R
Raderad medlem 9942
Gäst
Trevligt att höra att det fixade sig.Jag har just nu Turistvisa Multiple Entry och jag var rädd att det skulle påverka men det gick bra ändå eftersom jag visade att jag varit kund i Kasikorn i många år och hade en gul husbok som var 14 år gammal bl.a
Jag ska skriva några rader om hur jag gjorde när jag skaffade bankkonton och om ett problem som uppstod med ett av de två bankkontona jag öppnade i Bangkok Bank Udon Thani Branch och är anledningen jag skall fixa nytt nästa gång jag kommer till Thailand. Problemet drabbade också min fru som var tvungen att också Bangkok Bankkonton.
Jag hade läst på redan i Sverige angående fixa bank konton i Thailand och reste till Thailand med "Non-Immigrant O-A Retirement Visa" som jag sökt via thailändska ambassaden i Stockholm och gav mig 1 år tillstånd att vistas i Thailand vid varje ny passering av Immigration in i Thailand under 1 år. Tyvärr så sabbade myndigheterna i Thailand senare detta visum med försäkringskrav via ett bolag i Thailand som nu blivit ännu dyrare. Dessutom så när jag pratade med några försäkringskravet var villkoren tänkta för någon som vistas minst 6 månader om året i Thailand
Okej jag och min fru gick först till Immigration i Udon Thani och lämnade in vad vi hade och vi berättade att jag vill söka bankkonton i Bangkok Bank. Vi blev omtalade att det behövdes så och så många kopior av mitt pass etc. och var vi kunde ta dessa och gick dit (vägg i vägg) och sedan tillbaka till Immigration. Han kollade en sista gång igenom mitt pass och mitt TM6 Arrival & Departure Card (Detta finns inte längre!) och skrev ut ett "CERTIFICATE OF RESIDENCY" samt "ADDRESS REPORTING FORM (men är inte säker på om detta var TM30 då?) Immigration officer sa att det är viktigt att jag skulle behålla och spara det senare så jag stoppade det in i min Passbok tillsammans med TM6.
Nästa steg var att vi besökte ett Bangkok Bank kontor i samma byggnad som närmaste stora Tesco Lotus från vår bostad. Jag hade förberett och skrivit ut papper på både thailändska som engelska där det stod att för att söka "Extension of Stay with 90 Day Reporting" så behövs det finnas minst 800.000 baht insatt på ett konto i en thailändsk bank och markerat detta. Vi fick tag i en bank kvinna som kunde lite engelska och jag sa att jag söker både ett bank konto för dagliga transaktioner med ATM kort samt ett till bank konto för att kunna förvara minst 800.000 baht på då jag senare planerar att söka "Extension of Stay" vilket var sant men planerar att ske långt senare. Hon kollade de papper jag lämnat men var tvungen att lämna en stund för att ringa och prata med någon på ett annat Bangkok Bank kontor och sedan tillbaka att allt var i sin ordning och två bank konton blev öppnade.
Det för dagliga transaktioner heter i bankboken "Savings Account" och mot detta blev det kopplat ett ATM Bualuang (Bangkok Bank)kort.
'Det för långtidssparande och medel för "Extension of Stay" heter i bankboken "Fixed Account" och jag var tvungen att sätta in minst 200 baht med satte in ytterligare 7000 baht för det tillfälle det automtiskt dras en viss summa pengar per år för att ha kontot levande...
Jag fick också installerat en Bualuang APP (Bangkok Bank) i min mobiltelefon men de medgav endast att denna blev kopplad till mitt transaktionskonto (Savings Account enligt bankboken).
Min fru hade sina konton precis på samma vis som jag.
Men nu kommer problemet. När vi skulle köpa hus i Si Racha och hon gick till Bangkok Bank i Si Racha för förberdande så kom det fram att det (Fixed Account) hon hade i Bangkok Bank Udon Thani Branch inte alls gick att använda och ej heller kunde ses av Bangkok Bank i Si Racha.
De sa att hon behövde öppna två nya bankkonton på Bangkok Bank i Si Racha vilket inte var några som helst problem och det fixades omgående och hon fick Bualuang ATM kort till det kontot hon använde dagligen samt Bualuang Appen installerad i sin mobiltelefon och med tillgång till båda nya kontona! Hon kan nu inte bar se båda kontona utan också flytta pengar mellan kontona eller skicka pengar också från Sverige via appen.
Hon skall gå och stänga bankontona i Bangkok Udon Thani Branch när hon kommer till Udon Thani nästa gång och jag själv kanske öppnar nya konton om det behövs och därefter sedan stänger kontot eller kontona i Udon Thani.
Det står i Appen att man skall kunna lägga till mera Bangkok Bank konto via appen och har försökt många många gånger att göra så för (Fixed Account) kontot som jag tyvärr inte kan se i appen. Men när jag lagt in allt korrekt enligt instruktionerna så kommer det upp ett meddelande i appen att jag måste besöka banken personligen.