Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Är i Cha-Am och har det bra. Det är en relativt liten ort med en trevlig fiskehamn. När damerna åkte runt och köpte mat till kvällen åkte jag med på rundturen och fick se fiskehamnen med ett fyrtiotal fartyg. I dag har jag blivit impad av alla vägbyggen inkl skytrain och hur man sköter C 19. När damerna handlade på torget var detta inhägnat med staket och en nog kollade att vi blev temperaturmätta och försåg oss med handsprit.
Nu har vi ätit och druckit gott. Vi består av 6 damer och två herrar. Vi herrar får bra service. Flera av damerna har varit matproffs.

Nere vid stranden har det varit höga vågor men inte så mycket folk.

Har hunnit med att kolla på vaktombytet i kloka huset. Maggan verkar taggad. Elpriset och kölden verkar kunna suga musten ur många svennar.

Sonen håller på med matteläxor, kommit in på vinklar, är ju iaf nåt man kan hjälpa till med som sjöman, Cos, Sin, Tan och vektor räkning är ju nåt vi fått inbankat, dock hört att skillnad idag med elektroniska hjälpmedel så inte lika prioriterat?
Skiljde ju sig även på min skoltid, på Chalmers var vi tvungna att memorera formlerna i huvudet, inga hjälpmedel på tentamen medans Kalmar fick man ha formelbok och anteckningar.
Idag används ju detta knappt, elektronik ombord som räknar ut.

Är i Cha-Am och har det bra. Det är en relativt liten ort med en trevlig fiskehamn. När damerna åkte runt och köpte mat till kvällen åkte jag med på rundturen och fick se fiskehamnen med ett fyrtiotal fartyg. I dag har jag blivit impad av alla vägbyggen inkl skytrain och hur man sköter C 19. När damerna handlade på torget var detta inhägnat med staket och en nog kollade att vi blev temperaturmätta och försåg oss med handsprit.
Nu har vi ätit och druckit gott. Vi består av 6 damer och två herrar. Vi herrar får bra service. Flera av damerna har varit matproffs.

Nere vid stranden har det varit höga vågor men inte så mycket folk.

Har hunnit med att kolla på vaktombytet i kloka huset. Maggan verkar taggad. Elpriset och kölden verkar kunna suga musten ur många svennar.

Åk inte längre söderut, vädret blir sämre ju längre ner du kommer och särskilt på östkusten vid denna tiden.
Kan ha tur visserligen men Suratthani ligger visst rätt risigt till just nu.

/ SatanG

Sonen håller på med matteläxor, kommit in på vinklar, är ju iaf nåt man kan hjälpa till med som sjöman, Cos, Sin, Tan och vektor räkning är ju nåt vi fått inbankat, dock hört att skillnad idag med elektroniska hjälpmedel så inte lika prioriterat?
Skiljde ju sig även på min skoltid, på Chalmers var vi tvungna att memorera formlerna i huvudet, inga hjälpmedel på tentamen medans Kalmar fick man ha formelbok och anteckningar.
Idag används ju detta knappt, elektronik ombord som räknar ut.
På min tid var det manuell räkning som gällde i Kalmar, det fanns ju knappt några datorer då. Miniräknare fanns och en sådan fick vi ha. Kapten Wegner var ökänd som lärare, den gubben ville man inte ha som fiende om man hade problem med matten.

På min tid var det manuell räkning som gällde i Kalmar, det fanns ju knappt några datorer då. Miniräknare fanns och en sådan fick vi ha. Kapten Wegner var ökänd som lärare, den gubben ville man inte ha som fiende om man hade problem med matten.
Ja det ändrades lite beroende på vem det var kändes det som.
Manuell räkning var det ju även då på Kalmar men som sagt dom fick ha hjälpmedel som texas programmerbar och anteckningar plus formelsamling. Vi fick inte ha nåt.
Årskursen innan fick ha men när vi börja kom det en ny policy eftersom Chalmers var en ingengjörs skola skulle all matte läras i huvudet och inga hjälpmedel var tillåtna mer en enkel miniräknare som inte var programmerbar.
Skiljer du det sig några år mellan oss, tror inte programmerbara fanns på din tid.
Var mest en tanke på att kraven på personlig kunskap i detta minskar med teknikens ingång.

