Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Jag har så långt till trädgården i Thailand annars hade den sett annorlunda ut. Inte som @tongmat trädgård men lite större och med riktigt gräs. Är man inte så intresserad så är min lösning helt okej.
Nä och jag är verkligen helt ointresserad av trädgårdsarbete, vill ha en fin trädgård men inte sköta den själv typ, funkade bra när man bodde centralare i Pattaya, där jobben finns så där trädgårdsarbetarna hänger, köra 1 mil norröver är dom inte intresserade av.
Men nu kom soffbordet och nattduksbord så skall skruva ihop det medans batteriet till trimmern laddar så får vi se, kanske får tid nästa Måndag till att klippa gräset ;) möjligtvis imorrn men inte idag, tänkt åka till condon och bada lite med ungarna efter klar med skruva.

Jag har hittar en i Bang Saray men försöker göra det mesta själv. Lite lagom arbete när man kommer ned. Kan ju inte bara dricka öl på semestern :)
Jo men i Bang saray finns det väl lite mer faranger som vill ha sina trädgårdar ordnade, här är ju bara thai och dom ordnar väl själva, inga stora pengar för trädgårdskötare här.
Har sagt till frugan att fråga kambodjanerna som sköter villagens träd, häckar och gräsmattor dom hade säkert skött det för en extra peng men hon vill inte och jag kan inte kommunicera med kambodjaner.

Jo men i Bang saray finns det väl lite mer faranger som vill ha sina trädgårdar ordnade, här är ju bara thai och dom ordnar väl själva, inga stora pengar för trädgårdskötare här.
Har sagt till frugan att fråga kambodjanerna som sköter villagens träd, häckar och gräsmattor dom hade säkert skött det för en extra peng men hon vill inte och jag kan inte kommunicera med kambodjaner.
Grannfrun, thailändska, som nyttjade denna gubbe för lite större trädgårdsarbete. Beskärning av träd och större buskar. Hon köpte ju två tomter. En till huset och granntomten där hon anlagt trädgård. Ser trevligt ut men usch vilket arbete. Hon går ju hemma hela dagarna och verkar inte ha så mycket annat att göra än att pilla i trädgården.

Jag bör nog kommentera föredraget om Gammalsvenskby igår. Det var mycket intressant, han som höll det har varit där 8 gånger, senast 2019. Senare var det inte möjligt pga pandemin och nu kriget. Men det var många bilder med både miljö och människor. Ett antal personer är döda nu, dels pga hög ålder och dels pga kriget. Hjärtskärande var det, han talade om många personliga vänner med stor inlevelse.
Föredrag är alltid (nästan) kul! Sista Okt är jag på Karlberg med Finlandsfrivilliga på höstmöte och då kommer Patrik Oksanen och surrar!

Vad är en slyngoperation? Nyfiken då jag är under utredning om eventuell prostatacancer. Ska på min tredje biopsi på måndag, suck. Denna gång efter en mr.
Slyngoperation är en metod att komma till rätta med inkontinens.

Jag opererades för prostatacancer 2017 och har sedan dess lidit av kraftigt läckage..mellan 1-2 dl/dygn vid normal fysik aktivitet och vid tillfällen jag tog i ännu mer.:(
Efter tre års vänta fick jag nu genomgå denna operationen..och hitintills verkar det lovade.
Jag har ännu inte kommit igång med de normala vardagliga aktiviteterna efter operationen..men jag är försiktigt optimistisk.

Lycka till vid provtagningen.:thumbsup:
Hopas på ett negativt provsvar.

Själv var jag positiv vid första biopsin och jag valde kirurgi som behandling..framför strålning.
Två månader efter provsvaret var operationen genomförd.
Nu efter fem år har PSA-vädret dessvärre börjat stiga igen..så nu är det bara att hoppas på det bästa.
Men nu är man så gammal så man hinner väl förhoppningsvis lämna in av en naturlig orsak..(med prostatacancer).:)

Nu blir det kvällsbad, solen han gå ner så får fortsätta va blekfet liten stund till.
Var en del mer bilar i parkeringshuset idag, är väl pga helgdag.

20221013_180619.webp

20221013_180623.webp

Fick svar från skatteetaten..
Nytt skatteoppgjør for 2020 ble sendt ut 05.10.2022.
Der er det ingenting å betale inn da restskatt beløpet er for lavt for å kreves inn.

Så restskatten som fanns innan finns inte längre men så svarar dom också.

Vi kan ikke se det er betalt inn noe på ditt navn, for den restskatten som var beregnet tidligere.

Så fick kontakta rederiet jo dom har betalat in och fått det bekräftat idag.

Så vi får olika svar från skatteverket verkar det som och mina pengar ligger någonstans där emellan.

Så fått maila lite men fick svaren så sent ikväll så han ju inte få klarhet i detta från skattekontoret så får fortsätta med det nöjet imorrn väl..

Skall väl komma rätt tillslut och fått bekräftat nu iaf även via mail från skattekontoret att var fel innan och nytt skatteuppgör gjordes 5/10 och jag har ingen restskatts skuld.

Fick svar från skatteetaten..
Nytt skatteoppgjør for 2020 ble sendt ut 05.10.2022.
Der er det ingenting å betale inn da restskatt beløpet er for lavt for å kreves inn.

Så restskatten som fanns innan finns inte längre men så svarar dom också.

Vi kan ikke se det er betalt inn noe på ditt navn, for den restskatten som var beregnet tidligere.

Så fick kontakta rederiet jo dom har betalat in och fått det bekräftat idag.

Så vi får olika svar från skatteverket verkar det som och mina pengar ligger någonstans där emellan.

Så fått maila lite men fick svaren så sent ikväll så han ju inte få klarhet i detta från skattekontoret så får fortsätta med det nöjet imorrn väl..

Skall väl komma rätt tillslut och fått bekräftat nu iaf även via mail från skattekontoret att var fel innan och nytt skatteuppgör gjordes 5/10 och jag har ingen restskatts skuld.
Skönt att du inte har någon restskatt. Konstigt bara att skatestaten inte kan se vad som betalats in för dig och om du har nåt tilll godo.

Vad säger rederiet då? Varför betalde de in din restskatt? Och när gjorde de det? I Sverige så betalar arbetsgivaren bara in skatt för den aktuella lön som man tjänar nu så att säga.

Skönt att du inte har någon restskatt. Konstigt bara att skatestaten inte kan se vad som betalats in för dig och om du har nåt tilll godo.

Vad säger rederiet då? Varför betalde de in din restskatt? Och när gjorde de det? I Sverige så betalar arbetsgivaren bara in skatt för den aktuella lön som man tjänar nu så att säga.
Jag har ju skrivit varför.
Det låg en restskatt kvar från 2020 som var fel.
Dom har fått brev från skatteverket att betala in den, ingen har meddelat mig innan, jag fick reda på denna restskatt då.
Rederiet jag jobbade för 2020 hade gjort ett fel på sista båten och inte rapporterat att det var NIS, vilket är rättat från 5/10, så det hade blivit fel på hur mycket skatt jag skulle betala.
Jag var inte skattepliktig till norge 2020, och hade inga inloggningsuppgifter pga hade inget med dom att göra ändå.
Men pga detta fel så har jag fått en restskatt jag inte kännt till som ingen har meddelat mig trots att jag har både tel och mail registrerat hos skattemyndigheten.

Det är rederiet jag jobbade för 2020 som gjort fel, rederiet nu gjorde vad skatteverket sa till dom men dom kunde ju meddelat mig först för när jag fick reda på det så tog jag kontakt med dom och dom ändrade och tog bort restskatten men då var den redan betald...

Sen kanske annorlunda i Norge, brevet kom fram till mig tillslut förra veckan, skickat 7/7 och hade 14 dagar på mig att svara från skickades, och jag får det 3 månader efter.
Och varför har ingen hört av sig till mig innan...... Detta är ju från 2020...
Dom borde ju kunna tänkt lite extra när dom såg vilket land dom skicka till och sänt ett mail med.
I det står det att arbetsgivaren kan bli betalningsskyldig om dom inte betalar min restskatt.

Sen kanske annorlunda i Norge, brevet kom fram till mig tillslut förra veckan, skickat 7/7 och hade 14 dagar på mig att svara från skickades, och jag får det 3 månader efter.
Och varför har ingen hört av sig till mig innan...... Detta är ju från 2020...
Dom borde ju kunna tänkt lite extra när dom såg vilket land dom skicka till och sänt ett mail med.
I det står det att arbetsgivaren kan bli betalningsskyldig om dom inte betalar min restskatt.
Låter "rimligt",.att arbetsgivaren kan bli betalningsskyldig för den anställdas GAMLA skatteskulder med norska mått mätt, norge är sista Sovjet staten.

Sen att Skatteverket i sista Sovjetstaten inte kan se vilken skatt som är inbetald.för.dig. är kanske inte heller förvånande.

