Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Många är nog hårt slitna i kroppen av tungt arbete i kombination med missbruk av alkohol, tobak och kanske ännu starkare saker

Svärfar dog innan han var 70 av strupcancer (rökning) och var grov alkoholist samt arbetet hela livet med risodling och enmansjordbruk. Svärmor är i gång ännu och är 76 men bor nu sedan närtan 15 år med oss nere i Rayong och slipper slita på ålderns höst
Både alkohol samt tobak är ju starkt cancerframkallande, just strupcancer samt prostata cancer har visat sig vara alkoholrelaterade, och inte ens ett ringa intag är ofarligt, så med tanke på hur ofta de dricker här så kan man dra vissa slutsatser, så många som sliter ut kroppen på arbete ser jag inte, de finns naturligtvis men flertalet gör inte mer än de måste

Bygg gänget har stuckit hem & syrrorna och deras kompisar har sovit i omgångar, grannen som satt och drack med mig har hamnat i sandhögen... :)
Nu har det kommit nån ny hit som lagar mat åt dom som fortfarande är vakna.. Och även nån av dom andra grannarna verkar komma tillbaka för att få sig lite mera gratis mat..

20240121_190710.jpg

Bygg gänget har stuckit hem & syrrorna och deras kompisar har sovit i omgångar, grannen som satt och drack med mig har hamnat i sandhögen... :)
Nu har det kommit nån ny hit som lagar mat åt dom som fortfarande är vakna.. Och även nån av dom andra grannarna verkar komma tillbaka för att få sig lite mera gratis mat..

20240121_190710.jpg
Det lär nog inte finnas en thailändare som klarar av att supa en norrlänning under bordet. :)

Ert nya hus ser riktigt fint ut, grattis till det! :thumbsup:

Det lär nog inte finnas en thailändare som klarar av att supa en norrlänning under bordet. :)

Ert nya hus ser riktigt fint ut, grattis till det! :thumbsup:
Nu är äntligen tillställningen över och endast jag & lilla sambon kvar. Nu har vi börjat med det tråkiga som är efter en sån här baluns.. men skönt att få vara själva och det som vi inte orkar ta hand om nu gör vi imorgon..
Jo huset har blivit mycket finare än vad jag kunnat föreställa mig faktiskt,vi fick till fin harmoni i klinkers & kakel speciellt i dusch och toaletter.
Även i dom rum där jag föreslog dimmer för att kunna ha det trevligt,och nu så håller hon med till 100% trots att det var tvekan till dom i början:)

Hörde just en viss melodi i byns högtalare som tyvärr betyder att någon i byn har dött.
Farsan sa de skjuter raketer när någon dör i hans by. Nu har de flesta gamlingar dött. Det sköts raketer var och varannan dag under covidtiden. DEN ENDE som inte dött är den som bor mitt emot honom en gamling som är jättefattig och jättesjuk för jämnan. Han vägrade att ta covidvaccin trots att de försökte tvinga honom.

Jodå , pratar vi om de delarna så har du sälkert rätt, häruppe i Isaans risbyar är det inte så många som blir 90 bast, de går ju ofta inte ens till läkaren och behandlar sig för diverse åkommor, sen dricker de varje dag denna skitsprit Lao Kao. Svärmor misssköter sin diabetes med råge, många dör fö, av just obehandlad diabetes.
Enligt livsmedelsverket i Sverige bör man äta ris högst 2 gånger i veckan (eller om det är tre) ... om man måste äta oftare skall man se till att äta ris som är odlade på olika platser för att undvika att få i sig arsenik som ger cancer. Inte konstigt att folk i thailand. Speciellt i byarna inte blir gamla

Farsan sa de skjuter raketer när någon dör i hans by. Nu har de flesta gamlingar dött. Det sköts raketer var och varannan dag under covidtiden. DEN ENDE som inte dött är den som bor mitt emot honom en gamling som är jättefattig och jättesjuk för jämnan. Han vägrade att ta covidvaccin trots att de försökte tvinga honom.
Roiet...rocket land bun fire :beer:

Enligt livsmedelsverket i Sverige bör man äta ris högst 2 gånger i veckan (eller om det är tre) ... om man måste äta oftare skall man se till att äta ris som är odlade på olika platser för att undvika att få i sig arsenik som ger cancer. Inte konstigt att folk i thailand. Speciellt i byarna inte blir gamla
Arsenik finns överallt, även i vårt eget odlade ris, detta föstår inte Thaisen . Finns i grundvattnet/jorden som vi odlar i. Riset har en speciell ben
ägenhet att ta åt sig just arsenik

Arsenik finns överallt, även i vårt eget odlade ris, detta föstår inte Thaisen . Finns i grundvattnet/jorden som vi odlar i. Riset har en speciell ben
ägenhet att ta åt sig just arsenik

Lugn i stormen :-)

/ SatanG

Lugn i stormen :)

/ SatanG
Ja halterna av arsenik varierar mellan olika områden.
Oxider av arsenik är vattenlösliga och att använda brunnar för bevattning ökar mängden arsenik som riset tar upp via rötterna.
I Thailand är det främst i ett område som det är höga halter, i övrigt måttliga eller låga.
Men arsenik tillförs också via luften runt tung industri inom metaller och kemiska anläggningar.

Screenshot_2024-01-22-11-22-31-105-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Lugn i stormen :-)

/ SatanG
Haha man ska inte oroa sig i sverige om man äter ris då och då...

Hur är det om man äter ris 4 gånger om dagen varje dag från samma källa?

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K