Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Var och köpte ny säng till dottern eftersom hon växt ur sin gamla igår och nu idag när hon är i skolan så har jag passat på att plocka isär den gamla och monterar ihop hennes nya så hon får sova gott på nätterna.

Passade på att köpa nytt skrivbord med och bytt ut hennes laptop som hon inte ger tusan i att pilla bort tangenterna på till min stationära dator som jag knappt använt sen jag byggde ihop den för 7 månader sen.

Får se om hon blir glad när hon kommer hem lite senare till ett städat och fint rum.

Nästa projekt blir filmsamlingen. Antingen flytta allt eller packa ner det.
Insett att det tar väldigt mycket plats och inte så snyggt.

Nu när man har lite tid över om dagarna så får man passa på att fixa i hemmet.

P_20200820_110608_1.jpg

Nästa projekt blir filmsamlingen. Antingen flytta allt eller packa ner det.
Insett att det tar väldigt mycket plats och inte så snyggt.

Nu när man har lite tid över om dagarna så får man passa på att fixa i hemmet.

P_20200820_110608_1.jpg
Om jag var du skulle jag packa ned det. Idag lagrar man allt digitalt på HD och inte lasermediat.
I princip alla filmerna finns också lätt tillgängliga på nätet så man behöver inte ens spara själv.
CD/DVD nästan lika ute idag som BetaMax och VHS.
Även datortillverkare har börjat slopa dessa spelare numera.
Köp en stor extern hårddisk på typ 8TB och lägg allt på den. Har du en SmartTV kan du troligen spela direkt från den, eller koppla in den HD på din Wifi router och ha tillgång till dem från alla dina enheter hemma.

Om jag var du skulle jag packa ned det. Idag lagrar man allt digitalt på HD och inte lasermediat.
I princip alla filmerna finns också lätt tillgängliga på nätet så man behöver inte ens spara själv.
CD/DVD nästan lika ute idag som BetaMax och VHS.
Även datortillverkare har börjat slopa dessa spelare numera.
Köp en stor extern hårddisk på typ 8TB och lägg allt på den. Har du en SmartTV kan du troligen spela direkt från den, eller koppla in den HD på din Wifi router och ha tillgång till dem från alla dina enheter hemma.

Mjo jag funderar på det med att bara packa ner allt.
Står mest och samlar damm.
Använder bara olika streamingtjänster idag.

Måste bara få plats att ställa kartongerna nånstans.
Kanske bara skänker rubbet till farsan.Han gillar film med.

Ställer jag dom på förrådet så har dom snart fått fötter.
Varit mycket strul med uppbrutna dörrar och plundrade förråd tyvärr här.

Ett par år sen så försökte några nysvenskar råna en gammal farbror här i rummet in till hissen.
Jag kom precis från jobbet när det hände och såg det så killarna försökte sticka.
Andra grannar tog hand om farbrorn.
En kom undan men den andra fick jag och en annan granne tag i och slängde ner i backen och han blev hämtad av polisen.

Mjo jag funderar på det med att bara packa ner allt.
Står mest och samlar damm.
Använder bara olika streamingtjänster idag.

Måste bara få plats att ställa kartongerna nånstans.
Kanske bara skänker rubbet till farsan.Han gillar film med.

Ställer jag dom på förrådet så har dom snart fått fötter.
Varit mycket strul med uppbrutna dörrar och plundrade förråd tyvärr här.

Ett par år sen så försökte några nysvenskar råna en gammal farbror här i rummet in till hissen.
Jag kom precis från jobbet när det hände och såg det så killarna försökte sticka.
Andra grannar tog hand om farbrorn.
En kom undan men den andra fick jag och en annan granne tag i och slängde ner i backen och han blev hämtad av polisen.
Det är trist med allt som händer i en bostäder numera. Visst fanns det källar/förrådsstölder etc förr också, men inte i den omfattningen det är fråga om idag. En mycket trist utveckling.
Jag har en HD sittande direkt in i den router jag fick från 3BB, min SmartTV hittade den direkt utan inställningar så jag kan lagra filmer på den, men. Handen på hjärtat, det är så enkelt ta alla filmer direkt från streamingtjänster så den används aldrig för TV.
Jag har den som backup media och låter backupprogrammet i min dator spegla de viktiga mapparna till den.
Jag har också en klonad kopia av min HD liggande på den så skulle min dator brinna upp eller bli stulen kan jag återställa alla data och program på några timmar efter jag fått tag i en ny dator.

Det är trist med allt som händer i en bostäder numera. Visst fanns det källar/förrådsstölder etc förr också, men inte i den omfattningen det är fråga om idag. En mycket trist utveckling.
Jag har en HD sittande direkt in i den router jag fick från 3BB, min SmartTV hittade den direkt utan inställningar så jag kan lagra filmer på den, men. Handen på hjärtat, det är så enkelt ta alla filmer direkt från streamingtjänster så den används aldrig för TV.
Jag har den som backup media och låter backupprogrammet i min dator spegla de viktiga mapparna till den.
Jag har också en klonad kopia av min HD liggande på den så skulle min dator brinna upp eller bli stulen kan jag återställa alla data och program på några timmar efter jag fått tag i en ny dator.
Jag är dålig på sånt här men sparar man inte i molnet idag?

