Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Några bilder till

IMG_20231201_182921.jpg

IMG_20231201_183047.jpg

IMG_20231201_183051.jpg

IMG_20231201_183257.jpg

IMG_20231201_183318.jpg

IMG_20231201_184328.jpg
Härligt! :)

Har nu varit ute och fått snögubben på plats och satt dit en grendosa med strömbrytare så att man kan tända och släcka även utifrån. Jag ska bara leta rätt på en kort förlängningskabel och ett sladdskydd runt kontakterna dör dessa möts så att det inte kommer snö eller in fukt.

Passade även på att göra rent filtret till frånluftsvärmepumpen som det kommer påminnelse om att göra rent varannan månad fast detta är rätt grovt och brukar inte vara så mycket damm. Men brukar samtidigt ta och göra rent filtren som är väldigt fina på Inomhusenheten på Luft-Luft AC/Värmepumpen. Det blev sådär rent bara med dammsugning så jag tog med filtren till garaget och blåste dem rena med tryckluft också. Som ett tips se till att hålla dessa filter rena för det påverkar effektiviteten i både AC-läge som Värmepumpsläge väldigt mycket! Jag ser dock inget behov av att köra AC-läge i vårt hus och frugan gillar inte när jag provat någon gång utan det räcker med lite fläktar hör och där. Men min ena grannar som har ett hus med många jättestora fönsterrutor rakt åt söder kör AC rätt mycket på sommaren då deras hus blir väldigt varmt.

IMG_6509.png

IMG_0238.jpeg

IMG_0240.jpeg

IMG_0242.jpeg
Du får" huka dig bra när du skall gå in!:beer::xmas_smiley:

Du får" huka dig bra när du skall gå in!:beer::xmas_smiley:
Det är redan fixat med en kort förlängningssladd och ett skydd där hon och han kontakten möts så att det förhoppningsvis inte kommer in fukt. Så det går nu fint att öppna dörren så mycket man önskar…

Jag har anslutit så att ljuset i snögubben är på hela tiden men det är en strömsnål LED lampa i denna så den drar bara några watt.

De två LED strålkastarna slår man på och av med den röda kontakten på förgreningsdosan som syns i bilden så att man inte behöver dra in en massa snö i huset när man vill tända ekler släcka dessa. Men det går även att bryta strömmen med en strömbrytare i huset till allt. Om något problem med fukt ändå så bryter jordfelsbrytaren eller automatsäkringen i det rummet som strömbrytaren sitter.

IMG_0249.jpeg

IMG_0248.jpeg

Hej

Det var -10 igår när 14-års laget mötte Strömstad i 11-manna fotboll, det var killarnas första 11-manna match, vi spelade 9-manna i årets serie, men vi vann med 2-1 så det var glada killar.

Några killar ifrån sydliga länder frös så mycket om sina händer trots att dom hade handskar att jag fick skicka in dom och spola varmvatten på dom för att kunna fortsätta spela.

20231201_193647.jpg

Mvh isan lover

Lördag och full aktivitet redan i den mindre brantare delen pulkabacken passande de mindre barnen då det går lagom fort där och så att föräldrarna hinner med ;)

Igår kväll höll de stora barnen på tills 10 på kvällen och jag slog på LED strålkastarna och visade barnen var man slår av och på och de hade varit duktiga och slagit av strömbrytaren då de åkt färdigt.

Har själv varit ute och bytt ut till en lite förlängningssladd till ena strålkastaren då den jag satt dit igår var lite väl kort så nu finns det ingen risk att man kan snubbla på någon kabel längre. Men vi använder nästan enbart den bakre ingången till huset som kommer in i groventrén och tvättstugan. Borstade också av ett ca 2 dm tjockt snötäcke på Forrestern då jag skall åka till lokala ICA affären och handla lite om en stund. Den sista lättvinsglöggen (frugan gillar Dufvenkrooks original) gick åt igår när vi värmde upp oss efter att varit ute och lekt med barnbarnen. Men de dyker nog upp även idag skulle jag tro :xmas_smiley:

IMG_0250.jpeg

Varit och och handlat och fyllt på drickaförrådet med Dufvenkrooks lättvinsglögg, Apotekarnes Julmust och Svartvinbärssaft som äldsta barnbarnet älskar.

Frugan har gjort pumpa i ugnen som var otroligt söt och god!

