Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Ett nytt exotiskt väder...

Dimma

IMG_20220726_191355.jpg
Hej

Det har vi någon gång i norra Isaan på vintern.

Mvh isan lover

Hej

Här hos oss håller vi på och kör saftmajan efter att ha plockat vinbär och hallon i trädgården idag, det blir nog 10-15 liter saft, sylt har vi redan så det räcker.

2C70112D-86B5-479C-B4AB-FD6DDCA73439.jpeg

Vi har även varit och plockat jordgubbar på ett ställe med självplockning, våra egna är nästan slut för i år, dessa ska bara ätas, jordgubbssylt har vi redan gjort på våra egna bär.

CD84F9A1-B72D-4A0F-A4A7-1F14EDEF2534.jpeg

Vi har dessutom varit ute och plockat kantareller idag,det blev väl ca 3-4 kilo, här är det som ska tilltagas idag, frugan gör Thailändsk svampsoppa och jag ska gräddstuva en del och ha imorgon.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Här hos oss håller vi på och kör saftmajan efter att ha plockat vinbär och hallon i trädgården idag, det blir nog 10-15 liter saft, sylt har vi redan så det räcker.

2C70112D-86B5-479C-B4AB-FD6DDCA73439.jpeg

Vi har även varit och plockat jordgubbar på ett ställe med självplockning, våra egna är nästan slut för i år, dessa ska bara ätas, jordgubbssylt har vi redan gjort på våra egna bär.

CD84F9A1-B72D-4A0F-A4A7-1F14EDEF2534.jpeg

Vi har dessutom varit ute och plockat kantareller idag,det blev väl ca 3-4 kilo, här är det som ska tilltagas idag, frugan gör Thailändsk svampsoppa och jag ska gräddstuva en del och ha imorgon.

Mvh isan lover
Prova att torka bär å svamp utan socker nyttigt

Jag skrämmer mig över priset, polare sa 120-150kr nu, sist för par år sen betala jag 75kr.
Sa det idag när alla skulle åka hem, tror inte mitt hjärta klarar inflationsshocken, men att jag kan sätta på reseräkning hjälper lite.
Idag skickar jag avmönstringsräkning till rederiet jag mönstra av och imorgon får dom en påmönstringsräkning där jag skall mönstra på.
Så lägger bara ut men får tillbaks vid nästa lön.
Du är ju snålare än Smålänningarna, smiley på den. Men hur tänker du om ett torp mitt i skogen? , eller kanske inte. Läste att om 30-40 år blir Asien outhärdligt pga värmen . Sverige är fantastiskt.... på sommaren 5555

Hej

Trattkantareller brukar vi torka men inget annat, däremot fryser vi både jordgubbar, hallon, blåbär, björnbär och ibland även vinbär.

Mvh isan lover
Detsamma gör jag, sen tar jag upp då och då och gör en paj tex eller tar upp frysta äpplen och kokar mos på.
Detta året funderar jag på att pröva att göra äppelvin. Jag har inte gjort det förr, däremot har jag gjort äppelsaft på frysta äpplen

Hej

Trattkantareller brukar vi torka men inget annat, däremot fryser vi både jordgubbar, hallon, blåbär, björnbär och ibland även vinbär.

Mvh isan lover
Blåbär går utmärkt att torka.
Jag gör det varje gång jag är i Sverige.
Svamptork med ett extra finmaskigt nät.
Perfekt för att ta med sig till Asien, väger inget och väldigt hållbar.
Blötlägg i varmt vatten en kort stund.
Perfekt till en gröt, eller fil eller liknande.

Blåbär går utmärkt att torka.
Jag gör det varje gång jag är i Sverige.
Svamptork med ett extra finmaskigt nät.
Perfekt för att ta med sig till Asien, väger inget och väldigt hållbar.
Blötlägg i varmt vatten en kort stund.
Perfekt till en gröt, eller fil eller liknande.
Sonen min har fått dille på o torka de mesta frukter , Blåbären gillade jag men blev förvånad över hallonen som blev jättegoda så blir till o åka på självplock ,, Gillar det till frukostmusli....

Sonen min har fått dille på o torka de mesta frukter , Blåbären gillade jag men blev förvånad över hallonen som blev jättegoda så blir till o åka på självplock ,, Gillar det till frukostmusli....
I Filippinerna torkar vi Mango, Bananer och andra frukter i solen när vi har överskott.
Fungerar till det mesta.
Vissa frukter har bara en kort säsong med stort överflöd.

Du är ju snålare än Smålänningarna, smiley på den. Men hur tänker du om ett torp mitt i skogen? , eller kanske inte. Läste att om 30-40 år blir Asien outhärdligt pga värmen . Sverige är fantastiskt.... på sommaren 5555
Läser inte så mycket om vädret men kanske, just nu blir det lite kyligare och barnen har fått ha på sig långarmat i skolan runt Januari för dom fryser, kallare än dom är vana vid...

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K