Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Vet inte men det har förekommit vissa frågetecken om vem som egentligen jobbar i butiken. Det har vi rett ut tidigare men kan vara bra med en påminnelse att det är inte jag iaf... 555

Sedan var det väl inget direkt syfte annat än att vi har rätt mycket antikt för att vara en vanlig "loppis". Och vi har öppet de tider som vi inte har stängt. Håll tillgodo...

Kommer snart lämna detta åt nya försäljningschefen då ja o frugan tar o gör inköpsresa runt om i Europa. En del bilder utlovas...

Ha en fin dag. ^^
Känner du till Bom,s antik i Malmköping?

Jag känner igen mig till 100%. När frugan kom till Sverige utökade vänskapskretsen rejält. Det varade inte så länge och dom flesta är avpolletterade nu. Ibland trodde man inte sinna öron om vad folk kunde hitta på. Nä sådant folk vill jag inte ha runt omkring mig.

Ja, herregud vilka ”tolkningar av verkligheten” man har hört.
Fast det beror på att folk är fattiga. Tydligen både i börsen och i sinnet.

Avundsjuka och missunnsamhet är iofs besläktat.
Att köpa en ny bil kan väcka en missunnsamhet som framkallar lögner och smutskastning.
Grannen kan fort börja hata dig för att du har en bättre bil.

Thailändare som kommer till Sverige är absolut inte något undantag. Man tar nästan det värsta från både Thailand och Sverige.

Jag kommer ihåg för längesedan när det var någon slags fest här hemma i Sverige och det kom en hel del thailändare hem till mig.
En massa mat, alkohol och det vanliga som hör till.
Jag hade nyligen köpt en ny 50” plasma TV (ja, det var en stund sedan) och fick en del nyfikna frågor om denna stora och dyra TV.
Mitt svar var att vi var tvungna att äta havregrynsgröt de kommande månaderna.

Veckan efter så gick snacket att det hade varit fest bara för att vi ville visa upp våran TV och att vi nu hade satt oss i en sådan knepig situation så vi inte hade råd med mat.
Jag tror nog aldrig att ett sådant snack skulle uppstå hos de svenskar jag känner.
Avundsjuka kan uppstå av många skäl. En kompis till mig jobbade på ett bilföretag för dyra bilar. En tjänsteförmån var att att få låna bilar tills det dök upp kunder. Han lånade bilar till frun eftersom han ägde en ny BMW som han tyckte mycket om. Frun blev mobbad på sin arbetsplats eftersom hon åkte runt med dyra bilar. Han tvingades köpa en liten bil till henne.

Avundsjuka kan uppstå av många skäl. En kompis till mig jobbade på ett bilföretag för dyra bilar. En tjänsteförmån var att att få låna bilar tills det dök upp kunder. Han lånade bilar till frun eftersom han ägde en ny BMW som han tyckte mycket om. Frun blev mobbad på sin arbetsplats eftersom hon åkte runt med dyra bilar. Han tvingades köpa en liten bil till henne.

Jag undrar om sådana människor kan titta på t.ex OS. En massa folk som får ställa sig högst upp på pallen och själv var man så usel att man inte ens var med på deltagarlistan.

Jag känner igen mig till 100%. När frugan kom till Sverige utökade vänskapskretsen rejält. Det varade inte så länge och dom flesta är avpolletterade nu. Ibland trodde man inte sinna öron om vad folk kunde hitta på. Nä sådant folk vill jag inte ha runt omkring mig.
Dom flesta av oss har säkert liknande upplevelser, så även vi. Trevligt när så kallade kompisar kommer på besök och direkt efteråt sitter knivarna i ryggen. Frugan och jag hatar sådant och bekantskapskretsen är därför väldigt begränsad nuförtiden. Det är bara ett fåtal hon litar på till 90%, 100 finns nämligen inte.

Dom flesta av oss har säkert liknande upplevelser, så även vi. Trevligt när så kallade kompisar kommer på besök och direkt efteråt sitter knivarna i ryggen. Frugan och jag hatar sådant och bekantskapskretsen är därför väldigt begränsad nuförtiden. Det är bara ett fåtal hon litar på till 90%, 100 finns nämligen inte.
Detta gäller framför allt gäng som håller ihop här hemmaomkring. Särskilt i Landskrona finns ett sådant gäng som ofta träffas, spelar och snackar skit. Likadant säger hon att det kan vara på templet i Eslöv. Sen har hon vänner som bor längre bort, det är en annan sak.

Jag skiter högaktningsfullt i varför en del är dumma i huvudet och lider av missunnsamhet och annat trams.

Det där känns lite som en Morgan Johansson grej som tycker synd om folk som knivhugger folk och undrar vad slags hemskheter denne har varit med om.
Hej

Enligt mig är det helt logiskt att försöka förstå varför folk agerar och resonerar olika.

Mvh isan lover

Detta gäller framför allt gäng som håller ihop här hemmaomkring. Särskilt i Landskrona finns ett sådant gäng som ofta träffas, spelar och snackar skit. Likadant säger hon att det kan vara på templet i Eslöv. Sen har hon vänner som bor längre bort, det är en annan sak.
Skall varna min sambo. Hon hatar sådana beteenden och har också valt bort många thaitjejer i sin bekantskap p.g.a deras beteende i grupp.

Jag ”förlorade” tyvärr en riktigt godvän i processen. Vi träffar på varandra och han är en trevlig prick men vi kan inte umgås som innan pga allt som hände. Saknar hans vänskap samt så delar vi minst två intressen.

Svårt att få både gubben och gumman att trivas med vänskapen.

Jag är av uppfattningen att vi svenskar är bättre på att umgås med "bekanta" som vi egentligen inte betraktar som vänskap. Vi kan hålla god min, äta middag, dricka några grogg och samtala utan varesig konflikter eller irritation.

Medans thai upplever jag att de snabbt sorterar bort folk. För att slippa fullhuggen. Blir inte många kvar på slutet.

Men i Thailand upplever jag det precis tvärtom, både folk och myndigheter är oerhört positiva och uppmuntrande.

Mvh isan lover

Personligen tror jag det handlar mycket om inställning, och så är det nog i de flesta länder. En nyckel är att exempelvis att kunna språket, eller i vart fall kunna staka sig fram med några ord. Om du kommer med ett leende är chansen större att man också bemöts med ett leende. Detsamma gäller exempelvis immigrationen och banken: rådet är att inte komma i badbyxor och foppatofflor och som vi har pratat om tidigare så många gånger: låt aldrig någon tappa ansiktet. Om en "vanlig" svensk turist skulle gå in på en landsbyggdstoalett i Isaan tror jag rätt många skulle bli förskräckta: ett hål i marken, ingen vattenklosett och inget rinnande vatten. En "vanlig" turist skulle nog förfasas och skriva en och annan negativ kommentar: "jamen jag har ju betalat för denna resan". Och ni vet ju vad som kan hända när man skriver negativa kommentarer om vissa hotell...
Men som jag tänker och som de flesta som läser här på forumet också mer eller mindre tänker på: "When you are in Rome, do as the Romans do"

Okey. Sorry. Det blev lite mansplaining här. Tror de flesta ändå håller med i mina betraktelser...

Skidträning med frugan klart nu, så fasar in
SmartSelect_20220128-153456_Gallery.jpg
helgen med en Bernard o Ridderheim's ölkorv från disk:beer:. Såg fel på priset, trodde 26 kr/kilot men visade sig per hekto istället :angry_transparent:. Bara att bita med andakt, huua...

Personligen tror jag det handlar mycket om inställning, och så är det nog i de flesta länder. En nyckel är att exempelvis att kunna språket, eller i vart fall kunna staka sig fram med några ord. Om du kommer med ett leende är chansen större att man också bemöts med ett leende. Detsamma gäller exempelvis immigrationen och banken: rådet är att inte komma i badbyxor och foppatofflor och som vi har pratat om tidigare så många gånger: låt aldrig någon tappa ansiktet. Om en "vanlig" svensk turist skulle gå in på en landsbyggdstoalett i Isaan tror jag rätt många skulle bli förskräckta: ett hål i marken, ingen vattenklosett och inget rinnande vatten. En "vanlig" turist skulle nog förfasas och skriva en och annan negativ kommentar: "jamen jag har ju betalat för denna resan". Och ni vet ju vad som kan hända när man skriver negativa kommentarer om vissa hotell...
Men som jag tänker och som de flesta som läser här på forumet också mer eller mindre tänker på: "When you are in Rome, do as the Romans do"

Okey. Sorry. Det blev lite mansplaining här. Tror de flesta ändå håller med i mina betraktelser...
Hej

Håller med dig, det mesta hänger på individens egna inställning och agerande, inom buddismen säger man ju ibland att livet är som en spegel och att man får tillbaka det man sänder ut, det tror jag ofta stämmer väldigt bra.

Mvh isan lover

Hej

Idag blev det fortsatt jobb på carporten, körde grus och lade en stenmur vid ena gaveln, sen tog jag och pojken upp hans båt eftersom det är spått storm på gränsen till orkan imorgon när Malik anländer, det känns tryggare att ha den på land, men våran fiskebåt är fortfarande i sjön, jag har förberett den för stormen också.

Höll på med detta tills klockan var 16.30, nu har jag duschat och tar ett glas vin framför TV, ett riktigt gott vin i min stil, jag gillar ju kraftiga lite alkoholstarka rödviner, den här heter ZIN och ligger på 14.5%.

Sen kommer grannen och då blir det Gin Tonic.

AAE5D52D-529C-445C-9FDE-42F2F1B10006.jpeg

Mvh Isan lover

Senast ändrad:

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar