Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Ja det är ju så staten har fostrat dem :rolleyes:
Ja, plus jävligt kassa föräldrar.

Hade jag inget jobb i tonåren på somrar, då satte farsan en i arbete hemma. Att inte göra nånting var inget alternativ, då fick man vara hungrig.

Skola var nummer ett, det trumfade allt. Men valde man att inte gå i skolan, då blev det jobb eller "hemjobb". Göra rätt för sig var det som gällde.

Jag vet faktiskt inte var det gick snett för dagens generation av svenskar (av alla ursprung)......

Hade jag inget jobb i tonåren på somrar, då satte farsan en i arbete hemma. Att inte göra nånting var inget alternativ, då fick man vara hungrig.

Skola var nummer ett, det trumfade allt. Men valde man att inte gå i skolan, då blev det jobb eller "hemjobb". Göra rätt för sig var det som gällde.

Jag vet faktiskt inte var det gick snett för dagens generation av svenskar (av alla ursprung)......
Den fria uppfostran som startade på 60 talet är nog orsaken till oviljan att vilja göra rätt för sig.
Samhället tog hand om allt å alla så dom slapp ta ansvar för sitt liv.
Många lever kvar i detta tänk fortfarande vilket syns klart om nån blir strandad utomlands t.ex.
"men staten måste ju hjälpa till" gnäller dom i sin okunskap att ta hand om sig själva.
Mkt har gått snett i godheten tecken och fortsätter göra detta.

I dag har jag beställt boken: Palme omvärderad? av Bo Theutenberg. Han har skrivit en mängd böcker om Sverige från kalla kriget och framåt. Han jobbade på försvaret och UD. Den som vill kan se honom på YouTube. Han berättar t ex varför Palme blev mördad.

Du kan få rätt. Jag är inte övertygad om att det är så enkelt baserat på historien i stockholmstrakten, Det har "alltid" varit svårt att få fram tillräckligt med chaffisar. En förklaring kan vara de "delade turerna" och obekväma arbetstider. Arbetsförmedlingen har utbildat men omsättningen har varit hög.
Här i stan så verkar män från riktigt soliga länder söder om ekvatorn dominera i taxi & bussbranchen,en del som jag sett verkar vara otroligt nonchalanta då dom kör,håller mobiltelefonen uppe på ratten och glor i den.
Andra helt fokuserade och vid hållplatser där det finns ståtid gör dom lite gymnastik och joggar på platsen :thumbsup:

Här i stan så verkar män från riktigt soliga länder söder om ekvatorn dominera i taxi & bussbranchen,en del som jag sett verkar vara otroligt nonchalanta då dom kör,håller mobiltelefonen uppe på ratten och glor i den.
Andra helt fokuserade och vid hållplatser där det finns ståtid gör dom lite gymnastik och joggar på platsen :thumbsup:
Innan dom gjorde om systemet för Taxi på Arlanda flygplats så var det skoj att se det mindre krig som pågick där.
Inte ovanligt med lynchstämmning om någon körde fram lite för långt i kön.
Ilskna som bin skulle dom sen köra kunder till Sthlm och det kund bli vådliga färder.
Dom flesta av dessa chaufförer var från länder med mkt sand och moskeer.

Tur man slapp sånt liv, när jag var ung hade jag sommarlov på sommaren.
Tror inte man blir mer arbetsför bara för man tvingats till barnarbete.

Tur man slapp sånt liv, när jag var ung hade jag sommarlov på sommaren.
Tror inte man blir mer arbetsför bara för man tvingats till barnarbete.
Jag tror inte det handlade om något barnarbete.
Man fick vara med på olika saker och lära sig hur det fungerade.
Självklart hade man tid för frihet på sommarloven med mkt bada mm.
jag följde ofta med min pappa när han jobbade och fick se mkt intressant.
På fritiden renoverade vi ofta någon gammal båt för att åka med på sommaren
Såna kunskaper sitter i ännu.
Massor av barn idag går ju knappt ut utan sitter som klistrade framför en skärm .
I skolan slutar många utan att kunna läsa eller skriva vilket är bedrövligt.

