Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Hibiscus är min favorit som jag har över 30 olika varianter av.
Dom blir också träd på 3-5m med stöd.

IMG_20230501_134712.jpg
IMG_20230508_104228.jpg
IMG_20210504_135151_9da7e7.jpg
IMG_20210430_141514_9232b1.jpg
IMG_20210509_174534_b435b7.jpg
IMG_20210512_082813.jpg
IMG_20210627_140128.jpg
IMG_20210627_135957.jpg
20220120_120340.jpg
20220120_120313.jpg

Blev ett uppdrag åt kommunen tidigare idag,en tjädertupp som hade ett avvikande beteende. Helt orädd och var runt en förskola, så barnen var rädda.

Åkte dit med diverse grejer, en stor håv,en filt & en jute säck. Fick leta efter den en stund & hittade den sittande i en stor tall,före det så hade den suttit på bilarna & även försökt ta sig in på dagiset.
Försökte skrämma ner den från tallen men det gick inte,så till slut så måste jag klättra upp & då först seglade den ner på backen. Försökte fånga den med håven
men den höll avstånd hela tiden och till slut tog den tillflykt upp på ett tak.
Såg att den hade problem med sin ena vinge. Men var tvungen att lämna den där,men få se vad som händer till imorgon.
Men barnen tyckte vi skulle äta upp den :)

Resized_21.jpg

20231130_112057.jpg

20231130_112859.jpg

20231130_113143.jpg

Blev ett uppdrag åt kommunen tidigare idag,en tjädertupp som hade ett avvikande beteende. Helt orädd och var runt en förskola, så barnen var rädda.

Åkte dit med diverse grejer, en stor håv,en filt & en jute säck. Fick leta efter den en stund & hittade den sittande i en stor tall,före det så hade den suttit på bilarna & även försökt ta sig in på dagiset.
Försökte skrämma ner den från tallen men det gick inte,så till slut så måste jag klättra upp & då först seglade den ner på backen. Försökte fånga den med håven
men den höll avstånd hela tiden och till slut tog den tillflykt upp på ett tak.
Såg att den hade problem med sin ena vinge. Men var tvungen att lämna den där,men få se vad som händer till imorgon.
Men barnen tyckte vi skulle äta upp den :)

Resized_21.jpg

20231130_112057.jpg

20231130_112859.jpg

20231130_113143.jpg
Skulle tagit med hagelbössan istället :laugh2:

Skulle tagit med hagelbössan istället :laugh2:
Är den kvar imorgon så tar jag hagelsprutan:kewl_transparent:Är ju faktiskt så att den även kan bära på fågelinfluensa,fast jag håller inte det som troligt.
Är ju mest måsfåglar efter kusten som drabbats av det,och där vissa kommunjägare nästan helt slutat med fågeljakt.
Men smittskyddsläkaren här i norr tycker att man ska hanskas försiktigt med skadade och döda fåglar man hittar ute.

Är den kvar imorgon så tar jag hagelsprutan:kewl_transparent:Är ju faktiskt så att den även kan bära på fågelinfluensa,fast jag håller inte det som troligt.
Är ju mest måsfåglar efter kusten som drabbats av det,och där vissa kommunjägare nästan helt slutat med fågeljakt.
Men smittskyddsläkaren här i norr tycker att man ska hanskas försiktigt med skadade och döda fåglar man hittar ute.
I Norra Kvarkens skärgård blev nästan allt fågelliv utslagna av viruset.
Tråkigt att inte få se mer än några enstaka måsfåglar, inga kajor kvar, inga kråkor och korpar.
Havet tomt på änder och skrake.
Några enstaka skator såg jag på två månader.
Horderna av trastar var borta.
De flesta fåglar dör till havs eller inne i täta skogar så få människor råkar ut för liken.

Vet inte hur det är där den erfarenheten jag har här från Pattaya verkar man ju nästan få huset på köpet som jag skrev en 70m2 extra tomtplätt var 1 miljon extra i baht.

Du verkar ju ha helt motsatt erfarenhet med tanke på ditt svar så kanske skiljer sig.
I nordöst är väl marken billigare.

Här runt oss är marken inne i village dyr och husen billigare, betong är inte dyrt även om man gör det med lite extra krusiduller för syns skull och huggen natursten i fasaden, är inte det bara som ser ut som? Säljs ju i varje byggvaruhus, billigt och är väl gjutet, varje sten är ju identisk.
Men kanske skillnad hos er för inte sett hur det ser ut.
Mina kunskaper om hus i Thailand är klart mindre än dina men jag började fundera var man har lagt pengarna i husen och i området. Därför har det varit svårt att bedöma effekterna av saker som jag hr sett. En del funderingar om priser kan vara överdrifter och tvärt om.