Jag är dålig på sånt här men sparar man inte i molnet idag?
Om du vill ha det utanför huset och beroende av hastigheten på din internetleverantör, ja.
på egen hårddisk hemma, som t.ex. jag sittande direkt i routern så har du full hastighet, en hastighet du inte kommer i närheten av med molntjänsterna.
Hårddisken har en engångskostnad, du kan till och med köpa begagnad hårddisk. Medan molntjänsterna kostar dig pengar varje månad.
Ja det finns gratis molntjänster, men den kapacitet du får räcker inte till om du börjar lagra utan du måste gå med i deras abonnemangsform.

Alla dessa streamingtjänster är så smidigt att använda.
Väntar just nu på Disneys egen som ska testas.
Tror dottern kommer gilla den men även jag.
Här i Thailand kör jag med Netflix och HBO ingår i min 3BB internet. Finns också Monomax där.
Utöver finns de fria streamingtjänsterna, de är ju lagliga att använda och där finns hur mycket som helst.

Om du vill ha det utanför huset och beroende av hastigheten på din internetleverantör, ja.
på egen hårddisk hemma, som t.ex. jag sittande direkt i routern så har du full hastighet, en hastighet du inte kommer i närheten av med molntjänsterna.
Hårddisken har en engångskostnad, du kan till och med köpa begagnad hårddisk. Medan molntjänsterna kostar dig pengar varje månad.
Ja det finns gratis molntjänster, men den kapacitet du får räcker inte till om du börjar lagra utan du måste gå med i deras abonnemangsform.
Jag lagrar nog inte så mycket.Ångrar dock att man inte sparade foton ifrån resorna som begav sig i ungdomen.Dom har försvunnit i många flyttar.

Jag lagrar nog inte så mycket.Ångrar dock att man inte sparade foton ifrån resorna som begav sig i ungdomen.Dom har försvunnit i många flyttar.
Jag tror det är många som ångrat det. Ett att man kanske inte var så noga med att spara negativen, två att pappersfoto blev omodernt och man började använda kameror i mobilen och på nätet. Man glömde de äldre fotona och familjens bläddrande i fotoalbum. De hamnade i källaren och försvann med tiden.
Jag skaffade en PlusTEK negativscanner för ett antal år sedan och har scannat in en del som fanns sparat. Även scannat de pappersfoto jag hittat med tiden. Min syster fick den av mig nu när jag flyttade till Thailand, för mycket att ta med.
Det här fotot har jag inte lagat ännu, tog första jag hittade från en mapp.

Peter 003.jpg

Jag personligen är väldigt dålig på att ta kort när man har rest eller gjort nåt.
Vilket jag ibland ångrar.

Min första riktiga ensamma utlandsresa nånsin var till Brasilien 2001 för att se mina husgudar.
23 år gammal och knappt satt foten utanför sverige innan det. Ojoj har nog aldrig varit lika nervös som då.
Tror inget nånsin kan slå den resan.
Kanske ska tillägga att Rio var det som lockade den resan och nåt som skulle hända där.

Vem kan gissa vilka jag åkte för att lyssna på?

Jag uppskattar alla dessa trådar här med bilder både nya och gamla.
Har nog läst igenom dom flesta trådar som tex Kurants Bilder från Filippinerna, IL's trådar,Ubons och alla dom om husbyggen osv.
Varför jag uppskattar dom kan jag inte svara på utan för mig är det bara intressant att få följa andra som gör sånt som en annan bara drömmer om än så länge.

Jag personligen är väldigt dålig på att ta kort när man har rest eller gjort nåt.

Min första riktiga ensamma utlandsresa nånsin var till Brasilien 2001 för att se mina husgudar.
23 år gammal och knappt satt foten utanför sverige innan det. Ojoj har nog aldrig varit lika nervös som då.
Kanske ska tillägga att Rio var det som lockade den resan och nåt som skulle hända där.

Har nog läst igenom dom flesta trådar som tex Kurants Bilder från Filippinerna, IL's trådar,Ubons och alla dom om husbyggen osv.
Varför jag uppskattar dom kan jag inte svara på utan för mig är det bara intressant att få följa andra som gör sånt som en annan bara drömmer om än så länge.
Jag har aldrig besökt Sydamerika men är nyfiken på resmålet.Berätta gärna om din resa .

Det är samma med mig, några har jag kvar som denna i Venedig eller Chioggia, minns inte vilket, men det var iaf i Juli 1988 och vi körde MC ned. Jag är alltså ljushuvudet till höger i bild.
Det finns så oerhört mycket man tappat genom åren.

Kent, Ove och Peter turistar i staden.jpg

Nop mycket kändare band.
19 januari, 2001 drygt 250 000 i publiken. Mer ledtrådar ger jag inte.
Tror det var 1984 som hade mest folk drygt 300 000 pers men då var jag 6 år haha. Men samma ställe.

Själv har jag aldrig sett mer folk på ett ställe varken innan eller efter det på samma ställe.

Men bra gissning andrejsdenruskige.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar