Skulle ägna dagen åt att börja få hemmet i oklanderligt skick inför semestern. Det är så j-a skönt att komma hem och inte behöva göra ett skit. Starten av operation "Rent Hus" gick bra, men två timmar in hör jag ett tjut från nedervåningen. "Vattnet sprutar från ett rör!"
Springer ner, och mycket riktigt, vattnet sprutar som en fontän från underkanten av toalettstolen. Som tur är har vi huvudkranen i ett utrymme inne på toan, så jag fick av vattnet relativt snabbt. Släckte ljuset en gång, och dyngade armbågen i dörrposten en gång, men som sagt, relativt snabbt gick det...
Gick ut och hämtade vår Grovis för att sanera vattnet. Lämnade utrustningen i sambons händer och återvände till övervåningen och mina göromål där. Efter 5 minuter, ett nytt tjut följt av en relativt grov svordom. Hon har överfyllt Grovisen, vilket då innebär att vår vanliga dammsugare har fått suga lite vatten. Inte så lyckat, och förmodligen har den gjort sitt nu.
Vi har nu även en liten sjö på köksgolvet. Stannar upp en stund och reflekterar över huruvida detta påverkar mitt blodtryck, men bestämmer mig för att livet trots allt går vidare.
Nu är allt vatten upptorkat, orsaken till läckan hittad, (en sprucken plastgänga) och röret är pluggat så jag har kunnat sätta på vattnet igen. Allt som behövs är att köpa en ynka reservdel i morgon.
Under tiden jag plaskade runt på toaletten så ägnade sig sambon åt kvalitetstid med dammsugaren, och se på fan, hon lyckades få ur all väta och den funkar igen! Där gjorde hon skäl för butikschefslönen i en Elkedjanbutik, skam vore det annars...
Efter allt detta har vi lugnat oss med varsin fet pizza, och nu är det skidskytte. Sedan ska vi väl återuppta "Rent Hus" igen.
Förresten har nog turen vänt. Tvättade mina arbetskläder efter att jag fått på vattnet igen. Efter att ha kört ett fullprogram på dem och min gamla Bic-tändare, så kunde jag konstatera att det bara behövdes två snurr på tändaren så funkade den igen! Det ni!