Extra tak och falska balkonger kanske inte är så dyrt men heller inte nödvändigt. Nu ska jag bo in huset.

Har kommit in i sköna husvärmen med en stor mugg glögg efter att varit ute och snöröjt. Grannarna som bor i huset bakom vårt har svårt att komma uppför backen som blir väldigt ha då deras bilar bara är 2-hjuls driva. De kommer nog behöva sanda i år också men då blir inte de lite större barnen lite ledsna för det är vägbacken som är längst och som man får allra bäst fart utför.

Jag har även nu riggat två LED strålkastare som är IP-54 skyddsklass så att det går att lysa upp backen på framsidan när det är mörkt genom att slå på en strömbrytare i huset.

IMG_0214.jpeg

IMG_6057.jpeg

IMG_0213.jpeg

IMG_0215.jpeg

I Norra Kvarkens skärgård blev nästan allt fågelliv utslagna av viruset.
Tråkigt att inte få se mer än några enstaka måsfåglar, inga kajor kvar, inga kråkor och korpar.
Havet tomt på änder och skrake.
Några enstaka skator såg jag på två månader.
Horderna av trastar var borta.
De flesta fåglar dör till havs eller inne i täta skogar så få människor råkar ut för liken.
Problemet som jag ser det är ju att man inte ser om en fågel bär på smittan,innan den börjar bli dålig. Vet ej hur långt den kan flyga och sprida sjukdomen. Den kan säker landa nästan var som helst,behöver nödvändigtvis inte vara i tät skog,kan nog lika gärna vara i bebyggelse, Om den ligger på backen eller inte vill flyga iväg från träd så är den oftast skadad eller sjuk på nåt sätt.
Så att vara lite extra försiktig skadar inte.

Problemet som jag ser det är ju att man inte ser om en fågel bär på smittan,innan den börjar bli dålig. Vet ej hur långt den kan flyga och sprida sjukdomen. Den kan säker landa nästan var som helst,behöver nödvändigtvis inte vara i tät skog,kan nog lika gärna vara i bebyggelse, Om den ligger på backen eller inte vill flyga iväg från träd så är den oftast skadad eller sjuk på nåt sätt.
Så att vara lite extra försiktig skadar inte.
Normala människor rör inte fåglar som är döda eller halvdöda.
Vilda fåglar söker sig till skyddade platser när dom är sjuka och gömmer sig så risken är minimal.
Under försommaren var det många från universitet ute och letade fåglar för provtagning men det gick inte alls.
Sen finns det också räv, mård, mårdhund, mink och fåglar som tar rätt på döda och svaga fåglar.

Normala människor rör inte fåglar som är döda eller halvdöda.
Vilda fåglar söker sig till skyddade platser när dom är sjuka och gömmer sig så risken är minimal.
Under försommaren var det många från universitet ute och letade fåglar för provtagning men det gick inte alls.
Sen finns det också räv, mård, mårdhund, mink och fåglar som tar rätt på döda och svaga fåglar.
Dom som har ett uppdrag att sköta är väl också normala människor,eller är polis,viltvårdare,bevaknings personal hos länsstyrelsen och anställda i kommuner nåt annat då för dig??
Så vart har du fakta på att tex duvor,skator,kajor,råkor och alla andra stadsnära fåglar flyger och gömmer sig,tror du inte dom dör i närheten av oss.
Absolut tar rovdjuren döda och sjuka fåglar,även duvhök och pilgrimsfalken har man funnit smittade av fågelinfluensan då speciellt falken tar skrattmåsar.
Och våra husdjur som hundar och katter kan även dom komma med sjuka fåglar som dom hittar..
Och som du kanske vet så ska vissa rovfåglar lämnas in till polisen,eller anmälas vart den hittats död eller skadad. Här uppe i norrbotten finns en fågelstation och avelsstation för berguv utanför Boden som brukar ta hand om skadade fåglar.
Men som jag nämde så bör man vara försiktig,använda handskar.

Har kommit in i sköna husvärmen med en stor mugg glögg efter att varit ute och snöröjt. Grannarna som bor i huset bakom vårt har svårt att komma uppför backen som blir väldigt ha då deras bilar bara är 2-hjuls driva. De kommer nog behöva sanda i år också men då blir inte de lite större barnen lite ledsna för det är vägbacken som är längst och som man får allra bäst fart utför.

Jag har även nu riggat två LED strålkastare som är IP-54 skyddsklass så att det går att lysa upp backen på framsidan när det är mörkt genom att slå på en strömbrytare i huset.

IMG_0214.jpeg

IMG_6057.jpeg

IMG_0213.jpeg

IMG_0215.jpeg
Är det en Myrsjö Villa för 5 mille? :beer:

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A