Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Jag har just nu Turistvisa Multiple Entry och jag var rädd att det skulle påverka men det gick bra ändå eftersom jag visade att jag varit kund i Kasikorn i många år och hade en gul husbok som var 14 år gammal bl.a
Trevligt att höra att det fixade sig.

Jag ska skriva några rader om hur jag gjorde när jag skaffade bankkonton och om ett problem som uppstod med ett av de två bankkontona jag öppnade i Bangkok Bank Udon Thani Branch och är anledningen jag skall fixa nytt nästa gång jag kommer till Thailand. Problemet drabbade också min fru som var tvungen att också Bangkok Bankkonton.

Jag hade läst på redan i Sverige angående fixa bank konton i Thailand och reste till Thailand med "Non-Immigrant O-A Retirement Visa" som jag sökt via thailändska ambassaden i Stockholm och gav mig 1 år tillstånd att vistas i Thailand vid varje ny passering av Immigration in i Thailand under 1 år. Tyvärr så sabbade myndigheterna i Thailand senare detta visum med försäkringskrav via ett bolag i Thailand som nu blivit ännu dyrare. Dessutom så när jag pratade med några försäkringskravet var villkoren tänkta för någon som vistas minst 6 månader om året i Thailand

Okej jag och min fru gick först till Immigration i Udon Thani och lämnade in vad vi hade och vi berättade att jag vill söka bankkonton i Bangkok Bank. Vi blev omtalade att det behövdes så och så många kopior av mitt pass etc. och var vi kunde ta dessa och gick dit (vägg i vägg) och sedan tillbaka till Immigration. Han kollade en sista gång igenom mitt pass och mitt TM6 Arrival & Departure Card (Detta finns inte längre!) och skrev ut ett "CERTIFICATE OF RESIDENCY" samt "ADDRESS REPORTING FORM (men är inte säker på om detta var TM30 då?) Immigration officer sa att det är viktigt att jag skulle behålla och spara det senare så jag stoppade det in i min Passbok tillsammans med TM6.

Nästa steg var att vi besökte ett Bangkok Bank kontor i samma byggnad som närmaste stora Tesco Lotus från vår bostad. Jag hade förberett och skrivit ut papper på både thailändska som engelska där det stod att för att söka "Extension of Stay with 90 Day Reporting" så behövs det finnas minst 800.000 baht insatt på ett konto i en thailändsk bank och markerat detta. Vi fick tag i en bank kvinna som kunde lite engelska och jag sa att jag söker både ett bank konto för dagliga transaktioner med ATM kort samt ett till bank konto för att kunna förvara minst 800.000 baht på då jag senare planerar att söka "Extension of Stay" vilket var sant men planerar att ske långt senare. Hon kollade de papper jag lämnat men var tvungen att lämna en stund för att ringa och prata med någon på ett annat Bangkok Bank kontor och sedan tillbaka att allt var i sin ordning och två bank konton blev öppnade.

Det för dagliga transaktioner heter i bankboken "Savings Account" och mot detta blev det kopplat ett ATM Bualuang (Bangkok Bank)kort.
'Det för långtidssparande och medel för "Extension of Stay" heter i bankboken "Fixed Account" och jag var tvungen att sätta in minst 200 baht med satte in ytterligare 7000 baht för det tillfälle det automtiskt dras en viss summa pengar per år för att ha kontot levande...

Jag fick också installerat en Bualuang APP (Bangkok Bank) i min mobiltelefon men de medgav endast att denna blev kopplad till mitt transaktionskonto (Savings Account enligt bankboken).

Min fru hade sina konton precis på samma vis som jag.

Men nu kommer problemet. När vi skulle köpa hus i Si Racha och hon gick till Bangkok Bank i Si Racha för förberdande så kom det fram att det (Fixed Account) hon hade i Bangkok Bank Udon Thani Branch inte alls gick att använda och ej heller kunde ses av Bangkok Bank i Si Racha.
De sa att hon behövde öppna två nya bankkonton på Bangkok Bank i Si Racha vilket inte var några som helst problem och det fixades omgående och hon fick Bualuang ATM kort till det kontot hon använde dagligen samt Bualuang Appen installerad i sin mobiltelefon och med tillgång till båda nya kontona! Hon kan nu inte bar se båda kontona utan också flytta pengar mellan kontona eller skicka pengar också från Sverige via appen.

Hon skall gå och stänga bankontona i Bangkok Udon Thani Branch när hon kommer till Udon Thani nästa gång och jag själv kanske öppnar nya konton om det behövs och därefter sedan stänger kontot eller kontona i Udon Thani.

Det står i Appen att man skall kunna lägga till mera Bangkok Bank konto via appen och har försökt många många gånger att göra så för (Fixed Account) kontot som jag tyvärr inte kan se i appen. Men när jag lagt in allt korrekt enligt instruktionerna så kommer det upp ett meddelande i appen att jag måste besöka banken personligen.

Glassar på Swensens

IMG_20231108_140057.jpg

IMG_20231108_135210.jpg

Dagens bistra upptäckande och skall ned till 77 kg innan jag når normalvikt på övre skalan av normalviktsområdet.

Men nederst står det antecknat att BMI kan vara missvisande.

Nu känns det bättre för har konstaterat att mina ben är för korta i förhållande det till övre kroppslängd för länge sedan. Nästan alla byxor med midjemått 34 eller 36 tum har nämligen minst 32 tums benlängd men väldigt få 30 tum som jag. Därmed är konstaterat att mina ben är för korta men det verkar svårt att förlänga benen så jag får väl fortsätta med att korta byxorna istället ;)

1699432755352.png

Varit till 3BB och beställt indragning av fiber till huset

Visade sig att närmsta plats att dra från är ca en kilometer bort och vårt hus ligger ca 100 meter från soien dessutom bakom 2 andra hus/byggnader

Hela indragningen kostade ingenting och jag tecknade abonnemang på 300/300 (lägsta som går att beställa) som kostade 499 baht per månad och eftersom jag betalade hela bindningstiden på 12 månader direkt fick jag 8% rabatt (minimum var att betala 6 månader vid tecknandet)

Så totalkostnad för indragning, router och abonnemang i ett år blev lite drygt 1800 kr

Kan jämföras med vårt nya hus vi köpt i Skåne vi ska flytta till nästa år som inte hade fiber indraget.
Fiber finns färdig i gatan precis framför huset och dragning in till husväggen på tomten är ca 10 meter
Kommunens bolag ska ha 26000 kr för att göra själva inkopplingen ute i gatan och då måste jag innan det själv eller inhyrd firma gräva rör från gatan in över tomten, borra hål i väggen och dra rör hela vägen inne i huset till den plats jag vill ha fiberkonvertern.
Det enda kommunens firma gör för de 26000 kronorna är att lägga fiberröret och blåsa in fibern samt sätta upp fiberkonvertern.
Sedan måste jag teckna abonnemang men någon fiberoperatör för minst 400 kr/månad samt själv skaffa en router.

Frågade hur lång tid det tar för dom att dra in och dom frågade då om jag vill dom ska göra det imorgon eller i övermorgon. I Sverige kan det ta månader upp till ett år

I det huset i Sverige blir det inte helt oväntat någon fiber utan det blir 5G-bredband för ca 500 kr/månad obegränsad surf i samma hastighet jag skulle fått via fibern och ingen indragningskostnad samt router ingår.....

