Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Funderar på om jag skulle börja yrkesfiska igen, förr var man tvungen att aktivt ha jobbat på en fiskebåt för att erhålla yrkesfiskarlicens men polaren som är fiskare sa att nya regler och du köper tillståndet med båten.
Är ju ett yrke jag saknar, mycket slit men så spännande och intresse för egen del.
När jag ser fiskebåtar passera står jag med kikaren och stirrar avundsjukt.

Finns husdjur och småbarn (i den ordningen ;) ) på tomten, så det är ett nödvändigt ont. De är ju egentligen fridlysta, men de är teritoriella. Vid flytt kommer de tillbaka.
Jag har gjort sammaledes. På tomten har de inget att göra. Vi har katt som håller undan möss. Katten är en familjemedlem och jag vill inte se den hotad. Systersonens barn 1,5 år är ofta på besök och leker ute, skulle inte kännas ok att han blev ormhuggen.

Annars så har vi sett mycket huggorm ute i naturen i år. Känns som populationen är mycket större nu än för ett par år tillbaka. 20 -30 år tillbaka var vi väldigt mycket ute i skogen men såg mycket sällan någon orm. De senaste åren har vi inte sett orm alls i naturen. Men i år har vi sett fem eller sex stycken i olika skogar.

Vi har aldrig dödat någon orm i naturen, men på tomten vill jag inte ha dom.

Kommit till kojjan för en tim sedan och imorron börjar älgjakten.
Planen jag har är att stanna här I ca en vecka, sen får vi se vad som händer.
Även tagit med hagelbössan så kan gå en tur och titta efter tjäder om jag får lust.
Sen verkar det som vi får en ganska varm vecka & då lär jag få slåss med mygg och knott :(

20250831_171534.webp

Kommit till kojjan för en tim sedan och imorron börjar älgjakten.
Planen jag har är att stanna här I ca en vecka, sen får vi se vad som händer.
Även tagit med hagelbössan så kan gå en tur och titta efter tjäder om jag får lust.
Sen verkar det som vi får en ganska varm vecka & då lär jag få slåss med mygg och knott :(

20250831_171534.webp
Ha fin vecka. Härlig natur och douglas är säkert glad att vara med :)

Jag blir så arg på lillasyrran ibland altså.
Barnen vill träffa sina kusiner.
Nu är hon hemma i USA tillbringat hela sommaren i deras hus på brännö.
Inte haft "tid" att ens umgås med farsan och hälsa på.
Hon skriver att hade vart så mysigt om barnen fick träffas men hemma i USA nu kanske nästa sommar.

Hur har det gått idag med den nya familjemedlemmen?
Det har gått fint, han är väldigt tillgiven och följer oss överallt. Det är typiskt för den rasen, vill vara med överallt med sin familj. Får kämpa lite med att få honom rumsren, nu på morgonen var han ute. Han pinkade men korven producerades på Lillemans rum. Rasen är Tibetansk terrier, syrran har haft 3 sådana och systerdottern har en släkting till honom nu. Så experthjälp finns på nära håll.

Lucky you, annars är ju alla kusiner eller pysslingar med varandra. I varje by verkar det finnas folk med genetiska defekter , En gubbe här är döv , hans son är dövstum dessutom inte alla hästar hemma i hagen .. Så ser det ut i nästan varje by
Jag har en kompis som är sjuksköterska på stora sjukhuset i Silom hennes bror är läkare i nordvästra Thailand, han berättade att hygien och vård var i sin lägsta nivå för 50 år i sedan många människor dog av det minsta diarré eller annat. Det mesta "defekter " är pga brist på vård när de var små en vanlig öroninflammation kan göra en döv om inte får vård och uppreppas i antal gånger.

Jag har gjort sammaledes. På tomten har de inget att göra. Vi har katt som håller undan möss. Katten är en familjemedlem och jag vill inte se den hotad. Systersonens barn 1,5 år är ofta på besök och leker ute, skulle inte kännas ok att han blev ormhuggen.

Annars så har vi sett mycket huggorm ute i naturen i år. Känns som populationen är mycket större nu än för ett par år tillbaka. 20 -30 år tillbaka var vi väldigt mycket ute i skogen men såg mycket sällan någon orm. De senaste åren har vi inte sett orm alls i naturen. Men i år har vi sett fem eller sex stycken i olika skogar.

Vi har aldrig dödat någon orm i naturen, men på tomten vill jag inte ha dom.
Hej

Dom gillar ju värme och rör sig mer då, vi har haft mycket sol och ovanligt varmt i år, kanske spelar det in?

Mvh isan lover

Hej

Dom gillar ju värme och rör sig mer då, vi har haft mycket sol och ovanligt varmt i år, kanske spelar det in?

Mvh isan lover
Jag är lite fundersam på det? Här uppe har det inte varit speciellt varmt. Knappt att salladen växt. Ogräset har i och för sig växt så det knakar. Nästan inga äpplen har vi fått du det var så kallt under blomningen att det inte fanns några pollinatörer. I växthuset har det gått bra att få tomater, men det är där.
Sedan har det varit varmt i omgångar. Men det har varit flera perioder när det blåst nordanvindar som varit isande.

Jag är lite fundersam på det? Här uppe har det inte varit speciellt varmt. Knappt att salladen växt. Ogräset har i och för sig växt så det knakar. Nästan inga äpplen har vi fått du det var så kallt under blomningen att det inte fanns några pollinatörer. I växthuset har det gått bra att få tomater, men det är där.
Sedan har det varit varmt i omgångar. Men det har varit flera perioder när det blåst nordanvindar som varit isande.
Hej

Ja då tyder det väl på att beståndet har ökat.

Mvh isan lover

Ormar kräver skydd och fukt så en välklippt gräsmatta undviker dom i dagsljus.
Viss värme behöver dom för att få musklerna att fungera.
Huggorm är stationär med revir och återvänder även när dom blivit flyttade längre sträckor på många km.

Dom övervintrar i hålor och stenrösen.
Finns det nära huset är det garanterat ormar i närheten.

Jag har en kompis som är sjuksköterska på stora sjukhuset i Silom hennes bror är läkare i nordvästra Thailand, han berättade att hygien och vård var i sin lägsta nivå för 50 år i sedan många människor dog av det minsta diarré eller annat. Det mesta "defekter " är pga brist på vård när de var små en vanlig öroninflammation kan göra en döv om inte får vård och uppreppas i antal gånger.
Blir man förståndshandikappad av öroninflammation :rolleyes:

Hej

Avslutade mina tre veckor som vaktmästare på kommunens största skola i fredags och såg fram emot att få återgå till mina egna sysslor, det närmar ju sig bl.a hummerfisket och då ska ju redskapen ha setts över och agn finnas hemma, sen är det ju lite projekt på gång hemma också med fönsterbyte och snickerier i ladugården.

Var och tog ett Waran prov på Vårdcentralen kl. 8 idag, sen blev det jobb idag också, blev kontaktad om jobb åt fotbollsklubben och tillbringade dagen där med gräsklippning, så jag gör ett nytt försök att jobba hemma imorgon.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar