Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Varit på ambassaden och fixat nya pass till ungarna.

De kollade bl.a. resehistoriken för ungarna till Sverige och sa att det blir inga som helst problem att behålla medborgarskapet senare :)

Krävs det någon slags "anknytning" till Sverige för att få behålla sitt medborgarskap? Vistelsekrav etc. och är det skillnad om barnen talar svenska och därigenom kanske visar på någon slags kulturell anknytning?

Jag trodde att medborgarskap var för "evigt"?

Krävs det någon slags "anknytning" till Sverige för att få behålla sitt medborgarskap? Vistelsekrav etc. och är det skillnad om barnen talar svenska och därigenom kanske visar på någon slags kulturell anknytning?

Svenskt medborgarskap kan man i vissa fall förlora, men inte om det skulle leda till att man blir statslös. Detta gäller främst personer som är födda utomlands och aldrig har bott i Sverige eller har haft stark anknytning till landet. För att undvika att förlora medborgarskapet kan man ansöka om att få behålla det efter att man fyllt 18 år men innan man fyller 22 år.

Jag har en fd kollega som flyttade till Chile och bildade familj. Dottern hade ingen som helst anknytning mer än faders som flyttade ut för länge sedan så för henne tog de medborgarskapet. Är väl inte särskilt konstigt egentligen.

/ SatanG

Ja det kan man bli och sist vi var och tog pass i November åt sonen tog det 3 månader och anledningen var sa dom att skatteverket höll på och rensade upp och drog tillbaka medborgarskap på sådana utan särskild anknytning.
Och att det tog 3 månader var pga att sonen var tvungen att förnya sammordningsnummret pga gått 5 år, nån ny regel.
Gången innan han förnyade passet tog det 5 dagar men då var han mittimellan dom 5 åren, det som tog tid.

Jag har en fd kollega som flyttade till Chile och bildade familj. Dottern hade ingen som helst anknytning mer än faders som flyttade ut för länge sedan så för henne tog de medborgarskapet. Är väl inte särskilt konstigt egentligen.

/ SatanG

Man delade gladeligen ut till någon tunnelbaneåkare istället.
Men som sagt, inget konstigt egentligen.

/ SatanG
Jag förstår att folk vill ha dubbla medborgarskap, det finns ju fördelar med det.
Men egentligen är jag nog mot det i grunden. Är nog vettigt att tvingas välja när man blir vuxen (18) kan jag tycka.

Men som sagt, jag förstår att de som har det (eller nån i deras familj har det) inte vill bli av med det.

Jag förstår att folk vill ha dubbla medborgarskap, det finns ju fördelar med det.
Men egentligen är jag nog mot det i grunden. Är nog vettigt att tvingas välja när man blir vuxen (18) kan jag tycka.

Men som sagt, jag förstår att de som har det (eller nån i deras familj har det) inte vill bli av med det.

Personligen är jag för dubbla medborgarskap, har ju två pojkar som har det. Med det sagt är jag tydligt för att ett land ska kunna återkalla det ena ifall personen är kriminell eller ett bekymmer för landets befolkning.

Beror nog på olika länders lagar också. Personligen kan jag t.ex. tycka det vore orättvist om mina ungar skulle bli tvungna att sälja huset de växt upp i sedan födsel bara för de inte längre skulle kunna behålla sitt medborgarskap när vi föräldrar försvinner. Så lite knepigt!

/ SatanG

Senast ändrad:
Personligen är jag för dubbla medborgarskap, har ju två pojkar som har det. Med det sagt är jag tydligt för att ett land ska kunna återkalla det ena ifall personen är kriminell eller ett bekymmer för landets befolkning.

/ SatanG
Som sagt så förstår jag de som har fördelarna och inte vill bli av med dem.

Men att vara medborgare borde komma med en del skyldigheter också. Vem ska man ingå i försvaret hos tex.

Så jag förstår dig, men när folk är vuxna borde man nog välja var man vill lägga sina skyldigheter.

Som sagt så förstår jag de som har fördelarna och inte vill bli av med dem.

Men att vara medborgare borde komma med en del skyldigheter också. Vem ska man ingå i försvaret hos tex.

Så jag förstår dig, men när folk är vuxna borde man nog välja var man vill lägga sina skyldigheter.

Lade till det här också

"Beror nog på olika länders lagar också. Personligen kan jag t.ex. tycka det vore orättvist om mina ungar skulle bli tvungna att sälja huset de växt upp i sedan födsel bara för de inte längre skulle kunna behålla sitt medborgarskap när vi föräldrar försvinner. Så lite knepigt!"

Försvaret borde man väl ingå i där man bor, om inget stoppar det, vad det gäller Sverige så är det väl knappt någon allmän värnplikt kvar. Platserna räckte tidigare inte ens till de som ville göra lumpen men det kanske ändrats iom Putin?
För mig räcker skyldigheterna mestadels med att följa lagar, betala sin skatt och försörja sig själv. Finns säkert många fler självklara skyldigheter men de jag kommer på just nu.

/ SatanG

Om du verkligen gjorde vad du just skrev visade du verkligen upp ditt rätta jag. :mad::thumbsdown:

Nu var det ju så att jag stod vänd i rummet och tog på mig kalsingarna och när jag vänder mig om och tittar ut genom fönstret står hon på sin altan och glor in genom mitt fönster.

Inte så att jag såg henne först och visade röven.

Svårt med skriven text. Man tolkar lätt felaktigt.

BTT

Nu var det ju så att jag stod vänd i rummet och tog på mig kalsingarna och när jag vänder mig om och tittar ut genom fönstret står hon på sin altan och glor in genom mitt fönster.

BTT
Det verkar speciellt svårt för språklärare att uttrycka sig begripligt! Då verkar det vara lättast att skylla på andra. Värdelös språklärare är min tolkning, när de skyller på andra.

Det verkar speciellt svårt för språklärare att uttrycka sig begripligt! Då verkar det vara lättast att skylla på andra. Värdelös språklärare är min tolkning, när de skyller på andra.

Nej jag erkänner att mitt första inlägg var en aning svårt att tolka men varför tolka det som att jag skulle bjuda ut mig till kvinnor i grannskapet?

Jag är snart 62 år gammal och knappast en pudding längre.

BTT

BTT
Bor ni så nära att hon kan stå på sin altan och glo in genom ditt fönster?

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K