Strax efter vi lämnat 3BB ringde dom och frågade om det var OK att komma tidigare imorgon än uppgjort 15-18 och det tyckte vi var helt OK

Visade sig att närmsta plats att dra från är ca en kilometer bort och vårt hus ligger ca 100 meter från soien dessutom bakom 2 andra hus/byggnader

Hela indragningen kostade ingenting och jag tecknade abonnemang på 300/300 (lägsta som går att beställa) som kostade 499 baht per månad och eftersom jag betalade hela bindningstiden på 12 månader direkt fick jag 8% rabatt (minimum var att betala 6 månader vid tecknandet)

Så totalkostnad för indragning, router och abonnemang i ett år blev lite drygt 1800 kr

Kan jämföras med vårt nya hus vi köpt i Skåne vi ska flytta till nästa år som inte hade fiber indraget.
Fiber finns färdig i gatan precis framför huset och dragning in till husväggen på tomten är ca 10 meter
Kommunens bolag ska ha 26000 kr för att göra själva inkopplingen ute i gatan och då måste jag innan det själv eller inhyrd firma gräva rör från gatan in över tomten, borra hål i väggen och dra rör hela vägen inne i huset till den plats jag vill ha fiberkonvertern.
Det enda kommunens firma gör för de 26000 kronorna är att lägga fiberröret och blåsa in fibern samt sätta upp fiberkonvertern.
Sedan måste jag teckna abonnemang men någon fiberoperatör för minst 400 kr/månad samt själv skaffa en router.

Frågade hur lång tid det tar för dom att dra in och dom frågade då om jag vill dom ska göra det imorgon eller i övermorgon. I Sverige kan det ta månader upp till ett år

I det huset i Sverige blir det inte helt oväntat någon fiber utan det blir 5G-bredband för ca 500 kr/månad obegränsad surf i samma hastighet jag skulle fått via fibern och ingen indragningskostnad samt router ingår.....

Strax efter vi lämnat 3BB ringde dom och frågade om det var OK att komma tidigare imorgon än uppgjort 15-18 och det tyckte vi var helt OK
Skrev du i ditt namn eftersom behövde betala 6 månader?
När vi teckna så om skulle stått i mitt namn förhansbetalning, i frugans månadsvis.
Med 1km har ni ju station i området, när vi ville ha 3bb när vi bodde i huset i Pratumnak för 10 år sen fanns det ingen och om vi ville ha har jag för mig kostade 20.000 baht för då skulle vi få stå för kostnaden av uppförandet så fick bli annat bolag som hade.
Här vi bor nu har vi 3bb och ingen installationskostnad men med station i området var det inget stort jobb, kopplade på närmaste substation och drog kabel som hängdes i elstolparna till huset, 1-2 timmars jobb.

Skrev du i ditt namn eftersom behövde betala 6 månader?
När vi teckna så om skulle stått i mitt namn förhansbetalning, i frugans månadsvis.
Med 1km har ni ju station i området, när vi ville ha 3bb när vi bodde i huset i Pratumnak för 10 år sen fanns det ingen och om vi ville ha har jag för mig kostade 20.000 baht för då skulle vi få stå för kostnaden av uppförandet så fick bli annat bolag som hade.
Här vi bor nu har vi 3bb och ingen installationskostnad men med station i området var det inget stort jobb, kopplade på närmaste substation och drog kabel som hängdes i elstolparna till huset, 1-2 timmars jobb.

Ja, samma här. Hade tjejen tecknat abonnemanget hade det räckt med månadsvis men det känns tryggare att ha betalt för ett år så ingen räkning riskerar bli liggande här nere när vi är i Sverige

Dessutom bor tjejen i huset framför mitt som hon äger (och mamma och en annan syrra också bor) och fibern skulle ju till mitt hus där bara jag bor enligt husboken så hade blivit lite konstigt om en som inte bor på adressen dit fibern ska tecknar abonnemanget

Ja, samma här. Hade tjejen tecknat abonnemanget hade det räckt med månadsvis men det känns tryggare att ha betalt för ett år så ingen räkning riskerar bli liggande här nere när vi är i Sverige

Dessutom bor tjejen i huset framför mitt som hon äger (och mamma och en annan syrra också bor) och fibern skulle ju till mitt hus där bara jag bor enligt husboken så hade blivit lite konstigt om en som inte bor på adressen dit fibern ska tecknar abonnemanget
Det går, frugan bor enligt husboken i Isaan, här i huset är bara barnen registrerade som boende.
Men självklart det som passar en bäst, här bor det ju någon heltid så passa bra skriva i frugans namn.
Får ingen räkning, har kort med qr kod och betalar månadsvis med mobilbanken, det sköter jag även ombord.

I dag genomförde vi återtåget till BKK i solskenet. Vi stannade några ggr på vägen vid en sedvanligt fin mack med tillgång till mycket av det som behövs i livet. Högre standard än i Sverige tycker jag.

På vägen såg vi en trafikolycka. En lastbil verkade ha kört in i baken på en biltransportbil.

Några kort på olyckan och en rastplats bifogas.

IMG_2338.jpeg

IMG_2337.jpeg

IMG_2336.jpeg

IMG_2335.jpeg

Vi råkade ut för att internet slutade fungera och när vi hörde av oss till 3BB sa de att det inte kommit in betalning för en månad för mer än 6 månader sedan. Vi tror inte det stämmer men alla kvitton för inbetalning via närmaste Seven Eleven butiken via grannen var inte sparade så att det gick att kolla upp. Inga problem men det jag reagerar på är att 3BB inte hörde av sig till frugans Line, Epost eller med att skicka ett brev till postlådan på vårt hus i Udon Thani. Problemet löst och det var det viktiga för annars så funkar inte uppkoppling till Ring Kameran som täcker hela infarten till huset. Huset ligger bra på så vis att det finns bara en väg in och huset ligger längst in så alla grannar måste passeras och två grindar nattetid. En till närmaste granne och sedan förbi denna till grinden till infarten till vårt hus.

Vi råkade ut för att internet slutade fungera och när vi hörde av oss till 3BB sa de att det inte kommit in betalning för en månad för mer än 6 månader sedan. Vi tror inte det stämmer men alla kvitton för inbetalning via närmaste Seven Eleven butiken via grannen var inte sparade så att det gick att kolla upp. Inga problem men det jag reagerar på är att 3BB inte hörde av sig till frugans Line, Epost eller med att skicka ett brev till postlådan på vårt hus i Udon Thani. Problemet löst och det var det viktiga för annars så funkar inte uppkoppling till Ring Kameran som täcker hela infarten till huset. Huset ligger bra på så vis att det finns bara en väg in och huset ligger längst in så alla grannar måste passeras och två grindar nattetid. En till närmaste granne och sedan förbi denna till grinden till infarten till vårt hus.
får ni räkning från 3bb? Vi har ett betalkort med qr kod, aldrig fått en räkning.

Priset på bredband, månadsavgift, skiljer tyvärr rätt rejält.

Skulle hjälpa svärföräldrarna, billigast var 399. Min morsa bor på gatan intill där 89 kr per månad.

Det slutade med att jag satte upp en 5g router till svärföräldrarna, 49 kr i månaden för Tele2 obegränsat.

Här lyckades jag fånga ett av grannarnas barn när han var mitt i ett hopp på baksidan och vänt mot infarten till vårt hus i Udon Thani. Jag har inspelning när rörelsevakten aktiveras och kan få ett bling i appen i t.ex. min och min frus mobiltelefon. Jag har täckt mitt hus runt om i Sverige med Ring kameror med starka integrerade lampor och har köpt en till huset i Si Racha också. Det kommer även hamna en Ring Floodlight Kamera till huset i Si Racha som redan är inköpt på rea i Sverige. När man öppnar Ring Appen så får man översikt över samtliga kameror i Thailand och Sverige samtidigt och Appen är lätt att använda. Det kostar lite att ha valet inspelning men det vill jag inte vara utan för då kan man gå in när man vill för att kolla vad som aktiverat rörelsevakterna i efterhand också.

