Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Tillsammans med frugan och minsyster besökte jag Skokloster i dag. Soligt och varmt. Många besökare. Vi tittade mest utomhus och fikade under en parasoll. Vi stannade till i Stenhuset och åt glass. För varmt för öl och goda drycker.

Historien går ungefär 800 år bakåt i tiden. Kyrkan Byggdes under 1200-talet i tegel och är mycket fin. Byggmästaren kom från Lund. Han fixade även en kyrka i Sigtuna och en del av domkyrkan i Uppsala. Familjen Wrangels bidrog med krigsbyten från Polen.

Wrangels som var general och som byggde slottet var gift med en flykting från 30-åriga kriget. Ett exempel på lyckad integration!

Medan slottet byggdes bodde man i Stenhuset. Det övertogs senare av de högre i tjänarstaben. Ett exempel på återanvändning!

IMG_0618.webp

IMG_0617.webp

IMG_0616.webp

IMG_0615.webp

IMG_0614.webp

IMG_0613.webp

IMG_0612.webp

IMG_0611.webp

Tillsammans med frugan och minsyster besökte jag Skokloster i dag. Soligt och varmt. Många besökare. Vi tittade mest utomhus och fikade under en parasoll. Vi stannade till i Stenhuset och åt glass. För varmt för öl och goda drycker.

Historien går ungefär 800 år bakåt i tiden. Kyrkan Byggdes under 1200-talet i tegel och är mycket fin. Byggmästaren kom från Lund. Han fixade även en kyrka i Sigtuna och en del av domkyrkan i Uppsala. Familjen Wrangels bidrog med krigsbyten från Polen.

Wrangels som var general och som byggde slottet var gift med en flykting från 30-åriga kriget. Ett exempel på lyckad integration!

Medan slottet byggdes bodde man i Stenhuset. Det övertogs senare av de högre i tjänarstaben. Ett exempel på återanvändning!

IMG_0618.webp

IMG_0617.webp

IMG_0616.webp

IMG_0615.webp

IMG_0614.webp

IMG_0613.webp

IMG_0612.webp

IMG_0611.webp
Jaha du har varit i mina hemtrakter :)
Ja det är ett fint slott vi har.

Hej

Här är det fullt hus hela tiden, nu har gästerna i tre av dom fyra tälten packat ihop och åkt tillbaka hem, så nu är bara ett tält kvar, även husbilen har lämnat oss, men vi är nästan lika många här ändå eftersom fyra Thailändskor från Danmark hälsar på tillsammans med en ung kille som är kusin till min pojk, och dom båda husen är ju uthyrda och fulla med folk.

En av Thailändskorna är sångerska och uppträder runtom i Europa och i Thailand, hon kommer från Isaan och är väldigt populär på youtube och har även spelat in mycket musik i Thailand och Laos, idag när dom var med frugan i Smögen blev hon igenkänd av andra Thailändskor som också ville komma hit och träffa henne, så just nu är det mycket Thailändskt på bryggan vid sjöboden, dom stortrivs ju här nu när det är 30 grader i skuggan och 22 i havet.

Själv har jag tillbringat dagen med fotbollsklubben eftersom vi har fotbollsskola här fre, lör och sön, seniorspelarna tränar varsin grupp, jag och en av mina spelare kokade 160 korvar med bröd och blandade saft, samt sålde glass, dricka och kaffe det var ju varmt så det gick åt minst 10 liter saft som blandades ut med vatten och serverades väl kyld. Vi fick även ha hinkar med vatten ute på planen som dom kunde kyla ned sig lite med.

Mvh isan lover

Inte så mycket att säga mer än att finnair lyckades krossa min datorlåda och fick en hel del whiskey när kom hem.
Besökare från Jönköping satt och väntade så blev lite onycktert.

20250719_193336.webp

20250719_201319.webp

20250719_193317.webp
Jag slutade "flyka" med finnarj för över 40 år sedan, visste redan då vad det är för sit! Kan jo finsk! Nej, det är SAS som gäller!

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K