Bytt Bank i dag
Har haft Kasikorn i ca 15 år och aldrig några problem eller konstigheter
Sambons syrra jobbar dessutom som mellanchef i distriktet och jag hade konto, internetbank och kort i det kontor som hon jobbade i förut som chef.
Åkte dit för ATM-kortet gick ut i oktober och funkade inte i bankomaten så och det var dags att byta. Har även nytt pass och fått nytt mobilnummer så mobil-appen funkade inte längre och internetbankens OTP-koder skulle heller inte funka eftersom jag bytt mobilnummer.
Dom började glatt med processen precis som förra gången jaqg skulle byta kortet med att ändra/rätta till allt men jag fick en massa papper att signera och flera av dom skulle signeras två gånger bredvid varandra.
Hade med mig både gamla och nya svenska passet, bankboken, gula husboken, thai körkort etc etc och lämna fram allt som dom kopierade men jag märkte att något inte var rätt.
Visade sig att dom tyckte inte alla signaturerna var exakt lika och för att dom skulle kunna acceptera att uppdatera kontot och kortet måste minst 2 av tre signaturer vara exakt lika (som jag signerade alldeles framför ögonen på dom) så dom sa att dom inte kunde förnya kortet och kontot utan skulle bli tvungna att skicka alla papper till något huvudkontor i regionen för att någon där skulle titta på allt (som inte sett att jag signerade allt framför dom) och det skulle ta 1-2 veckor !!!
Tyckte det var väldigt märkligt med tanke på att jag var en gammal och trogen kund och aldrig haft problem förut. Fick flera ex av pappret med två signaturer att skriva på men ju mer förbannad och stressad jag blev dessutom mindre bra blev signaturerna.
Slutade med att jag bad att få tillbaka alla papper och att jag skulle gå till en annan bank och se om dom var lika övernitiska. Hade ändå funderat på att byta till Bangkok Bank sedan tidigare för att slippa en avgift vid överföringar från Sverige som det ju kommer att bli en hel del av nu när man ska tillbringa betydligt längre tid här nere.
Gick iväg med alla mina dokument i handen och över till Bangkok Bank.
Dom sa att dom också var tvungna att skicka en del papper till regionkontoret för att internetbanken skulle komma igång men det tar en vecka och tills dess fick jag bankkortet (Mastercard med livförsäkring, ska fungera utomlands, 400 baht utan försäkring och 600 baht med försäkring, gäller i 5 år innan man ska betala igen) och jag fick bankbok med kontonumret och de obligatoriska 1000 bahten insatta
Dom hade full förståelse för att inte alla signaturer på alla papper var helt exakt lika (var många papper att signera eftersom det även var livförsäkringspapper etc)
Knallade sedan tillbaka till Kasikorn och sa till dom att överföra alla pengar på kontot till nya kontot i Bangkok Bank och sedan stänga allt i Kasikorn bank vilket dom till slut gjorde efter att återigen ha klagat på att alla signaturer inte var samma på avslutningspappren.
Så nu hoppas jag att allt går lika smidigt med onlinebank och bank-appen i mobilen om en vecka.