Som Moltas sjöng ;
Norge, Norge, det är ett ruttet land.
Norge, Norge, ett jävla rövarband.
Norrmän, norrmän, dom fiskar dålig torsk.
Så om du ser en slisk
och han stinker rutten fisk
är han utan tvivel norsk.

Inte första gången ett år fick jag helt plötsligt restskatt på närmare 500.000NOK, samma rederi och ekonomiavdelning den gången, dom hade glömt kryssa ur en ruta.
Det är inget problem så, för dom rättar det snabbt vilket har gjorts denna gången med.
Frågan är var mina pengar är bara.
För mig svarar skatteetaten att dom har inte fått nåt att något betalats in medans dom samtidigt säger till rederiet att dom kan bekräfta att pengarna är hos etaten.
Så har skickat mail med lönekontoret som cc så vi får samma svar denna gång.
Det kommer fram till slut för pengar spåras rätt, vill bara se vad felet är först och sen får dom visa "dato, kontonummer til og fra og KID nummer brukt for betaling".

Låter "rimligt",.att arbetsgivaren kan bli betalningsskyldig för den anställdas GAMLA skatteskulder med norska mått mätt, norge är sista Sovjet staten.

Sen att Skatteverket i sista Sovjetstaten inte kan se vilken skatt som är inbetald.för.dig. är kanske inte heller förvånande.

Som Moltas sjöng ;
Så om du ser en slisk
Inte riktigt så att skatteetaten inte har sett vilken skatt som betalats in utan att rederiet uppgett fel flagg eller ingen flagg.
På NOR är jag skattepliktig på NIS ej skattepliktig behöver bara betala tryggd för pension, sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring etc.
Rederiet 2020 hade glömt kryssa i att jag var på NIS för det hade inte skatteetaten fått info när jag frågade vad det här handlade om.
Det tog bara en timma så kom dom tillbaks och rättat det.
Som sagt är pengarna som skall spåras nu var är dom som dom tog från min förra lön ;)

Som Moltas sjöng ;
Så om du ser en slisk
Sen är ju frågan med hur ser det ut för mig, rederiet har sagt att jag inte är önskvärd pga att jag bor i Thailand men dyker nåt sånt här upp och dom kan bli betalskyldiga ses ju det självklart som en riskfaktor och kan vara en annan anledning.
En felaktig restskatt kan ju minska deras lust att anställa.
Samma rederiet jag jobbade för imellan dom här turerna i sommar, dom kanske har fått samma brev, för när jag hörde av mig till henne i Måndags var hon bara kortfattad, vi lägger in att du finns, innan väldigt pratglad och på.

Så ett fel från ett rederi som jag inte kände till kan ju sumpa för mig.
Dom får ju inte från skatteetaten att det var fel, det får ju bara jag...

Så här såg det ut i morse.

20221013_010734.webp

/ SatanG
Home sweet home.
Fast ser farsans dagliga bilder från Spanien, dom bor ju där andra året nu och blir lite avundsjuk.
Dom åker runt och mycket intressant historiskt att se, efter bilat runt i nästan hela detta landet känns det som man sett allt och lite historia i jämförelse.
Alla tempel är typ betongklossar som inte ens har ett århundrade och historiskt nada.

Är väl igentligen sovdags för både mig och pöjken, men skollov nu så inte så noga med tiderna, vi har väl vänt dygnet ett halvt varv, får börja vända tillbaks om en vecka.
Kollar sponge bob och slappar i nya halvsoffan, snart hela och då blir det helslappa ;)

20221014_010348.webp

Barndomspolare skrev att han kommer förbi om 3 veckor, inte träffats på typ 25 år, hans storebror och jag har god kontakt och träffas men blir ett återseende med den yngre. Han och hans dotter skall turista på Koh Chang par veckor men skulle ta ett stopp hos oss påvägen.
Ale borna på forumet känner han säkert haft/har hus en före detta krog där @Samet och @Micke.T bor.
Blev änna glad så änna, tjöta lite skit, kanske tom drar ut på stan.
Skall bara se klart på tv-serien ;)
Fast kände ju stress nu, måste man fixa gräsmattan, han har så jäkla fin också vill man ju visa bättre ;) eller iaf inte en djungel.

Hej

Var ute med pojken och hans kompisar och drog deras tinor efter skolan, det blev tre st med hem och två stora romhonor på 1-1.5 kg st som fick gå tillbaka.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar