Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Åsikter går isär.

Tycker du det är fritt fram att smitta andra med en förkylning eller influensa bara för att du testar negativt men är sjuk ändå?

Har Sverige ens någon karantän?
En rekommendation i bästa fall att stanna hemma.
Det ska man även göra vid en förkylning av hänsyn till andra.
Självfallet är det inte ok att ge sig ut när man är dålig, speciellt då med feber och influensasymptom. Det är nog endast ett fåtal som gör det. Men skulle alla stanna hemma x antal dagar vid en vanlig förkylning eller en fis på tvären hade samhället stannat av. Och med en karensdag har många inte råd. Jag har kompisar som ofta stannade hemma pga fyllsjuka t ex, sådant upphörde när karensdagen infördes.

Ligger i soffan och kollar på peacemaker, nåt vi fattiglappar har råd med iaf...

20220123_111441.jpg
Va då pacemaker unga pöjken?

Det gällde väl barnsjukdomar som påssjuka, mässling, vattkoppor mfl och knappast förkylning. Detta skedde även på 70-talet när jag var barn.
Som född på tidigt 50 tal var en förkylning ingen anledning att inte umgås med andra barn när febern gått ner.
Förkylning ansågs som naturligt och regelbundet.
Givetvis ville de flesta föräldrar att barnen också skulle dra på sig barnsjukdomar så tidigt som möjligt.

Självfallet är det inte ok att ge sig ut när man är dålig, speciellt då med feber och influensasymptom. Det är nog endast ett fåtal som gör det. Men skulle alla stanna hemma x antal dagar vid en vanlig förkylning eller en fis på tvären hade samhället stannat av. Och med en karensdag har många inte råd. Jag har kompisar som ofta stannade hemma pga fyllsjuka t ex, sådant upphörde när karensdagen infördes.
Ibland kan man få uppfattningen att ett säsongskort på ishockey är orsaken till att man vill testa negativt när man har vaccinpass.

I alla fall var förkylning ingen orsak för att inte få leka med kompisar, så länge man inte hade hög feber.
Man blev skickad till skolan med ett gäng näsdukar.
Varje förkylning gav immunitet av just den varianten.

Även på 80 talet och i början av 90 talet var det ok med snuviga barn på dagis.
Fick dom feber fick man åka och hämta sitt barn.

Otänkbart idag.
I den kommunen jag bodde i tidigare så hade de dessa kriterier för att barnen skulle stanna hemma från skolan och förskola, innan covid kom:

- temp över 37.5°C
- om barnet inte kan tillgodogöra sig och orkar vara i skola/förskola under en hel skoldag
- om barnet var drabbade av vissa sjukdomar och parasiter

I dag har jag köpt nya läsglasögon efter en synkontroll. Blev rekommenderad detta efter mina ögonoperationer. Nyhetsflödet i Sverige verkar kunna handla om försvarspolitik och C 19 ett bra tag framåt igen.
Upplever, att folk här blivit mer försiktiga. Undrar om kinesiska nyåret kommer att medföra en extra spridning av sjukdomar här i Thailand? Min mycket subjektiva upplevelse är att livet här är tryggare än livet i Sverige.
Nu gör munkarna en utryckning på gatan utanför släktens sjukhem. Måste titta av artighet tror jag.

I dag har jag köpt nya läsglasögon efter en synkontroll. Blev rekommenderad detta efter mina ögonoperationer. Nyhetsflödet i Sverige verkar kunna handla om försvarspolitik och C 19 ett bra tag framåt igen.
Upplever, att folk här blivit mer försiktiga. Undrar om kinesiska nyåret kommer att medföra en extra spridning av sjukdomar här i Thailand? Min mycket subjektiva upplevelse är att livet här är tryggare än livet i Sverige.
Nu gör munkarna en utryckning på gatan utanför släktens sjukhem. Måste titta av artighet tror jag.
Tryggare än Sverige Du får nog hänga med lite vad som händer i Thailand en brottslighet som är över tre gånger Sveriges . så din upplevelse är nog väldigt Subjekt tiv.
Varför kan du inte beskriva verkligheten i Thailand du kan ju det i Sverige genom att läsa tidningar o se på TV , för som hemma har du ju inte upplevt den, utan att ta del av vad andra säger

Tryggare än Sverige Du får nog hänga med lite vad som händer i Thailand en brottslighet som är över tre gånger Sveriges . så din upplevelse är nog väldigt Subjekt tiv.
Varför kan du inte beskriva verkligheten i Thailand du kan ju det i Sverige genom att läsa tidningar o se på TV , för som hemma har du ju inte upplevt den, utan att ta del av vad andra säger
Jag skrev att det var min subjektiva upplevelse. Bakgrunden är ju att jag bor i ett område, som av polisen beskrivits som besvärligt. Dessutom bor jag inom cykelavstånd från Rinkeby och liknande orter. Här i Thailand har jag haft turen att inte se eller höra talas om min närhet.

Observera att jag inte jämför brottslighet i Sverige med motsvarande i Thailand i största allmänhet. Det överlåter jag åt dig och andra experter.

I den kommunen jag bodde i tidigare så hade de dessa kriterier för att barnen skulle stanna hemma från skolan och förskola, innan covid kom:

- temp över 37.5°C
- om barnet inte kan tillgodogöra sig och orkar vara i skola/förskola under en hel skoldag
- om barnet var drabbade av vissa sjukdomar och parasiter
Misstänker du är betydligt yngre för att känna till 60 och 70 tal.
Inte ens förskola var uppfunnit på min tid.

Jag hade både gjort lumpen och pluggat färdigt när kommunala förskolor blev till från 6 år

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K