Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Skyhög arbetslöshet och ändå måste gamlingar som du jobba mera och längre.

Hur kommer det sig? Nåja, kul att du uppskattar det. :)
Ett litet inlägg från verkligheten.

Bussbranschen är i kris. Turer ställs nu in på grund av förarbrist.
– Europadirektivet ska sänka åldern så att man kan gå från skolan till att bli bussförare, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på Trafiklärarutbildningen i Stockholm.

I hela EU saknas det bussförare. Här i Sverige flaggar bussbolagen för att man ställer in turer och tvingar pensionärer att arbeta extra för att klara sina körningar.
– Vi är en åldrande generation som sitter och kör våra bussar idag. Och pensionärerna går in extra och kör på timme. Vi måste få igång rekryteringen av yngre – annars kommer det att bli katastrof i förlängningen, säger Ken Järn på Eriksson Buss i Älvdalen till Dala-Demokraten.

Fint väder här i Jönköping. Soligt över Vättern

IMG_20260522_102128.webp

– Europadirektivet ska sänka åldern så att man kan gå från skolan till att bli bussförare, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på Trafiklärarutbildningen i Stockholm.

I hela EU saknas det bussförare. Här i Sverige flaggar bussbolagen för att man ställer in turer och tvingar pensionärer att arbeta extra för att klara sina körningar.
– Vi är en åldrande generation som sitter och kör våra bussar idag. Och pensionärerna går in extra och kör på timme. Vi måste få igång rekryteringen av yngre – annars kommer det att bli katastrof i förlängningen, säger Ken Järn på Eriksson Buss i Älvdalen till Dala-Demokraten.
Märkligt att det inte finns bussförare bland dom 500 000 arbetslösa men dom kanske har utvisats då dom inte har uppehållstillstånd?

Känns som ett (iaf på nåt års sikt) lösligt problem.
Ge lämpliga i arbetslöshetspoolen betald utbildning. Kanske utformat som "läger" med boende och mat. Ska det ändå betalas bidrag så är det ju en nollekvation till att börja med, och sen ett dubbelplus (skattepengar in, bidrag bort).

Det måste finnas folk som skulle hoppa på det.

Ge lämpliga i arbetslöshetspoolen betald utbildning. Kanske utformat som "läger" med boende och mat. Ska det ändå betalas bidrag så är det ju en nollekvation till att börja med, och sen ett dubbelplus (skattepengar in, bidrag bort).

Du kan få rätt. Jag är inte övertygad om att det är så enkelt baserat på historien i stockholmstrakten, Det har "alltid" varit svårt att få fram tillräckligt med chaffisar. En förklaring kan vara de "delade turerna" och obekväma arbetstider. Arbetsförmedlingen har utbildat men omsättningen har varit hög.

Har redan testats i olika former. Verkar krävas mer än så trots bland de högsta arbetslöshetssiffrorna inom hela EU underligt nog. Sverige behöver nog bara fler åldringar som kan tänka sig att ratta en buss på gamla dar. :)

Har redan testats i olika former. Verkar krävas mer än så trots bland de högsta arbetslöshetssiffrorna inom hela EU underligt nog. :)

Att inte det funkar visar ju bara på hur bortskämda folket är.

Att det bland 500,000 pers inte ska gå att hitta 100 som vill och kan försörja sig själva är ju patetiskt. Då har man det för bra som arbetslös.

I min mening kan de lika gärna gå hungriga.

Har redan testats i olika former. Verkar krävas mer än så trots bland de högsta arbetslöshetssiffrorna inom hela EU underligt nog. Sverige behöver nog bara fler åldringar som kan tänka sig att ratta en buss på gamla dar. :)

Har en polare som jobbar extra som busschaffis. Han tog ett sånt erbjudande om utbildning när han var arbetslös.
Dels fick han betalt under utbildningen, sen jobb direkt.
Nu jobbar han med nåt helt annat, men han tycker det är perfekt att extraknäcka som busschaffis.

Otroligt att inte fler tänker längre än näsan räcker och ger sig själv valmöjligheter.
Men han är iofs inte arbetsskygg, tvärtom. Vi har ett allvarligt problem i landet när folk inte längre vill göra rätt för sig.

Jag försöker koda en stilfull meny på en webbsida. Jag är en sån tjurig jäkel som vill styra mina sidor totalt, och därför vägrar jag Wordpress etc.

Jag är en hyfsad designer, men en medioker kodare. Som tur var hjälper ChatGPT mig om jag kör fast (oftast, ibland förvärras det snarare).

I stockholmstrakten är problemet gammalt. Kan bero på delade turer och obekväma arbetstider.
Min kompis körde buss i +30 år i 08 och han hade delade tjänster å då slapp han köra helger.
Det var inga glada toner när han slutade jobba och flyttade från stan.
Men han gjorde som jag och lät tunga behörigheten gå ut.
Nu slipper vi båda bli jagade av arbetsgivare i tid och otid.

Du kan få rätt. Jag är inte övertygad om att det är så enkelt baserat på historien i stockholmstrakten, Det har "alltid" varit svårt att få fram tillräckligt med chaffisar. En förklaring kan vara de "delade turerna" och obekväma arbetstider. Arbetsförmedlingen har utbildat men omsättningen har varit hög.
samma här i Norrland Nobina erbjuder d-kort + ykb vid anställning mellan varven då dom söker chafförer

samma här i Norrland Nobina erbjuder d-kort + ykb vid anställning mellan varven då dom söker chafförer
Våra problem i sammanhanget bör ses tillsammans med en uppgift i dagens SvD:
----------
BAS-arbetslösheten drivs främst av utrikes födda. I den gruppen var arbetslösheten drygt 12 procent i februari.

Om man istället fokuserar på gruppen inrikes födda ser läget betydligt bättre ut. Bland dem landade BAS–arbetslösheten på 3,7 procent i februari – trots rådande lågkonjunktur.
------
Det borde gå att få fram bussförare men de behöver inspireras med lägre bidrag och motiv till att flytta till jobb. När staten skötte busstrafiken Via SJ buss hade man sovvagnar uppställda för bussförare. Sådant finns inte i dagens samhälle!?

Hej

Kom precis tillbaka hem efter att ha varit på kommunen och diskuterat jobb i sommar, vi kom överens om att jag börjar den 1 juni och jobbar i 3-4 månader, men inte alla dagar i veckan, jag är ju pensionär och vill ha tid till annat också. Det blir på Gata, Park och Fritid där jag kommer att jobba med en tidigare arbetskamrat och sätta upp nya lekredskap, underhålla och byta ut gamla redskap, det finns 26 lekparker och då både offentliga och såna på förskolor och skolor. Sen blir det nog lite annat också.

Mvh isan lover

Gravitationen emot jobbskatteavdraget blev för starkt :-)

/ SatanG

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar