Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Måndagsmöte med herrklubben i Dumaguete.
Tyvärr stort manfall så vi blev bara tre till bords.

Mexican food..

20220418_194053.webp

Sitter på jobbet just nu & ordinarie Efm veckan har precis börjat. Finns flera fina fördelar med att bo här uppe & speciellt om man gillar friluftsliv i olika former.
Men även en hel del nackdelar som tex när man behöver besöka sjukvård,imorgon väntar en bilresa ner till sunderby sjukhus och det är en resa på 35 mil enkel väg :(
Men det är ju jag själv som valt att bosätta mig här,men trots allt så överväger fördelarna just nu iaf :thumbsup:

Det är ju en jäkla tur om jag haft lösplugg, ekonomi har inte saknats men jag lägger inte mina pengar på något som jag blivit avskräckt av och sedan tar det ju lång tid innan ungarna blir självgående, tänk vad jag hade missat mycket roligt i livet med ungar rantande runt ben

Hej

Ja i norra Bohuslän är det ju Nolhåtte dialekt, så påskesåda är något jag har hört ifrån barnsben via mormor och morfars generation, men även påskefyr var ganska vanligt.

Påskesåda​

1650144527450.jpeg
Påsksåda april 47

Påskesåda i Mörhult
Vackert väder, soligt och lugnt, känne- tecknar påsken 1993. Påskesådan i Mör- hult kunde därför tändas traditionsenligt i år och en hel del folk hade samlats på ber- get nedanför Kahlmans. När elden brann som mest, sprakade också fyrverkerier runt om och även dessa bidrog till påsk- stämningen, men hurrandet vid gamla tiders påskesåder tycks vara bortglömt.
Margaretha Schub
Påskesådan är en gammal bohuslänsk tra- dition, som kan härstamma från 1680- talet, då häxprocesserna härjade framför allt i Dalarna, Norrland och Bohuslän.
På 19S0-talet, var jag med då barnen i olika delar av Fjällbacka tävlade om vem som kunde samla den största sådan. Det hurrades, så som Holger Benettsson beskrev i förra numret av Fjällbacka Bla- det, en gång efter talen tre, sju och tolv;
de heliga talen. Men vi ropade också "Mörhult är bäst, Håkebacken sämst. Hurra!". Vem som verkligen var bäst, tog vi aldrig reda på.
Att seden kunde ha med häxprocessen att göra, visades med att en påskkärring i papp sattes upp på bålet. Sådan skulle skrämma bort häxor, som var på väg till Blåkulla.
Idag samlar inte barnen till påskesådor. Sådan i Mörhult är samlad under året av folk, som har brännbart skräp över, och kanske är det lika bra att tävlandet om vem som har störst såda upphört" med tanke på de slagsmål som äger rum på Öckerö, där traditionen tydligen levt vida- re i lite väl otrevliga former.
Anders Järund

Mvh isan lover
Hos oss heter det påskfyr och det är fullt krig mellan julafton -påskafton.
Tom kompisar som suttit på kåken för grankrig :)
GBG norra skärgård

Verkar inte komma undan ens om man haft skiten. Folk som låg sjuka under jul och nyår som åkt på det igen nu.

Själv har jag feber, ont i halsen och allmänt risig och jag var dålig i covid för tre månader sedan. Vad det är nu vet jag inte.. Covid, förkylning eller digerdöden som återuppstår under påsken. Men man ska dela med sig så får väl åka till Ica och slicka på alla frukter och nöjesåka lite i kollektivtrafiken under dagen :)
Doktorn vill lägga in mig under ett dygn, för prover.Får se hur det går idag.
nu är vi uppe i tio hos släkten.
Frugan har klarat sig hitils

Tur att du inte befinner dig i thailand. Då hade det blivit 10 dygn på ett svindyrt sjukhus (du betalar naturligtvis kostnaden).
Vart tror du han är någonstans?
Holmen bor i Thailand.

Boende i Thailand får hemkarantän, inte hospitel, som är ett hotell för karantän, alltså inte ett hospital. Å svindyrt är det inte heller. Kostsamt ja, men inte svindyrt.

Javisst, lika glasklart somi många andra svar... Vad var det som framgick iof? Jag missade nog det.....

Nej faktiskt inte. Det framgick att du trodde han inte var i Thailand. Då finns det 194 andra länder han kan vara i. Det är inte särskilt tydligt, så nej, det framgick INTE.
Tja, 90% av medlemmarna i forumet bor i Sverige (siffran taget ur luften) så jag tyckte att oddsen var rätt så bra att jag skulle ha rätt (jämfört med en del 'proffsspelare' på forumet). Så jag gissade fel, är det dödsstraff på det?

Tja, 90% av medlemmarna i forumet bor i Sverige (siffran taget ur luften) så jag tyckte att oddsen var rätt så bra att jag skulle ha rätt (jämfört med en del 'proffsspelare' på forumet). Så jag gissade fel, är det dödsstraff på det?

Ja, det tycker jag vi kan vara överens om. Så gå nu ut å ställ dig mitt i Vivalla å bränn en Koran... Så är det fixat... stenad!

Ja, det tycker jag vi kan vara överens om. Så gå nu ut å ställ dig mitt i Vivalla å bränn en Koran... Så är det fixat... stenad!
Varför skulle jag göra det? Du som svensk skulle ju kunna göra detta när du ändå skall åka dit för att dra in pengar till att underhålla thailandsvistelsen,. Hälsa Ahmed och grabbarna!

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K