Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Varit ut till jaktkojjan & monterat en solpanel idag,så nu blir det betydligt enklare att hålla sig borta från stan längre stunder =) Toppen att kunna ladda mobilen & slippa ett gäng med powerbanks.
Ska även sätta upp några små ledlampor senare.

IMG-20210824-WA0004.jpeg

Det blev totalt stopp i färjeterminalen.
Bara fullvaccinerade får checka in.
Travelpass dög inte.

Men efter en halvtimme kom en uniformerad kvinna och bad om våra Id kort.
En kort väntan och skriva under några papper så fick vi komma in i kylan i form av aircond.

Nu har en kusin bokat swabtest vid ankomst.

Inte rättvist för min charm ger mig fördelar som andra inte får.

Fortsätter att vara spännande...
Fortsättningen blev spännande.

Strax före 18.00 kom en uniformerad man och sa att vi inte skulle få åka med färjan och måste lämna terminalen.

Vi var inte fullvaccinerade.
Rådet vi fick var att åka tillbaka till Legazpi och ordna en andra dos om två veckor.
Nu var det sent och bussar hade slutat gå.
Frun ville vi skulle åka MC taxi de tre milen över bergen men jag vägrade så vi tog in på ett lodging house nära terminalen.
En enkel middag och jag somnade.
Vi blev väckta 22.30 av att telefonen ringde.
Frun gick i väg och kom tillbaka med biljetter till färjan vid midnatt.

Vi hade fått hjälp hemifrån via vår mäktiga moster som engagerat kommunchefen att ringa till myndigheterna i Masbate city som i sin tur kontaktade hamnmyndigheten där vi var strandade.
Ett snabbtest vid ankomst och vi var hemma i lägenheten 08.00.

Fortfarande 300 strandade där men vi kom hem.

Värdefullt med goda inflytelserika kontakter i släkten.

Det kunde blivit fyra veckors semester där..

Jag kan inte låta bli att läsa om och gratulera Malmö FF till att ha avancerat till gruppspelet i Champions League. Imorgon lottas vilka lag och stjärnor som får besöka häxkitteln i Malmö i höst. Tyvärr lär det bli en tyst häxkittel p g a pandemin men spännande blir det.

Jag kan inte låta bli att läsa om och gratulera Malmö FF till att ha avancerat till gruppspelet i Champions League. Imorgon lottas vilka lag och stjärnor som får besöka häxkitteln i Malmö i höst. Tyvärr lär det bli en tyst häxkittel p g a pandemin men spännande blir det.
Inte att förglömma, MFF får 200 miljoner för sitt avancemang. Fina pengar för framtiden.

20210826_115232_copy_756x1008.jpg

Kom på att jag har en diafragmapump i ett förråd. Tänkte sälja den i Gävle, jag har hört att pumpmarknaden är glödhet där! Men givetvis fick jag inte igång smörjan.. tog 3 dagar, och mängder med förbannelser, innan jag hittade att krysskilen hade skjuvats av så svänghjjlet hade roterat ett halvt varv!

Idag väntar ett besök hos "Dr Öga" på ögonmottagningen SUS i Lund. Då lär jag få domen om vänsterögat behöver opereras eller inte. Är jäkligt nervös, det är känsliga saker.
Så är man tillbaka igen efter besöket hos Dr Öga. Alltså inne i dimmorna efter pupillvidgande droppar och ljuskänslig som sjutton. Om ca 2 månader blir det operation i ögat då det epiretinala membranet skall avlägsnas. Läskigt men bäst att få det gjort. Mycket bra läkare och övrig personal på ögonmottagningen, man får stort förtroende för dom.

Fortsättningen blev spännande.

Strax före 18.00 kom en uniformerad man och sa att vi inte skulle få åka med färjan och måste lämna terminalen.

Vi var inte fullvaccinerade.
Rådet vi fick var att åka tillbaka till Legazpi och ordna en andra dos om två veckor.
Nu var det sent och bussar hade slutat gå.
Frun ville vi skulle åka MC taxi de tre milen över bergen men jag vägrade så vi tog in på ett lodging house nära terminalen.
En enkel middag och jag somnade.
Vi blev väckta 22.30 av att telefonen ringde.
Frun gick i väg och kom tillbaka med biljetter till färjan vid midnatt.

Vi hade fått hjälp hemifrån via vår mäktiga moster som engagerat kommunchefen att ringa till myndigheterna i Masbate city som i sin tur kontaktade hamnmyndigheten där vi var strandade.
Ett snabbtest vid ankomst och vi var hemma i lägenheten 08.00.

Fortfarande 300 strandade där men vi kom hem.

Värdefullt med goda inflytelserika kontakter i släkten.

Det kunde blivit fyra veckors semester där..
Tänk om alla följde restriktionerna, då skulle inte smittspridningen vara så stor, så ditt skryt om värdefulla kontakter är till nackdel för andras hälsa... Det är ju så smittan sprids att man just egoistiskt struntar i reglerna.

Tänk om alla följde restriktionerna, då skulle inte smittspridningen vara så stor, så ditt skryt om värdefulla kontakter är till nackdel för andras hälsa... Det är ju så smittan sprids att man just egoistiskt struntar i reglerna.
Restriktioner, det är, kanske, för andra de som man inte känner....

Jag kan typen......

Vi följde reglerna om testning och hade tillstånd från lokala myndigheter via kontakter.
Dagen efteråt tog dom tillbaka reglerna om förbud mot att få resa tillbaka hem.
Det bryter mot lagen.
Nu är det testning på plats som gäller.
Intyg duger inte.
Testning och karantän beroende från vilken region man kommer ifrån.
Karantän från Manila och Cebu.
Bara testning från närliggande provinser.

Kaos är bara en ljum beskrivning.

Förbudet för icke fullvaccinerade att få resa hem med färjor var också olagligt så guvernören fick evakuera över 300 strandade i en hamn och testa alla gratis där.
Ett tiotal testade positivt och isolerades, de fick inte åka med.
Man ska i åtanke att det är under 10% av den arbetsföra befolkningen som fått vaccin och vaccinering är frivilligt.

Nu är det testning vid ankomst och olika karantän som gäller idag.
Kan förstås ändras i morgon.

Delta varianten finns nu i alla provinser och tre fall här vid stickprov som togs för två veckor sedan så det råder nästan panik.

Myndigheterna talar ofta om Malaysia och Thailand för att beskriva hur fort spridningen sker.

Själv ska vi åka hem till byn och invänta den andra dosen.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K