Här lyckades jag fånga ett av grannarnas barn när han var mitt i ett hopp på baksidan och vänt mot infarten till vårt hus i Udon Thani. Jag har inspelning när rörelsevakten aktiveras och kan få ett bling i appen i t.ex. min och min frus mobiltelefon. Jag har täckt mitt hus runt om i Sverige med Ring kameror med starka integrerade lampor och har köpt en till huset i Si Racha också. Det kommer även hamna en Ring Floodlight Kamera till huset i Si Racha som redan är inköpt på rea i Sverige. När man öppnar Ring Appen så får man översikt över samtliga kameror i Thailand och Sverige samtidigt och Appen är lätt att använda. Det kostar lite att ha valet inspelning men det vill jag inte vara utan för då kan man gå in när man vill för att kolla vad som aktiverat rörelsevakterna i efterhand också.
Oj glömde bilden

IMG_6280.png

får ni räkning från 3bb? Vi har ett betalkort med qr kod, aldrig fått en räkning.
Ja min fru har väldigt svårt för allt som gäller något annat än betala med kontanter eller kort. Nu har hon lärt sig att betala med Swish i Sverige så det går framåt med stormsteg 555. Det är grannen som städar och vattnar blommorna utomhus mm som åker och betalar räkningarna som dyker upp för El, vatten, sophämtning och internet men ska försöka hjälpa att få detta automatiserat. Finns motsvarande Autogiro i Thailand eller blir det som E-faktura och man måste faktiskt gå in och sköta att betalningarna faktiskt görs varje månad t.ex. via QR Code?

Ja min fru har väldigt svårt för allt som gäller något annat än betala med kontanter eller kort. Nu har hon lärt sig att betala med Swish i Sverige så det går framåt med stormsteg 555. Det är grannen som städar och vattnar blommorna utomhus mm som åker och betalar räkningarna som dyker upp för El, vatten, sophämtning och internet men ska försöka hjälpa att få detta automatiserat. Finns motsvarande Autogiro i Thailand eller blir det som E-faktura och man måste faktiskt gå in och sköta att betalningarna faktiskt görs varje månad t.ex. via QR Code?
Finns autogiro, du kan tex välja ta el och vattenräkning på auto.
Jag tänkte mest att med 3bb, kanske inte varit en miss, vi får inga räkningar idag, allt elektroniskt.
Kanske miss där.

El och vatten har vi på ”autogiro”.

Frugan prata om liknande innan men jag vill inte ha, alla gatorna är redan kameraövervakade och alla utomstående måste ge sitt id och får tillbaks när åker ut.
Börjar bli för mycket.
Vårt hus i Sverige ligger rätt öppet så med mitt jobb och med frugan i Thailand ibland så har det varit mitt val att ha kameror. Men det har varit lugnt och en anledning till få inbrott är att det finns bara en väg att köra ut dit jag bor. Om någon blir upptäckt och t.ex. en av grannarna i vår grannsamverkan ringer så är deg bara för polisen att vänta på rätt plats. Jag har också larm som tjuter som fan om någon försöker ta sig in i huset eller garaget i Sverige.

Jag har även koll på frånluftsvärmepumpen och luft-luft värmepumpen via appar så jag har full koll och även kan justera hur varmt det är mm. Två av varandra oberoende värmesystem och jag räknar med 9500 kW elförbrukning för detta året baserat på boende i huset 365 dagar och varmt som sjutton då frugan är så frusen av sig.

Har även ett Switch system som styrs via mobilnätet så att om jag t.ex. när jag inte är hemma kan slå av/sätta på igen Mediaomvandlaren och Routern till Internet i huset om det strular. Sedan jag bytte till ett TP-Link Router Mesh system så har det blivit mycket sällan som det behövs längre. Har lite switchar till andra saker också på Ontec- GSM systemet som jag dock behöver uppgradera huvudenheten för om ca 1 år då gamla 2G systemet släcks i Sverige.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K