Personligen tror jag det handlar mycket om inställning, och så är det nog i de flesta länder. En nyckel är att exempelvis att kunna språket, eller i vart fall kunna staka sig fram med några ord. Om du kommer med ett leende är chansen större att man också bemöts med ett leende. Detsamma gäller exempelvis immigrationen och banken: rådet är att inte komma i badbyxor och foppatofflor och som vi har pratat om tidigare så många gånger: låt aldrig någon tappa ansiktet. Om en "vanlig" svensk turist skulle gå in på en landsbyggdstoalett i Isaan tror jag rätt många skulle bli förskräckta: ett hål i marken, ingen vattenklosett och inget rinnande vatten. En "vanlig" turist skulle nog förfasas och skriva en och annan negativ kommentar: "jamen jag har ju betalat för denna resan". Och ni vet ju vad som kan hända när man skriver negativa kommentarer om vissa hotell...
Men som jag tänker och som de flesta som läser här på forumet också mer eller mindre tänker på: "When you are in Rome, do as the Romans do"
Okey. Sorry. Det blev lite mansplaining här. Tror de flesta ändå håller med i mina betraktelser...