Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Med en rejäl bärlina behöver du inga stolpar. Problemet vi har är att det är för lite höjd på takutsprånget.

Du kan slå ett öga på hur några av våra grannar gjort. En del har 1, 2 ,3 stolpar samt lite varierande dimension på bärlinan.

Limträbalk är dyrt och behövs inte. Dubbla 2x7" är betydligt mer prisvärt.

Det finns fin hjälp att få på bygghandlarnas hemsidor. Så att du ser vad som räcker.

Kanalplast eller vanlig korrigerad? Snölasten påverkar det valet då taket blir flakt.
Kanalplast är en bra ide då den monteras direkt på takstolarna.Då sparar man 45 mm höjd ”läkten”
Man behöver dessutom inte montera takstolarna uppe på bärlinan utan kan förankra dom emot bärlinan med beslag.
Jag gillar Mickes förslag med limträbalkar.
Jag hade andvänt limträ till hela konstruktionen.
Ps.95*95 mm stolpar ser fjolligt ut!Öka dimmensionen:reta:

Sitter här och håller lite koll på vad som händer i Brofjorden där Greenpeace bråkar pga Preemraffs planerade utbyggnad. Jag har ju varit där oräkneliga gånger tidigare. Får Preem inte bygga ut kommer motsvarande produktion ske i något annat land, under mindre kontrollerade former. Och risk för mängder av förlorade arbetstillfällen på västkusten.

Men strax dags att köra frugan tiĺl en kompis, svampskogen lockar enormt. Vädret ser bra ut och det skall bli drygt 20 grader så förhoppningar finns om en bra skörd.

Väntar på att maten ska bli klar.

IMG_20200913_122326.jpg

IMG_20200913_122304.jpg

IMG_20200913_122345.jpg

Funderar på om vi har någon snickare på forumet??

Jag har tänkt bygga ett skärmtak på baksidan, längd från huskropp 3 meter bredd 5 meter. Takmaterial är simpelt räfflat plasttak.

Min tanke är 2 stolpar 95×95 en bärlina i limträ 56×225 fem takstolar 45×120 med cc 100cm 4 läkt 45×45 för att skruva taket i fäste i vägg 45×120.

Som ni märker är jag inte snickare:)
Va tror ni allvetande? Håller min tanke och konstruktion måttet?

Kanalplast är en bra ide då den monteras direkt på takstolarna.Då sparar man 45 mm höjd ”läkten”
Man behöver dessutom inte montera takstolarna uppe på bärlinan utan kan förankra dom emot bärlinan med beslag.
Jag gillar Mickes förslag med limträbalkar.
Jag hade andvänt limträ till hela konstruktionen.
Ps.95*95 mm stolpar ser fjolligt ut!Öka dimmensionen:reta:
Kanalplast hade det blivit om jag skulle byggt ett uterum med skjutdörrsparti;) här blir det ett simpelt skärmtak, onödigt med dyrt isolerat tak då.

I går kväll ringde en thaidam till frugan från Californien med en inbjudan att åka dit för att hälsa på. Just där de bodde var det ingen fara för bränder. Hon var heller inte impad av coronans framfart utan tyckte att det fanns mycket folk i USA och att det räknat i procent inte var så farligt.
Vågade vi inte åka dit kunde hon tänka sig att hälsa på oss. Tycker att hennes sätt att tänka skiljer sig mycket från AT och FHM. Börjar själv fundera på att vara lite djärvare. Börjar kännas lite jobbigt att inte leva "normalt". Kanske blir det ett månadskort på SL för att återgå till buss, T-bana och pendelbåt. Trafiken i Stockholm gör ingen glad som inte är Mp. Jobbigt med alla cyklar och trafikbrott.

Trevligt med en riktig Karaokemaskin, så bra har inte jag det.
Jag har bara två större PA högtalare med blåtandsanslutning och några Kinesiska Fake Shure-mikrofoner.
Se Sångtexterna för göras på egen mobil.
Jag hade äkta Shure mickar när jag hade eget band för ca 15 år sedan! Nu orkar man knappt lyfta guran å plinka lite!

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K