Lite sjuka inom Chalmers är ju att man hyr in lärare från dom olika faciliteterna, dem som ger bäst bud får det, budas inom skolan.
Innan våran årskurs var det sjöfartserfarna mattelärare, när vi började hade ingenjör budat ner och tog över, så vi fick en mattelärare i robotteknik med 0 erfarenhet av sjöfart.
Många som kugga matte första året ;)

Lite sjuka inom Chalmers är ju att man hyr in lärare från dom olika faciliteterna, dem som ger bäst bud får det, budas inom skolan.
Innan våran årskurs var det sjöfartserfarna mattelärare, när vi började hade ingenjör budat ner och tog över, så vi fick en mattelärare i robotteknik med 0 erfarenhet av sjöfart.
Många som kugga matte första året ;)
Ja nog var det bättre i Kalmar. Fast på min tid låg Sjöbefälsskolan i Göteborg inte under Chalmers utan var sin egen uppe på Kvarnberget. Har varit där på sjukvårds- och ROC-kurser när jag jobbade på färjorna i början av 90-talet.

I Norge har dom ju sänkt kraven mer, en gymnasium utbildning nu för att få kapten och för mig var från 12 månaders kadett tid till 3 månaders nu med det nya.
Jag gick ju som utbytesstudent en termin i Norge, tentorna var ju ett skämt, vi Svenskar bara garva, vad är det här någon jäkla förskola eller?

Gymnasiumutbildningen i Norge motsvarar tiden för matros i Sverige.
I Sverige 3 år sjölära på gymnasium och 4 år på högskola/universitet. I Norge bara 3 år gymnasium.

Åk inte längre söderut, vädret blir sämre ju längre ner du kommer och särskilt på östkusten vid denna tiden.
Kan ha tur visserligen men Suratthani ligger visst rätt risigt till just nu.

/ SatanG
Tack för tipset. Planen är att åka tillbaka till BKK om två dagar. Därefter har frugan en del förpliktelser. Möjligen åker vi dödens järnväg nästa helg.
Därefter Jomtien tror jag.

Finns det inte några internationella standarder/krav på utbildning för befälsposter på fartyg som går internationellt?
Jo men Norge har gått under radarn i många år, Internationellt är det en bachelor men i Norge har dom annan gradbeteckning och krav och dom har fått igenom det.
I USA har dom med eget inrikes, kommer ihåg när vi lotsades till Baltimore, lotsrätten gick i arv och dom hade ingen utbildning utan lärt från pappa typ..
Men annars är det IMO som gäller internationellt...
Skall du gå på Maersk universitet i Köpenhamn så är det ännu högre krav, där skall du helst ta en maskiningenjör och kapten examen.

I Norge innan kunde man med gymnasiumutbildning gå som högst till 2ndre styrman men har ändrats.
Man ruckar på reglerna, lägre krav för behöver manskap.
I Fillipinerna när jag var kadett, gick man ut som 3dje styrman, när man gjort sjötid fick man gå in och göra ny examen som 2ndre styrman, sen överstyrman och till slut kapten.
I Sverige kör vi hela programmet rakt av på 4 år och 12 månader som kadett...
Kanske annorlunda idag.
I Norge idag räcker med 3 år på skola och 3 månaders sjöerfarenhet för att styra båt...
Låter kanske rimligt i vissas öron men styra en stor kollos är inte bara bara.
Men blivit enklare, idag behövs inte sjökort, navigeringen är inte som förr, mesta datorstyrt.

Finns det inte några internationella standarder/krav på utbildning för befälsposter på fartyg som går internationellt?
Sen skiljer det sig mellan norsk och Svenskt gällande ansvarsområde.
Vart ju lite omställning.
Mycket av det tekniska som ingenjörerna ansvarar för på Svensk båt är du ansvarig för som överstyrman på Norsk iaf på Teekay.
Så man har ju fått lärt sig en del

Glott på restaurangen på ”toppen”.
Tydligen så slutar man att servera alkohol 21.00.

37B9C08F-3283-42DF-A669-50158DE04215.webp

I Norge innan kunde man med gymnasiumutbildning gå som högst till 2ndre styrman men har ändrats.
Man ruckar på reglerna, lägre krav för behöver manskap.
I Fillipinerna när jag var kadett, gick man ut som 3dje styrman, när man gjort sjötid fick man gå in och göra ny examen som 2ndre styrman, sen överstyrman och till slut kapten.
I Sverige kör vi hela programmet rakt av på 4 år och 12 månader som kadett...
Kanske annorlunda idag.
I Norge idag räcker med 3 år på skola och 3 månaders sjöerfarenhet för att styra båt...
Låter kanske rimligt i vissas öron men styra en stor kollos är inte bara bara.
Men blivit enklare, idag behövs inte sjökort, navigeringen är inte som förr, mesta datorstyrt.
En nyfikenhetsfråga: Får ungdomarna lära sig gamla kunskaper för att kunna ta till ifall datorerna skulle slås ut? Har det hänt att båtar blivit hackade och vilka konsekvenser kan det få?

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K