Nu är det ICA’s Sidfläsk på gång i ugnen istället som är lite mindre salt vanligtvis då min fru inte gillar väldigt saltat. Hon steker tills det är riktigt knapprigt :)

Hon reagerar på att när vi någon sällan gång har ätit på Thai restaurang i Sverige så tycker hon att det används väldigt mycket salt och socker i maten jämfört med hur maten lagas normalt i Thailand. Jag gissar att detta är en anpassning till hur vi svenskar vill att det skall smaka? I Thailand och hemma så används desto mera chili som å andra sidan inte passar en hel del svenska magar 555

IMG_0251.jpeg

IMG_0254.jpeg

IMG_0253.jpeg

Varit och och handlat och fyllt på drickaförrådet med Dufvenkrooks lättvinsglögg, Apotekarnes Julmust och Svartvinbärssaft som äldsta barnbarnet älskar.

Frugan har gjort pumpa i ugnen som var otroligt söt och god!

Nu är det ICA’s Sidfläsk på gång i ugnen istället som är lite mindre salt vanligtvis då min fru inte gillar väldigt saltat. Hon steker tills det är riktigt knapprigt :)

Hon reagerar på att när vi någon sällan gång har ätit på Thai restaurang i Sverige så tycker hon att det används väldigt mycket salt och socker i maten jämfört med hur maten lagas normalt i Thailand. Jag gissar att detta är en anpassning till hur vi svenskar vill att det skall smaka? I Thailand och hemma så används desto mera chili som å andra sidan inte passar en hel del svenska magar 555

IMG_0251.jpeg

IMG_0254.jpeg

IMG_0253.jpeg
Mer socker??
Tycker något land som använder mycket socker så är det Thailand, där står det ju vanligtvis socker på bordet på hål i väggen restauranger som det öses i.
Själv har jag aldrig vart i nåt land som det öses i socker i den mängd i vanlig mat som Thailand.

Smälta lunchen sen ner på gymmet och köra ett ryggpass, efter det blir det en säkerhetsinspektionsrunda.
Om 5 dagar är det dags att boka flygresa om inget extrajobb dykt upp.
Gött att åka hem med men snåljåpen i mig irriterar sig på den stora prisökningen på flygresor över jul så kan lika gjärna bojkotta denna månad, jobba extra och göra nåt kul i Feb efter Jul och nyårshysterin.
Får säga till frugan och ta med ungarna och förnya pass.

Mer socker??
Tycker något land som använder mycket socker så är det Thailand, där står det ju vanligtvis socker på bordet på hål i väggen restauranger som det öses i.
Själv har jag aldrig vart i nåt land som det öses i socker i den mängd i vanlig mat som Thailand.
Kanske olika uppe i norra Issan där jag vistats mest för jag har då inte noterat mycket socker i maten när vi äter ute eller tar hem mat. Faktiskt så har vi lagat väldigt lite mat i Thailand därför det inte är värt besväret då maten är så billig men det är ju inget turistställe… Min fru saknar mycket mat därifrån och fixar stark mat rätt ofta som är så stark att det är för mycket för mig. Hon använder rätt mycket gurka (svensk papaya ;)) istället för papaya därför att den är dyr och inte brukar vara speciellt god heller. På lokala Asia (Vietnam) Shoppen i Kalmar kostar papayan nu 140 kr/kg. På Valfisken grönsaksaffär i Kalmar 75 kr/kg men vet inte var den kommer ifrån och har definitivt inte smakat bra. Idag gjorde hon sallad på långa bönor med massor av chili.

Jag äter gärna Som Tam sallad själv men inte om den innehåller Nam Pla och/eller är Pet Pet!

Men smaken är ju som röven..klöven…som man säger:xmas_smiley:

IMG_0255.jpeg

Kanske olika uppe i norra Issan där jag vistats mest för jag har då inte noterat mycket socker i maten när vi äter ute eller tar hem mat. Faktiskt så har vi lagat väldigt lite mat i Thailand därför det inte är värt besväret då maten är så billig men det är ju inget turistställe… Min fru saknar mycket mat därifrån och fixar stark mat rätt ofta som är så stark att det är för mycket för mig. Hon använder rätt mycket gurka (svensk papaya ;)) istället för papaya därför att den är dyr och inte brukar vara speciellt god heller. På lokala Asia (Vietnam) Shoppen i Kalmar kostar papayan nu 140 kr/kg. På Valfisken grönsaksaffär i Kalmar 75 kr/kg men vet inte var den kommer ifrån och har definitivt inte smakat bra. Idag gjorde hon sallad på långa bönor med massor av chili.

Jag äter gärna Som Tam sallad själv men inte om den innehåller Nam Pla och/eller är Pet Pet!

Men smaken är ju som röven..klöven…som man säger:xmas_smiley:

IMG_0255.jpeg
Har väl dom flesta på det här forumet fruar från Isaan och mycket socker.
Ofta efter serverat åker det ner några skedar i talriken.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K