Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Finns lite att välja på.

Jämför man räkneord och siffror så är det Bisaya som liknar spanska.

Kuyunon, Agutaina, Bontok, Kalaminano, Tagbanua, Malay, Kalinga, Jolano, Samal, Subanon, Apatano, Ibanag, Tiruray, Magindanao, Bilano, Mangyan, Ivatan, Bagobo, Ata, Aslano, Maranao, Tinggian, Manobo, Panayano, Cebuano, Bicolano, Mandaya, Samareno, Dumagat, Tagalog, Pampango, Sambali, Igorot, Gapdang, Ifugao, Ilocano, Hiligayano.
Bisaya.

Tagalog:
1- isa,
2- dalawa,
3- tatlo,
4- apat,
5- lima,
6- anim,
7- pito,
8- walo,
9- siyam,
10- sampu.

Bisaya.
1 Uno/Usa
2 Dos/Duha
3 Tres/Tulo
4 Kwatro/Upat
5 Singko/Lima
6 Sayis/Unom
7 Siyete/Pito
8 Otso/Walo
9 Nuybe/Siyam
10 Diyes/Pulo

Ja da liknar ju Bisaya mest spanska
Finns lite att välja på.

Kuyunon, Agutaina, Bontok, Kalaminano, Tagbanua, Malay, Kalinga, Jolano, Samal, Subanon, Apatano, Ibanag, Tiruray, Magindanao, Bilano, Mangyan, Ivatan, Bagobo, Ata, Aslano, Maranao, Tinggian, Manobo, Panayano, Cebuano, Bicolano, Mandaya, Samareno, Dumagat, Tagalog, Pampango, Sambali, Igorot, Gapdang, Ifugao, Ilocano, Hiligayano.
Bisaya.

Tagalog:
1- isa,
2- dalawa,
3- tatlo,
4- apat,
5- lima,
6- anim,
7- pito,
8- walo,
9- siyam,
10- sampu.

Bisaya.
1 Uno/Usa
2 Dos/Duha
3 Tres/Tulo
4 Kwatro/Upat
5 Singko/Lima
6 Sayis/Unom
7 Siyete/Pito
8 Otso/Walo
9 Nuybe/Siyam
10 Diyes/Pulo
Ja da liknar Bisayas mest spanskan

Finns lite att välja på.

Bisaya.

Tagalog:
1- isa,
2- dalawa,
3- tatlo,
4- apat,
5- lima,
6- anim,
7- pito,
8- walo,
9- siyam,
10- sampu.

Bisaya.
1 Uno/Usa
2 Dos/Duha
3 Tres/Tulo
4 Kwatro/Upat
5 Singko/Lima
6 Sayis/Unom
7 Siyete/Pito
8 Otso/Walo
9 Nuybe/Siyam
10 Diyes/Pulo
Men påminner inte tagalog med om det i språk, kanske Filippinarna prata Bisaya då när vi var i Mellanamerika, för dom kunde kommunicera med folket i den spansktalande delen, inte flytande men dom gjorde sig förstådda mellan varann?
Hade ju många från Cebu ombord, kommer ihåg när klasskompisens som är 50/50 farsa kom ombord på Bro Alexandre, chief. Cebuanarna ombord direkt när dom hörde att han skulle komma, the king of Cebu kalla dom gubben.

Men påminner inte tagalog med om det i språk, kanske Filippinarna prata Bisaya då när vi var i Mellanamerika, för dom kunde kommunicera med folket i den spansktalande delen, inte flytande men dom gjorde sig förstådda mellan varann?
Hade ju många från Cebu ombord, kommer ihåg när klasskompisens som är 50/50 farsa kom ombord på Bro Alexandre, chief. Cebuanarna ombord direkt när dom hörde att han skulle komma, the king of Cebu kalla dom gubben.
Filippinerna var spanskt under mer än 300 år och har satt sin prägel mer än det var under amerikanskt styre..

Språket, kulturen och religion är mycket spanskt.
Det var faktiskt Mexiko som var överhuvud över Filippinerna.

Innan spanjorerna var det folk från Söderhavet och Asien som var ursprunget.
Kineserna gjorde affärer här och på Borneo redan före 1200 talet.
3-400 år innan européerna kunde navigera ens.

Filippinerna var spanskt under mer än 300 år och har satt sin prägel mer än det var under amerikanskt styre..

