubb... .len. :police:

Håller med, detta är skamligt för Sverige. Jag beställde en mc redan men så att jag väntar för tänker vänta tills det här gått över 4 bath åtminstone. Här redan byggt huset med detta skitkurs så mc får vänta till nyår. Växlade nästan en mille i bath till huset är bara förbannad. :D Jäkla finnar säger jag bara syftar på tjuskallen Ingves. :eek: Det komiska är att han hjälpte Thailand ett tag för länge sedan men utan honom tycks det gå mycket bättre här också. Pensionera gubb... .len. :police:

Tyvärr inte bara Ingves fel, glöm inte bort våra politiker...ser hur de hanskas med våra pengar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp