Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Ja Kanske en liten snack.,.

17005643665498374698162673268311.jpg

Dagens promenad avklarad i ett hyfsat höstväder.
1700577784016.jpeg

1700577280002.jpeg

Mycket svamp fortfarande men ingen matsvamp vad jag vet.
1700577140386.jpeg

1700578435313.jpeg

Och så det äkta kvicksilvret som @apknug kallar det.
Om man nu får det i en digital termometer?:unsure:
1700578343998.jpeg

På hemvägen var jag inom och vaccinerade mig mot omikron och säsongsinfluensan :thumbsup:
Så om man nu blir sjuk i influensa så kommer man förhoppningsvis lite lindrigare undan.

Funderar på vem dom blir årets tomte här på TS, nu när det snart börjar lacka mot jul

Jag gissar på BTT

Även om Boa och Einar är en heta kandidater
@apknug är väl en het kandidat. Leker forumpolis och skriver sen olämpliga ord i öppet forum. :xmas_smiley:

Själv har jag precis gjort slut på första muggen kaffe. Om en timme skall jag iväg till Lund med 18-åringen. Skall nämligen följa med i trafikskolebilen under hans körlektion. Vi skall, efter tips från hans lärare, träna vissa moment privat och jag vill vara säker på vilka moment han menar. Man får ju försöka hjälpa pojklymmeln att spara lite pengar. Handledartillstånd kom 5 timmar efter ansökan till Transportstyrelsen.

I dag är det hemmadag därför att det ska komma hit hantverkare. Frugan bossar hemma.
Jo det är frugan som måste prata och jag tror att även om en farang kunde prata flytande thailändska så tar många thailändsk hantverkare illa vid sig om de blir tillrättavisade om hur något skall göras. Är man på plats så kan man i alla fall prata med frugan som sedan pratar med hantverkarna. När vi installerade vattentanken, pumpen och rörsystemet så hade jag ritat i förväg hur det skulle vara och försökt förklara men hon har väldigt lite tekniskt kunnande. Tyvärr så hade inte heller den thailändska installatören heller mycket tekniskt kunnande och gjorde mycket fel.

Backventilen som följde med pumpen och skulle sitta på utloppet/trycksidan sattes på ett annan plats i rörsystemet vilket ledde till att pumpen startade och byggde upp trycket som sedan gick tillbaka genom pumpen till vattentanken på fel håll och trycket föll naturligtvis så pumpen startade igen och så höll det på…När en extra backventil kom på plats på utloppet så var det problemet löst och pumpen startade och stoppade inte längre och trycket hölls men det kom inte mycket vatten fram…Ja jag såg på bilderna som frugan tog och när hon körde video via sin mobil att sugledningen från vattentanken till pumpen hade väldigt liten diameter mot vad som behövs och jämfört med pumpens inlopp. Då kom chefen på HomePro och var med och bytte sugledningen till en ny med betydligt större diameter och det funkade okej. Men när jag kommer själv till vårt hus i Si Racha så kommer det bli lite ytterligare modifieringar för det är fortfarande inte riktigt som det skall om man t.ex. skall by-passa vatten direkt från kommunen in till huset om pumpen är sönder.

I det stora hela funkar det bra som det är nu med en tank som inte tar mycket plats och som är lätt att komma in i för att rengöra då och då samt en pump som håller ett stabilt och bra tryck samt går mycket tyst. Den nya höga och stor diameter tanken som följde med huset som tog för mycket plats och dessutom jobbig att komma in i skänkte vi bort då vi heller inte kunde använda denna i Udon Thani.

På bilderna syns hur det såg ut när det inte funkade och lite instruktioner från mig. Har dock ingen bild efter att sugledningen hade blivit utbytt till en ny med större diameter.

IMG_6364.png

IMG_6365.png

IMG_6366.png

Jo det är frugan som måste prata och jag tror att även om en farang kunde prata flytande thailändska så tar många thailändsk hantverkare illa vid sig om de blir tillrättavisade om hur något skall göras. Är man på plats så kan man i alla fall prata med frugan som sedan pratar med hantverkarna. När vi installerade vattentanken, pumpen och rörsystemet så hade jag ritat i förväg hur det skulle vara och försökt förklara men hon har väldigt lite tekniskt kunnande. Tyvärr så hade inte heller den thailändska installatören heller mycket tekniskt kunnande och gjorde mycket fel.

Backventilen som följde med pumpen och skulle sitta på utloppet/trycksidan sattes på ett annan plats i rörsystemet vilket ledde till att pumpen startade och byggde upp trycket som sedan gick tillbaka genom pumpen till vattentanken på fel håll och trycket föll naturligtvis så pumpen startade igen och så höll det på…När en extra backventil kom på plats på utloppet så var det problemet löst och pumpen startade och stoppade inte längre och trycket hölls men det kom inte mycket vatten fram…Ja jag såg på bilderna som frugan tog och när hon körde video via sin mobil att sugledningen från vattentanken till pumpen hade väldigt liten diameter mot vad som behövs och jämfört med pumpens inlopp. Då kom chefen på HomePro och var med och bytte sugledningen till en ny med betydligt större diameter och det funkade okej. Men när jag kommer själv till vårt hus i Si Racha så kommer det bli lite ytterligare modifieringar för det är fortfarande inte riktigt som det skall om man t.ex. skall by-passa vatten direkt från kommunen in till huset om pumpen är sönder.

I det stora hela funkar det bra som det är nu med en tank som inte tar mycket plats och som är lätt att komma in i för att rengöra då och då samt en pump som håller ett stabilt och bra tryck samt går mycket tyst. Den nya höga och stor diameter tanken som följde med huset som tog för mycket plats och dessutom jobbig att komma in i skänkte vi bort då vi heller inte kunde använda denna i Udon Thani.

På bilderna syns hur det såg ut när det inte funkade och lite instruktioner från mig. Har dock ingen bild efter att sugledningen hade blivit utbytt till en ny med större diameter.

IMG_6364.png

IMG_6365.png

IMG_6366.png
I svåra fall tillkallar frugan mannen till hennes systerdotter. Han har t ex fått ta alla reklamationer. Håller med dig om det som du skriver. I mitt begränsas det hela av att jag inte kan thai.

I svåra fall tillkallar frugan mannen till hennes systerdotter. Han har t ex fått ta alla reklamationer. Håller med dig om det som du skriver. I mitt begränsas det hela av att jag inte kan thai.
Jo samma här haha. Förundras av att min fru när något håller på att bli fel eller har blivit fel kan gå på rätt tufft och höja rösten mot t.ex. hantverkare om de är män. Undrar lite om en thailändska man får vara lika tuff mot t.ex. en thailändsk manlig hantverkare och hur detta tas jämförelsevis. En man mot en thailändsk kvinna och dessutom farang bör vara försiktig 555

En svensk Tiger (slogan från andra världskriget) :D

Lycka till med vad som nu är på gång glömde jag att säga.

Jo samma här haha. Förundras av att min fru när något håller på att bli fel eller har blivit fel kan gå på rätt tufft och höja rösten mot t.ex. hantverkare om de är män. Undrar lite om en thailändska man får vara lika tuff mot t.ex. en thailändsk manlig hantverkare och hur detta tas jämförelsevis. En man mot en thailändsk kvinna och dessutom farang bör vara försiktig 555

En svensk Tiger (slogan från andra världskriget) :D

Lycka till med vad som nu är på gång glömde jag att säga.
Säger alltid till om något är fel och fått min vilja igenom.
På husköpet hotade jag med motsvarighet till reklamationsnämden i Chonburi kontakta advokat och säga upp köpekontraktet om dom inte gjorde som jag ville.
Jag skulle ha vattenledningarna dragna i köket som i visningshuset det hade dom inte gjort och sa det fick jag ordna efter huset är klart.
Men efter jag hotade med det så ändra dom och byggde som jag ville.
Frugan blandar jag sällan in.
Ingen större skillnad mot i Sverige bara att stå på, jag som betalar och skall göra som jag vill inte efter vad dom tycker.

