Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Hej

Kom precis hem efter att ha dörjt makrill och idag blev det 60-70 st, nu är ett 20-tal saltade och dom ska vi röka imorgon, 25 st fileades och resten saltades ned till hummeragn.

Det var helt vindstilla på sjön, men vi såg regn på håll och innan allt var rensat och klart kom dom första dropparna, men vi klarade oss nästan helt.

Mvh isan lover

Vid Stornorrfors kraftverk utanför Umeå fångar man avelslaxar i trappan som töms på rom och mjölken när dom är mogna.
Dessa körs sedan med tankbil till havet och släpps ut.

Övriga laxar får passera uppströms.
Vilket är ett steg i bevarande av laxstammen. Min far och jYngve Ugngård(tidihgare fiskerivård konsulent i stockholm gjorde samma sak i Årsta med Havsöringarna som gick upp i Årstabäcken /viken för lek , Kramade rom och mjölke samt födde upp yngel i kar som övervakades noga-

Namnet säger Lax och inte ål.

Jag vet faktiskt inte hur långt ålen vandrar upp i de Norrländska älvarna.
Större forsar klarar inte ålarna heller som lax och öring gör.

Det finns vattenvägar utanför och på sidan av vattenintagen till turbinerna för att fiskar ska kunna återvända till havet.
Och de fungerar ofta väldigt bra, har stått under tidigare år vid Älvkarby och kikat på Laxen i trappan

Dricker morgon kaffe och väntar på tvättmaskinen

IMG_4892.webp

Håller på med att registrera min drone, djäkla Thaimyndigheter med sitt blanketthysteri , Inga stora slantar knappt 800 bath årligen för en försäkring på min drone samt en helsikes massa pappersarbete. och naturligtvis en hel del agentföretag som tar fördel av detta genom att erbjuda hjälp till turister mfl. till ockerpriser

Håller på med att registrera min drone, djäkla Thaimyndigheter med sitt blanketthysteri , Inga stora slantar knappt 800 bath årligen för en försäkring på min drone samt en helsikes massa pappersarbete. och naturligtvis en hel del agentföretag som tar fördel av detta genom att erbjuda hjälp till turister mfl. till ockerpriser
Vad är det för drönare du har och vad använder du den till?

Var ute med barn och barnbarn på stadspromenad. Vi utgick från Kungsträdgården. Gick förbi Grand och Nationalmuseum till Skeppsholmen. Vi var på väg till en utomhusservering, som visade sig vara en skugga av sin tidigare storhet. Man hade fått alktillståndet indraget efter trassel i samband med återbetalning av covidpengar. Vi vandrade vidare förbi ett antal gamla båtar till serveringen vid af Chapman. Där fick barnen glass och vuxna öl och cider. Alla fick varsin dubbel.

Efter ett tag gick vi hemåt mot Kungsträdgården. Jag följde med äldste sonens familj till båten till Hammarby Sjöstad. Där gick vi till Göteborg som är en poppis restaurang. Maten var bra men dyr för en gammal gubbe. Hemresan gjordes med spårvagn och T-bana.

IMG_0660.webp

IMG_0659.webp

IMG_0658.webp

IMG_0657.webp

IMG_0656.webp

IMG_0655.webp

Under all tid jag har varit här så har inga "komma i närheten" visats upp, men alltid snäll, jamat och älskar bli kliade under hakan och runt i nacken, "Belly rub" är ett nej nej!

IMG_20250804_132125.webp

Men skam den som ger sig, nu, kom han åtminstone inom gränsen vad han anser tillräckligt nära och naturligtvis uppskattas gesten från honom.

@JBK.Ltd.

Jag kan ärligen säga att jag som på landet boende stadsunge inte kan skilja på harar och vilda kaniner men båda delar ska det finnas en del av i Skåne, i kustområdena där det är sandiga områden brukar man kunna hitta kaninhålor lite överallt.
Kaniner har ni väl gått om
sen era Harar är fält harar
vi i norrland har skogsharar

Läste att det just nu är det totalt förbud att flyga med drönare i Thailand fram till 15:e augusti och det kan även förlängas beroende på vad som händer längs gränsen mot Kambodja.
I hela Thailand? Jag är ju mest teknik intresserad pga att jag flugit både modell-flygplan och -helikopter. Hade en drönare för länge sedan. Utrustad med kamera och jag hade glasögon så att man kunde ”flyga med” men länge sedan och finns bra mycket häftigare grejer idag. Många använder drönare för att vlogga men tror inte @Fiskarn vloggar så därför jag undrade.

I hela Thailand? Jag är ju mest teknik intresserad pga att jag flugit både modell-flygplan och -helikopter. Hade en drönare för länge sedan. Utrustad med kamera och jag hade glasögon så att man kunde ”flyga med” men länge sedan och finns bra mycket häftigare grejer idag. Många använder drönare för att vlogga men tror inte @Fiskarn vloggar så därför jag undrade.

Ja det gäller hela thailand. Det är CAAT som utfärdat förbudet och vad jag hörde har dom tydligen infört betydligt högre straff för de som bryter mot reglerna än dom haft tidigare

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K