Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

I Stockholm var cancer den vanligaste dödsorsaken 2021, inte bara i Thailand det är vanligt.
Fast än sålänge har jag samma erfarenhet som du angående dödsfall i byn.

"Under 2021 avled elva personer fler i Stockholms län i cancer än i hjärt-kärlsjukdom. Det är första gången någonsin som cancer enligt den officiella statistiken orsakar flest dödsfall i ett län i Sverige."

Dock inte att dom blir så gamla, mer att dom ser så gamla ut.
Kommer ihåg när frugans mormor va med oss till Koh Samet.
Farsan och styvmor var med och dom kommentera "att hon orkar den gamle tanten hon måste ju vara över 100 år, riktig stålmormor."
Visade sig att hon var yngre än farsan och hade inte ens fyllt 70 år 555555.

I Stockholm var cancer den vanligaste dödsorsaken 2021, inte bara i Thailand det är vanligt.
Fast än sålänge har jag samma erfarenhet som du angående dödsfall i byn.

"Under 2021 avled elva personer fler i Stockholms län i cancer än i hjärt-kärlsjukdom. Det är första gången någonsin som cancer enligt den officiella statistiken orsakar flest dödsfall i ett län i Sverige."

Trots det dör allt färre i cancer hela tiden p.g.a av att behandlingsformerna blir allt bättre

Trots det dör allt färre i cancer hela tiden p.g.a av att behandlingsformerna blir allt bättre

Nej, läs vad som står i artikeln du länkar.

"Dödligheten i de tio vanligaste cancerformerna beräknas minska med 4 procent bland kvinnor och 6 procent bland män, jämfört med 2017, i EU-länderna. Samtidigt beräknas det faktiska antalet personer som dör på grund av cancer öka."

Är på en begravning av en god vän i Satahip. Han blev 81 år.

20240121_135004.jpg
En aktningsvärd ålder , RIP

Nej, läs vad som står i artikeln du länkar.

"Dödligheten i de tio vanligaste cancerformerna beräknas minska med 4 procent bland kvinnor och 6 procent bland män, jämfört med 2017, i EU-länderna. Samtidigt beräknas det faktiska antalet personer som dör på grund av cancer öka."

1705824534475.png

Nja. Tycker den känns helt normal och ligger ju här i industri- och turistdistriktet Rayong nära havet.

En del faranger har väl strukit med här också men av ungefär samma orsaker som lokalbefolkningen.
Jodå , pratar vi om de delarna så har du sälkert rätt, häruppe i Isaans risbyar är det inte så många som blir 90 bast, de går ju ofta inte ens till läkaren och behandlar sig för diverse åkommor, sen dricker de varje dag denna skitsprit Lao Kao. Svärmor misssköter sin diabetes med råge, många dör fö, av just obehandlad diabetes.

Har jag fel i mina bedömningar så är det ju bara glädjande :thumbsup: ;)

1705824534475.png

Det är möjligt, jag bara citerade vad du länkade innan vilket var fel det du länkade då.
Där stod det som sagt och inte min text utan från din tidigare länk så du kan debatera med dig själv.

Jodå , pratar vi om de delarna så har du sälkert rätt, häruppe i Isaans risbyar är det inte så många som blir 90 bast, de går ju ofta inte ens till läkaren och behandlar sig för diverse åkommor, sen dricker de varje dag denna skitsprit Lao Kao. Svärmor misssköter sin diabetes med råge, många dör fö, av just obehandlad diabetes.

Många är nog hårt slitna i kroppen av tungt arbete i kombination med missbruk av alkohol, tobak och kanske ännu starkare saker

Svärfar dog innan han var 70 av strupcancer (rökning) och var grov alkoholist samt arbetet hela livet med risodling och enmansjordbruk. Svärmor är i gång ännu och är 76 men bor nu sedan närtan 15 år med oss nere i Rayong och slipper slita på ålderns höst

Det är möjligt, jag bara citerade vad du länkade innan vilket var fel det du länkade då.
Där stod det som sagt och inte min text utan från din tidigare länk så du kan debatera med dig själv.

Kombinera det med att allt fler blir allt äldre och gör en befolkningsnormalisering på det så får du de siffror jag visar i diagrammet

Kombinera det med att allt fler blir allt äldre och gör en befolkningsnormalisering på det så får du de siffror jag visar i diagrammet
Ja men du skrev att färre dog och det gjorde det inte, dödsfallen går ner % av dom som får det men antal fall ökar så fler dör och en stor anledning är som du skriver att många blir äldre idag.

Ja men du skrev att färre dog och det gjorde det inte, dödsfallen går ner % av dom som får det men antal fall ökar så fler dör och en stor anledning är som du skriver att många blir äldre idag.

Jo men absoluttalet du hänvisar till säger ju inget eftersom dels ökar vi i befolkningsmängd och dels blir vi allt äldre och cancer drabbar framför allt de äldsta. Dessutom måste man väga in hur mycket mer effektiv vården av den näst vanligaste dödsorsaken Hjärt & Kärlsjukdomar blivit och den har procentuellt minskat dödligheten mer än vad cancersjukvården gjort. Med statistik kan man få fram alla möjliga former av data om man väljer att ta mer mer eller mindre påverkande faktorer

Det absoluttal du visade på tog i princip inte hänsyn till en enda av de faktorerna jag tar upp......

Ibland kan det vara idé att tänka på hur bra man egentligen har det,hör nu att grannen har 500 bth i månaden i pension.
Om det nu stämmer vet jag nu ej?
Nå det var bara en liten tankeställare jag fick nu när jag håller på bli mau...
Stämmer nog bra det, 600 bath när du fyller 60, 700 bath när du är 70, men inte många riktigt fattiga här, de flesta har födgeni och klarar sig gott på vad som finns i skogen av krabbor frukter, fiskar, ålar, ormar råttor, Mungos mm

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K