Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Lagt på sonax gul kanuba vax o rubba upp vinterfälgarna då ingen rost hittat fram. Brake cleaning en flaska på var ok:beer:
SmartSelect_20231129_154038_Gallery.jpg
SmartSelect_20231129_154050_Gallery.jpg
SmartSelect_20231129_154010_Gallery.jpg
SmartSelect_20231129_153958_Gallery.jpg
SmartSelect_20231129_153944_Gallery.jpg

Ett gäng hantverkare gjorde köket och en del annat halvfärdigt. Sedan hade de inte mer tid utan kommer tillbaka om en vecka. Då ska de sätta dörrar på alla skåp och en del annat. I morgon kommer en tillbaka som ska fixa fläkten.

Ungefär som i Sverige.

En fråga till er som bor i storstäder i Thailand. Hur mycket försäkrar ni era hus. Har fått uppgift om att man inte försäkrar förortshus så mycket!?
Jag kan inte kalla Si Racha för en ”storstad” men nog är det tättbebyggt i alla fall. För vår del så försäkrade vi vårt hus på 1 år på Bangkok Bank försäkringbolag som bara lät oss försäkra själv byggnaden för försäkringsvärdet 3.000.000 för summa 3.668 Baht för 1 år. vi önskade försäkra för mer men det var max som de tillät. Min fru frågade även om lösöresförsäkring för möbler mm men tror det blev något missförstånd i kommunikationen för vi fick ej en sådan försäkring. Men andra här på TS har berättat att de har lösöresförsäkringar på Bangkok Bank försäkringsbolag så vi kommer ta upp detta när vi skall förnya försäkringen i mitten av januari.

Kanske någon har tips på andra försäkringsbolag?

Ja för en del så är ved ett alternativ och kan ju även vara väldigt mysigt när man har tänt en brasa!

Själv har jag varken vedeldning eller pellets men för den senare så behöver ju nästan samtliga pelletskaminer ström. Jag hade en Kronspis modern kakelugn i mitt förra hus men det var inget jag övervägde att installera då jag byggde nytt hus.
Som nämnt gäller det ju i en del områden även att kolla att man får elda med ved om man bor i tättbebyggt område vilket sannolikt då kräver att eldstaden är typgodkänd antar jag…

Men det är inte speciellt lönsamt för tämligen många och speciellt de som behöver köpa ved och det är ju inte en självskötande värmekälla.
Jag vet dock några som har fri tillgång till ved och har installerat en modern effektiv vedpanna samt stora ackumulatortankar där vedeldning för dem har varit det bästa alternativet ekonomiskt och där det normalt räckt att elda en gång per dygn.

Anders på landet räknade lite på detta och många blev rätt ut förbannade på hans uträkningar och även han själv som eldat mycket med ved.

Jisses som jag skriver när jag försöker raska på. Anders är ju inte förbannad på sig själv 555. Men han blev själv förvånad över att vedeldning inte var speciellt lönsamt för honom.

Nu dags att åka till Kalmar för att fixa bilder.

Tja jag kör med ved & 2000 liter ack tankar, dock grävde jag ned 600m slang i våras i täckten.
Det blir en värme pump vad det lider. Nästan plugg & play då slangen är på plats.
Vedpanna och ack Tk blir kvar. Men priserna har dragit iväg en del.
Tog ut 2st 12 Kw CTC åt mig själv/barndoms hemmet( Niben gav upp jordvärme i åkern) & kompisen dotter för 3 år sedan 55 000 o gick dessa på st med rabatter på (Ahlsell) nu ligger det runt 88 000 kr( priser exkl moms).
En Luft Luft har delvis hållit ställningarna då vi vart i Thailand. Nu bor dotter ,sambo & barnbarn där och håller ställningarna medans dom helrenoverar barndomshemmet och vedeldar hemma vid oss.
Så det fungera denna vinter men kommer inte var hållbart, med dessa Thailands vistelser och vad det lider med gröna omställning högre elpriser.
Vist det är en hel del jobb med ved men på vedbacken har jag nog vart sedan 10 års åldern.
Men med vedmaskiner och egen ved efter nån gallring eller avverkning, så blir det ganska mycket lättare.
Brukar mest manuell hugga efter runt åkerskanter nu mera.

188242_188211261217434_4657115_n.jpg

31466867_1782976568407554_1422918451801882624_n.jpg

35051400_1838537072851503_823503818015637504_n.jpg

Ja för en del så är ved ett alternativ och kan ju även vara väldigt mysigt när man har tänt en brasa!

Själv har jag varken vedeldning eller pellets men för den senare så behöver ju nästan samtliga pelletskaminer ström. Jag hade en Kronspis modern kakelugn i mitt förra hus men det var inget jag övervägde att installera då jag byggde nytt hus.
Som nämnt gäller det ju i en del områden även att kolla att man får elda med ved om man bor i tättbebyggt område vilket sannolikt då kräver att eldstaden är typgodkänd antar jag…

Men det är inte speciellt lönsamt för tämligen många och speciellt de som behöver köpa ved och det är ju inte en självskötande värmekälla.
Jag vet dock några som har fri tillgång till ved och har installerat en modern effektiv vedpanna samt stora ackumulatortankar där vedeldning för dem har varit det bästa alternativet ekonomiskt och där det normalt räckt att elda en gång per dygn.

Anders på landet räknade lite på detta och många blev rätt ut förbannade på hans uträkningar och även han själv som eldat mycket med ved.