Språket, kulturen och religion är mycket spanskt.
Det var faktiskt Mexiko som var överhuvud över Filippinerna.

Innan spanjorerna var det folk från Söderhavet och Asien som var ursprunget.
Kineserna gjorde affärer här och på Borneo redan före 1200 talet.
3-400 år innan européerna kunde navigera ens.
Vikingarna var erkända och berömda navigatörer, så det kunde man allt...

5555555. Påminner mig om när jag och en polare skulle resa ut i Europa.
Vaknade avdäckade på Landvetter, taxi hem, nästa gång kanske ;)
Hade ju inga pass med oss men vi fick rosa snabbpass hos passpolisen där, helt sjukt, halva huvudet på mig syntes inte ens, undrat i efterhand om dom gav oss dom på skämt för aldrig vi skulle bli genomsläppta med dom fotona.
Skall höra av mig till polare och se om jag kan få dom passen, kan ligga där ihop med massa fotoalbum jag glömde av när jag bodde i hans garderob.
Gillar polarens passfoto han fick, jätteflinet och halva snusen hängandes ner, som sagt passpoliserna drev nog med oss den gngn.
Sa till mig ser att du skall göra 3 dagar på kåken och du är efterlyst till polaren och garva.
Dom satt nog och skratta gött i kafferummet efter dom sköjat med oss, vi fatta väl först när vi nycktra till och såg temporära passen dom gett oss ;)

På morgonen var jag och frugan ute och gick utefter stranden här i Cha - Am. Man kämpar mot havet och har försökt bygga en vall med fin strandpromenad. Havet har inte helt godkänt detta och har raserat en stor del av bygget. Vädret var blåsigt med höga vågor. Inga vuxna badade men småbarn lekte i vattenbrynet.

Det finns en del inhemska turister här. Frugan kunde läsa bilskyltar från BKK och andra ställen.Gissningsvis var drygt hälften av kommersen öppen.

December börja jävligt bra, corona utbrott i äldste sonens klass, måste åka och hämta han och tillbaks till online.
Fan alltså.

Är väl inte så illa som infon vi fick först.
Handlar om samma som förra veckan men myndigheten fick reda på det nu så måste hämtas och köras hem.
Ser nu att många föräldrar börjar bli arga och ifrågasätta om dom ens skall betala termin 2.
Vi kommer göra det för äldste för funkar ok med online skola för han men inte för yngste, helt meningslös med online skola för en 4 åring.

På morgonen var jag och frugan ute och gick utefter stranden här i Cha - Am. Man kämpar mot havet och har försökt bygga en vall med fin strandpromenad. Havet har inte helt godkänt detta och har raserat en stor del av bygget. Vädret var blåsigt med höga vågor. Inga vuxna badade men småbarn lekte i vattenbrynet.

Det finns en del inhemska turister här. Frugan kunde läsa bilskyltar från BKK och andra ställen.Gissningsvis var drygt hälften av kommersen öppen.
Nä tacka vet jag att få skrapa bilrutan, det är extra motion det!:p:D:cool::xmas_smiley:

FL7,an får stå en timme å puttra med kraftuttaget på så oljan blir varm på Pallfingenr PK 36000!
Avisade rutorna med en gasolbrännare mens bilen gick på tomgång.
Tjänade minst 5-10 minuter många tidiga morgonar så man kunde stämpla in tidigare med dubbla lönen.

Resultatet blev högre pension som bonus.
Ibland fungerande det inte....

20210124_233642.webp

Blev en frukost på ett nytt ställe, ingen junkfood eller snabbmat.

Mycket godkänt, både kaffe Americano och spaghetti aioli med parmesan och kyckling.
En pratglad trivsam äldre kvinna gift med en engelsman och dom har erfarenhet i mer än trettio år i England.
Menyn har mer på önskelistan, riktigt bra.
Ni går affärerna väldigt dåligt utan turister så hon åker tillbaka till England i februari.

Hon ville sälja till frun men jobba varje dag utan rimlig lön är korkat.
Då är en 7Eleven ett mycket bättre alternativ.
Gäller bara att hitta ett läge och det är väldigt dyrt.

20211201_111341.webp
20211201_112057.webp
20211201_103931.webp

20211201_111341.webp

20211201_112057.webp

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A