Jo det är frugan som måste prata och jag tror att även om en farang kunde prata flytande thailändska så tar många thailändsk hantverkare illa vid sig om de blir tillrättavisade om hur något skall göras. Är man på plats så kan man i alla fall prata med frugan som sedan pratar med hantverkarna. När vi installerade vattentanken, pumpen och rörsystemet så hade jag ritat i förväg hur det skulle vara och försökt förklara men hon har väldigt lite tekniskt kunnande. Tyvärr så hade inte heller den thailändska installatören heller mycket tekniskt kunnande och gjorde mycket fel.
Backventilen som följde med pumpen och skulle sitta på utloppet/trycksidan sattes på ett annan plats i rörsystemet vilket ledde till att pumpen startade och byggde upp trycket som sedan gick tillbaka genom pumpen till vattentanken på fel håll och trycket föll naturligtvis så pumpen startade igen och så höll det på…När en extra backventil kom på plats på utloppet så var det problemet löst och pumpen startade och stoppade inte längre och trycket hölls men det kom inte mycket vatten fram…Ja jag såg på bilderna som frugan tog och när hon körde video via sin mobil att sugledningen från vattentanken till pumpen hade väldigt liten diameter mot vad som behövs och jämfört med pumpens inlopp. Då kom chefen på HomePro och var med och bytte sugledningen till en ny med betydligt större diameter och det funkade okej. Men när jag kommer själv till vårt hus i Si Racha så kommer det bli lite ytterligare modifieringar för det är fortfarande inte riktigt som det skall om man t.ex. skall by-passa vatten direkt från kommunen in till huset om pumpen är sönder.
I det stora hela funkar det bra som det är nu med en tank som inte tar mycket plats och som är lätt att komma in i för att rengöra då och då samt en pump som håller ett stabilt och bra tryck samt går mycket tyst. Den nya höga och stor diameter tanken som följde med huset som tog för mycket plats och dessutom jobbig att komma in i skänkte vi bort då vi heller inte kunde använda denna i Udon Thani.
På bilderna syns hur det såg ut när det inte funkade och lite instruktioner från mig. Har dock ingen bild efter att sugledningen hade blivit utbytt till en ny med större diameter.