Förutsättningarna är olika men för en del kan vedeldning vara ett alternativ t ex om strömmen tillfälligtvis har slagits ut. För andra kan motion spela in. Att hugga och såga ved utomhus ger bra motion. Jag har själv eldat med ved i fritidshus med gratis ved och arbetskraft.

Jag kan inte kalla Si Racha för en ”storstad” men nog är det tättbebyggt i alla fall. För vår del så försäkrade vi vårt hus på 1 år på Bangkok Bank försäkringbolag som bara lät oss försäkra själv byggnaden för försäkringsvärdet 3.000.000 för summa 3.668 Baht för 1 år. vi önskade försäkra för mer men det var max som de tillät. Min fru frågade även om lösöresförsäkring för möbler mm men tror det blev något missförstånd i kommunikationen för vi fick ej en sådan försäkring. Men andra här på TS har berättat att de har lösöresförsäkringar på Bangkok Bank försäkringsbolag så vi kommer ta upp detta när vi skall förnya försäkringen i mitten av januari.

Kanske någon har tips på andra försäkringsbolag?
AXA försäkrar upp till 30.000.000 baht.
Försäkring vi har är ju genom bank men inte banken som utfärdar den.
Sen köper man ett hus för 5 miljoner baht kanske husvärdet är 2 miljoner och tomt 3 miljoner.
Märkte när jag kollade på hus i Patta Prime att ett hus med 1 tomt 8 miljoner, ett hus med 2 tomter 13 miljoner.

Vaknat och läser tidningar mm över en kopp riktigt starkt kaffe.

Idag så skall vi åka til polisstationen då min fru skall förnya sitt svenska pass och ID kort då det blev ett efternamns till slut. Vi hade skickat in om namnbyte samtidigt med hindersprövningen då min fru vill ha samma efternamn som jag men hon började oroa sig för att det skulle bli krångligt med nytt namn i Thailand. Så jag ringde skatteverket och sa vi ändrar inte och kvinnan med utländsk brytning sa okej det är noterat. Men det kom i förrgår ett papper som sa att nu har namnbytet skett och kollade våra personbevis där det stod att vi är gifta och att min fru har fått mitt efternamn. Tja så kan det gå och nu blir det när hon kommer till Thailand att besöka svenska ambassaden i Bangkok för att på intyg på engelska både på att vi är gifta och att hon bytt efternamn och sedan få detta översatt till thailändska samt stämplat av thailändska utrikesministeriet och sedan ta med och få registrerat i hemkommunen Udon Thani.

När jag kommit hem så skall jag rigga en eller två LED Floodlights som jag har i garaget till framsidan av huset för att kunna lysa upp den lilla backen framför huset då det är mörkt så att jag kan tända dessa inifrån huset. Det kommer många barn (de minsta med föräldrar) från hela området för att åka i den lilla backen och igår när vi kom hem med bilen var det två lite större pojkar som åkte i mörker. Det går en liten 30 väg förbi som man lätt hamnar på där backen slutar och pojkarna syntes knappt i mörkret och snöovädret. Folk som bor i området vet om att ta det försiktigt på vägen men är det upplyst när barn är där och leker så syns de bättre och barnen kan ju också åka efter att det blivit mörkt.

Vaknat och läser tidningar mm över en kopp riktigt starkt kaffe.

Idag så skall vi åka til polisstationen då min fru skall förnya sitt svenska pass och ID kort då det blev ett efternamns till slut. Vi hade skickat in om namnbyte samtidigt med hindersprövningen då min fru vill ha samma efternamn som jag men hon började oroa sig för att det skulle bli krångligt med nytt namn i Thailand. Så jag ringde skatteverket och sa vi ändrar inte och kvinnan med utländsk brytning sa okej det är noterat. Men det kom i förrgår ett papper som sa att nu har namnbytet skett och kollade våra personbevis där det stod att vi är gifta och att min fru har fått mitt efternamn. Tja så kan det gå och nu blir det när hon kommer till Thailand att besöka svenska ambassaden i Bangkok för att på intyg på engelska både på att vi är gifta och att hon bytt efternamn och sedan få detta översatt till thailändska samt stämplat av thailändska utrikesministeriet och sedan ta med och få registrerat i hemkommunen Udon Thani.

När jag kommit hem så skall jag rigga en eller två LED Floodlights som jag har i garaget till framsidan av huset för att kunna lysa upp den lilla backen framför huset då det är mörkt så att jag kan tända dessa inifrån huset. Det kommer många barn (de minsta med föräldrar) från hela området för att åka i den lilla backen och igår när vi kom hem med bilen var det två lite större pojkar som åkte i mörker. Det går en liten 30 väg förbi som man lätt hamnar på där backen slutar och pojkarna syntes knappt i mörkret och snöovädret. Folk som bor i området vet om att ta det försiktigt på vägen men är det upplyst när barn är där och leker så syns de bättre och barnen kan ju också åka efter att det blivit mörkt.
Jag minns inte riktigt hur det gick till men det var inga problem med att frugan fick mitt efternamn när vi gifte oss 2010. Hon har sitt thailändska som mellannamn och har behållit förnamnet. Bonusbarnen fick svenska förnamn (lättare i skolan bl a) och har det thailändska förnamnet som mellannamn.

Igår fick jag gå och hämta lilleman på skolan, han hade lekt på en isplätt och ramlat. Fick kortvarigt ont i ena armen men det gick över snabbt när han kom hem. Dom var nog överförsiktiga på skolan, dagen innan ramlade en av hans klasskamrater så illa att han fick åka ambulans till sjukhuset med hjärnskakning. Nu är isen förstörd och det området avspärrat för lek.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K