Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Hej

Var ute med pojken och hans kompisar och drog deras tinor efter skolan, det blev tre st med hem och två stora romhonor på 1-1.5 kg st som fick gå tillbaka.

Mvh isan lover
Själv tänkt mig blir lite sjöfartlära med barnen när regnperioden är över och om jag inte drar på sjön över jul/nyårlovet.
Ner till marinan på pratumnak och ta lite optimistjollekurser med dom, dom har det där, började ju själv segla optimistjolle när jag var 6 år och fick lära mig hur man vänder en uppoch nedvänd liten båt, tänkte dom skall få lite av farsans iallafall.
Äldste sonen har var på en gång men fick ju bara göra i basäng pga dåligt väder hela helgen och kursen vi betala för den gången.
Fick inte seglat pga vädret.

Trötta fotleder idag, imponerad av Thai kan kliva runt där ingen "människa" tidigare besökt, hahaha :).
image0 (23).webp
image3 (11).webp
image6 (5).webp
image4 (10).webp
image1 (16).webp
image5 (7).webp

image2 (12).webp

En nattmacka och sista på ölen, en macka med Arla ost, slog på stort igår och köpte Arla men skiljer sig bara 4 baht mot andra vanliga.

Jag köper nya i just den kvalitet jag vill ha, funktionsmaterial typ T sirts för gym , etc kalsong shorts med hyfsat långa ben, dessa hittade jag i superbra kv alitet påLotas i Phon för 150 bath, riktigt billigt och bra kvalitet, i Sverige får jag betala ca 200 + för samma. Bommulskalsonger typ de Thaisen använder är bara fukt och luktsamlare. Funktionsmaterial är framtiden i det mesta

Jag köper nya i just den kvalitet jag vill ha, funktionsmaterial typ T sirts för gym , etc kalsong shorts med hyfsat långa ben, dessa hittade jag i superbra kv alitet påLotas i Phon för 150 bath, riktigt billigt och bra kvalitet, i Sverige får jag betala ca 200 + för samma. Bommulskalsonger typ de Thaisen använder är bara fukt och luktsamlare. Funktionsmaterial är framtiden i det mesta
Funktionsmaterial låter som syntetmaterial. Är det något som luktar illa efter ett tag så är det just syntet. Jag kör med ull i stor utsträckning. Alltså inte till vardags men i tex underställ, strumpor när jag vandrar eller kör MC. Ull luktar inte efter användning och har bra egenskaper när man vill hålla sig varm och torr. En nackdel med ull är att det inte är så slitstarkt. Ull strumpor vid vandring är kanon men håller inte lika länge som syntet. Silke är ett bra material också. Använder silkes balaklava när jag kör MC för att skydda mina hjälmar men också för komforten.
Träningskläder i syntet brukar lukta apa efter en stund. Ett tips är att blötlägga dom i vatten med ordentligt med ättiksprit en stund innan normal tvätt. Funkar även på bomulls plagg. Speciellt bomulls plagg i mörka färger kan börja lukta efter ett tag då är ättika perfekt.

Själv tänkt mig blir lite sjöfartlära med barnen när regnperioden är över och om jag inte drar på sjön över jul/nyårlovet.
Ner till marinan på pratumnak och ta lite optimistjollekurser med dom, dom har det där, började ju själv segla optimistjolle när jag var 6 år och fick lära mig hur man vänder en uppoch nedvänd liten båt, tänkte dom skall få lite av farsans iallafall.
Äldste sonen har var på en gång men fick ju bara göra i basäng pga dåligt väder hela helgen och kursen vi betala för den gången.
Fick inte seglat pga vädret.
Hej

Ja det är en bra idé tycker jag, att föra arvet vidare och lära dom hur det fungerar på sjön blir ett fint minne av pappa som dom har med sig restennav livet.

Jag hade med pojken på sjön när han började kunna gå själv, t.ex när jag dörjde makrill, han tittade på sälar och med i några timmar, sen bäddade jag ner honom i ett täcke i fören och där låg han och sov så gott.

Jag gjorde en hummertina till pojken när han var i 5-års åldern, den fick han ha ifrån land och dra upp själv, han glömmer nog aldrig när han fick sin första hummer i den.

Några år senare fick han följa med ut i båten och ha några egna tinor, jag fiskar ju på samma platser som jag var med morfar som barn och sen min nu döde morbror så länge han levde, jag fick lära mig alla namn på olika platser som Gråskärssten, Engelsmannen, Skåpet, Skorven, Jidegrund, Dypekracken o.s.v namn som inte finns i sjökortet där vi fiskar hummer, dessa lär jag nu pojken.

Förhoppningsvis kommer han att kunna lära sina framtida barn hur man fiskar hummer och namnen på våra platser.

Mvh isan lover

Nä och jag är verkligen helt ointresserad av trädgårdsarbete, vill ha en fin trädgård men inte sköta den själv typ, funkade bra när man bodde centralare i Pattaya, där jobben finns så där trädgårdsarbetarna hänger, köra 1 mil norröver är dom inte intresserade av.
Men nu kom soffbordet och nattduksbord så skall skruva ihop det medans batteriet till trimmern laddar så får vi se, kanske får tid nästa Måndag till att klippa gräset ;) möjligtvis imorrn men inte idag, tänkt åka till condon och bada lite med ungarna efter klar med skruva.
Be frugan slänga ut en fråga i Line om någon redan har en trädgårdsarbetare i området. Alternativt ställ en fråga om någon är intresserad av jobbet alternativt om några fler är intresserade att anställa en person.

Ja ölen sätter sig på magen i motsats till trädgårdsarbete. Jag dricker kaffe och låter 17-åringen klippa gräset. ;)
Jo men nu är jag tillbaks till samma vikt som innan jag börja jobba iaf så gått ner dom där kg jag hade lagt på.
Dock borde jag gå ut och promenera igen, saknar the good old days under corona och inga bilköer, bara köra ner och ta en promenad, då 10 min från huset till condon, igår närmare en timma men var ju gamle kungens dag så många bangkokbor som åkte ner samtidigt väl.
Har stängt av flera filer på sukhumvith med, håller på med vägarbete och ser ut som ett stort och kan ta ett tag.
Men skall ta ditt råd till mig och lära äldste använda gräsklipparen, bra tips...

Jo men nu är jag tillbaks till samma vikt som innan jag börja jobba iaf så gått ner dom där kg jag hade lagt på.
Dock borde jag gå ut och promenera igen, saknar the good old days under corona och inga bilköer, bara köra ner och ta en promenad, då 10 min från huset till condon, igår närmare en timma men var ju gamle kungens dag så många bangkokbor som åkte ner samtidigt väl.
Har stängt av flera filer på sukhumvith med, håller på med vägarbete och ser ut som ett stort och kan ta ett tag.
Men skall ta ditt råd till mig och lära äldste använda gräsklipparen, bra tips...
Bra, ge honom något i belöning om han sköter trädgården när du är ute på jobb. Det borde funka bra, det gör det hos oss.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K