Jag tror inte det handlade om något barnarbete.
Man fick vara med på olika saker och lära sig hur det fungerade.
Självklart hade man tid för frihet på sommarloven med mkt bada mm.
jag följde ofta med min pappa när han jobbade och fick se mkt intressant.
På fritiden renoverade vi ofta någon gammal båt för att åka med på sommaren
Såna kunskaper sitter i ännu.
Massor av barn idag går ju knappt ut utan sitter som klistrade framför en skärm .
I skolan slutar många utan att kunna läsa eller skriva vilket är bedrövligt.
Men som du skriver är en annan sak, som @Frogfish skriver låter det som det var ett tvång, fritid var inte att tänka på.

Dock tillhör man väl själv då den lata generationen för jag är ju uppfostrad efter 60 talet, hade ledigt på loven, den lata generationen som många av er här är föräldrar till då.....

Men som du skriver är en annan sak, som @Frogfish skriver låter det som det var ett tvång, fritid var inte att tänka på.
Vi har nog alla haft lite olika stränga föräldrar vilket kan förklara saker.
Det som fanns förr men saknas idag är "regler" att följa.
Jag minns när jag var mellan 20 å 30 hur barn totalt struntade i vad föräldrarna sa till dom.
Då tänkte jag,,,vad ska det bli av detta framöver och där är vi nu och resultatet är ju inget att skryta över.
Det finns ingen drift i massor med barn idag dom fastnar vid sin dator och tappar all social förmåga.
Sen ska dom plötsligt ut i arbetslivet och kan inte ens koka kaffevatten.
Det är en mkt tragisk utveckling som drar ner hela samhället sakta men säkert.
Har man inte förmågan att ta hand om sig själv så har man ingenting.

Jag minns när jag var mellan 20 å 30 hur barn totalt struntade i vad föräldrarna sa till dom.
Då tänkte jag,,,vad ska det bli av detta framöver och där är vi nu och resultatet är ju inget att skryta över.
De här barnen som du såg när du var ca 25 dvs för kanske 50 år sen borde vara närma sig 60 år nu.

Är dagens blivande pensionärer så dåliga?

Det finns ingen drift i massor med barn idag dom fastnar vid sin dator och tappar all social förmåga.
Vad blev det av dej, på ålderns höst gnäller du på ett forum om Thai om Sverige Huva

Så har det alltid låtit 5555 ;)
När du var 20-30 år så antar jag att ja var nyfödd så det är min generation du menar då ;)
Jag tror det lät likadant när ni var unga bland dom som var i den åldern ni är i nu ;)
Dom som föddes när du var 20-30 är väl 50-60 idag?

När du var 20-30 år så antar jag att ja var nyfödd så det är min generation du menar då ;)
Jag tror det lät likadant när ni var unga bland dom som är i er ålder nu ;)
Japp det är den generationen som det tydligen gick åt helvete med det ser han nu.

Jag tror det lät likadant när ni var unga bland dom som är i er ålder nu ;)
Blit lite fel men vill skriva, ikväll skiner solen och sjön ligger spegelblank så nu ska jag och älsklingen lägga oss på sängen på altanen
ibland sover vi där hela natten, för dj skönt och imorgon blir det trädgårdskötsel och min Ford som jag inte får att gå bra

Jag tror det lät likadant när ni var unga bland dom som var i den åldern ni är i nu ;)
Den generationen som nu är gammal överförde sin livsstil till sina barn som det brukar gå till.
Märk väl att jag aldrig sagt att det gäller alla i samhället men många.
Det jag hävdar är att dessa datorer förstör mer än gör nytta för barn.
Och det diskuteras ju idag om telefonförbud i skolan vilket skulle ha införts för många år sedan.

Var ett tag sedan wallenius var till Iggesund . Men idag var det provanlöp skall ersätta SCA's Ro-Ro båtar. Vackert väder var det .

20260522_093322.webp

20260522_090648.webp

20260522_090634.webp

20260522_084559.webp

20260522_081309.webp

20260522_080002.webp

20260522_072550.webp

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K