Säger alltid till om något är fel och fått min vilja igenom.
På husköpet hotade jag med motsvarighet till reklamationsnämden i Chonburi kontakta advokat och säga upp köpekontraktet om dom inte gjorde som jag ville.
Jag skulle ha vattenledningarna dragna i köket som i visningshuset det hade dom inte gjort och sa det fick jag ordna efter huset är klart.
Men efter jag hotade med det så ändra dom och byggde som jag ville.
Frugan blandar jag sällan in.
Ingen större skillnad mot i Sverige bara att stå på, jag som betalar och skall göra som jag vill inte efter vad dom tycker.
Som sagt inte lätt om man inte pratar thai och heller inte den man pratar med inte förstår ett ord engelska som oftast varit fallet i Thailand för vår del vid handel och när något med hantverkare skall ske eller pågår. När jag varit på plats själv ha enda vägen då varit att prata med frugan på svenska (hon inte kan engelska) och hon pratar thai med de vi har att göra med. Du kanske pratar thai riktigt bra eller hittar t.ex. där du bor de som du kan prata engelska med i Pattaya, men så har det inte varit för oss.

Men i fallet med vattentank, pump och rörinstallationerna på vårt hus i Si Racha var jag i Sverige tyvärr och mycket blev fel! Tyvärr sitter backventilen som hamnade fel från början kvar och blev inte som jag begärde utbytt till en manuell ventil och kanske inte vattentrycket från kommun räcker för att övervinna motståndet i backventilen om pumpen är sönder? Då kommer inget vatten alls in i huset... Det skulle även satts dit en ventil för att lätt kunna tömma tanken då tanken behöver rengöras. Detta är något vi har gjort i Udon Thani regelbundet på en likadan lågbyggd 900 liters vattentank och har då använt en våtdammsugare för att få helt tomt innan någon liten person kan klättra in och göra rent manuellt. Sedan flera gånger spola och göra tanken helt tom med våtdammsugaren tills det ser bra ut innan tanken sätts på att bli fylld igen. Hoppas dock att vattnet är renare från kommunen i Si Racha än i Udon Thani. Går ju även att installera filter men om man har sådana så är det viktigt att sköta med regelsbunda backspolningar etc. och byta filtern eller masorna vid behov vilket är lite överkurs för min fru eller hennes dotter som bor i Si Racha huset.

Vid köp av huset så anlitade vi ett oberoende besiktningsföretag på egen bekostnad som gjorde ett mycket bra jobb och hittade väldigt mycket saker som min fru garanterat hade missat att anmärka på. Det var väldigt mycket smått som lite större saker som blev åtgärdat vid några rundor mellan besiktningsföretaget och bolaget vi köpte huset av innan vi var beredda att betala de restrerande 95% av totala köpesumman då vi bara betalat 5% i reservationsavgift, Det största var ett problem med HERO avloppstanken som behövde tömmas och målas med två lager tät specialfärg samt lite fix med rören och på separationsdelen på utgående till kommunen. Annars mestadels mycket med målningsarbeten som behövde åtgärdas både inomhus och utomhus.

Tar en kopp kaffe och fuskar med en Lussekatt till kaffet långt innan 13 december. Har taget in blommorna från bröllopet från nattförvaringen i garaget. Grannfrun kom och ringde på dörren och berättade att de skall resa bort ett tag och förstod att något hänt av alla blommorna hon såg och fick berätta att vi gift oss. Ett par minuter senare ringde det på dörren igen och då var det mannen som kom med en ask Alladin chocklad :)

IMG_0161.jpeg

Var igår och köpte ett 128 GB minne med USB-C samt Lighting kontakt på Kjell & Company för att det skall vara lättare att flytta "enstaka bilder" mellan PC/Windows och IOS på våra Iphones och Ipads. När jag försökte med kabel så startade automatiskt kopiering av samtliga bilder mellan IOS till Windows och det var fel håll förutom att det bara var enbart bilder som vi grovsorterat ut som bra som jag skulle flytta från PC till min Ipad. Kör nu dock först en säkerhetskopiering av alla bilder i IOS till 128 GB minnet vilket verkar ta en bra stund.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K