Ja för en del så är ved ett alternativ och kan ju även vara väldigt mysigt när man har tänt en brasa!
Själv har jag varken vedeldning eller pellets men för den senare så behöver ju nästan samtliga pelletskaminer ström. Jag hade en Kronspis modern kakelugn i mitt förra hus men det var inget jag övervägde att installera då jag byggde nytt hus.
Som nämnt gäller det ju i en del områden även att kolla att man får elda med ved om man bor i tättbebyggt område vilket sannolikt då kräver att eldstaden är typgodkänd antar jag…
Men det är inte speciellt lönsamt för tämligen många och speciellt de som behöver köpa ved och det är ju inte en självskötande värmekälla.
Jag vet dock några som har fri tillgång till ved och har installerat en modern effektiv vedpanna samt stora ackumulatortankar där vedeldning för dem har varit det bästa alternativet ekonomiskt och där det normalt räckt att elda en gång per dygn.
Anders på landet räknade lite på detta och många blev rätt ut förbannade på hans uträkningar och även han själv som eldat mycket med ved.