Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Var ett tag sedan wallenius var till Iggesund . Men idag var det provanlöp skall ersätta SCA's Ro-Ro båtar. Vackert väder var det .

20260522_093322.webp

20260522_090648.webp

20260522_090634.webp

20260522_084559.webp

20260522_081309.webp

20260522_080002.webp

20260522_072550.webp
Jag var nere och tittade i en av Torlines Ro RO båtar.
Dom hade 2 Zultser som jag aldrig sett förr.
Topplocket såg ut att ligga på cylinderfodret med dragbultarna på utsidan om cylindern.
Hade tydligen kylningen inifrån. Såg onekligen udda ut mot vad man är van vid.

Den generationen som nu är gammal överförde sin livsstil till sina barn som det brukar gå till.
Märk väl att jag aldrig sagt att det gäller alla i samhället men många.
Det jag hävdar är att dessa datorer förstör mer än gör nytta för barn.
Och det diskuteras ju idag om telefonförbud i skolan vilket skulle ha införts för många år sedan.
I min sons skolor har det alltid varit mobilförbud vilket jag anser är mycket bra på flera punkter. Det finns dock föräldrar som gnäller på lärare och skola att dom inte kan kontakta sina barn närhelst dom vill. Helt sjukt! Vad är det för föräldrar?

I min sons skolor har det alltid varit mobilförbud vilket jag anser är mycket bra på flera punkter. Det finns dock föräldrar som gnäller på lärare och skola att dom inte kan kontakta sina barn närhelst dom vill. Helt sjukt! Vad är det för föräldrar?
Många av oss klarade från årsklass 1 fram till efter gymnasiet utan telefoner & var det nåt mycket speciellt gick det att få ringa från lärarrummet eller hos vaktmästaren. Det funkade klockrent för mig iaf :thumbsup: Och inget jag behöver gå i terapi för eller tycka var konstigt.
Men visst är det bra att mobilerna finns nu både för kidsen och oss vuxna.

Det var lite ditåt jag ville komma.
Den ena generationen drar ner den andra .
Är ett barn själv i en sandlåda ,,vilket gud förbjude,,så är det att fall för socialtjänsten.
Lämna ett barn ensamt är ju helt otänkbart.
Vi kunde klara oss själva halva dagar om det behövdes,, även som små.

Telefonförbud i grundskolan här vi bor med, det var det på den thailändska barnen gick på med.
Gymnasiet förbud på lektionerna.
Datorer har jag inget emot, mest flredettingar som gnäller över det, lite som kurt olssons pappa gnällde över han när han satt vid radion i Kurt Olsson mitt liv som mig själv.
Dock kan man diskuttera öppenheten på internet.
Det blir min generation att gnälla på ;)

Tja kommer inte riktigt hur det var på Sulzer . Men var det nått som detta du tänker på. B&W 2 taktare mina favorit motorer. Dom har skruvat på en hel del både nykter och på halv fyllan. Så där förlitar jag mig på reptilminnet

Telefonförbud i grundskolan här vi bor med, det var det på den thailändska barnen gick på med.
Datorer har jag inget emot, mest flredettingar som gnäller över det, lite som kurt olssons pappa gnällde över han när han satt vid radion i Kurt Olsson mitt liv som mig själv.
Telefoner är jättebra om dom används rätt.
Men nog fan är det sjukt när 6pers sitter på en restaurang och alla plippar på sin tel och knapp hinner äta.
Man hör dessutom nästan ingen av dom prata med varandra.

Nä inget fel på datorer men det blir alltid för mycket av det goda. Jösses vilket konstant tjafsande om detta med datorn och andra skärmar. Ibland orkar man inte ta striden. Så länge min son spelade handboll med träning 3 gånger i veckan samt matcher många helger så blev det balans. När handbollen tog slut pga att det inte var tillräckligt många i laget så blev det ett vaccum och datorn tog över. Skolresultaten blev drabbade och ungen rörde sig knappt. Tur att han har 1km att gå till bussen annars hade det endast blivit gymnastiken i skolan. Nu tränar han gym, simning samt promenader utomhus. Hans egen ide och han har dessutom reflekterat över hur mycket bättre han mår. Så just nu är det balans då han dessutom träffat flickvän. Nästan så att datorn är svartsjuk :)

Tja kommer inte riktigt hur det var på Sulzer . Men var det nått som detta du tänker på. B&W 2 taktare mina favorit motorer. Dom har skruvat på en hel del både nykter och på halv fyllan. Så där förlitar jag mig på reptilminnet
Hittar tyvärr ingen bild på en sån motor som jag tittade på.
Vi låg på klassning då och då hos B&W men vi hade inga såna motorer i bogserbåtarna.
Där var det Nohab och Ruston bla annat.

Du skrev själv att du hade 45 år som bilmek.å 15 som socialarbetare.
Ljuger du eller har du teflonminne?
Kom ihåg att internet inte glömmer vad du skriver.
Men det gör tydligen du.
Nu ljuger du som den skitgubbe du är, har alldrig skrivit att jag jobbat som bilmek i 45 år varför fabulerar du hela tiden känns
det bra att snacka skit, ok visa då när jag skrev att jag jobbat 45 år som bilmek, få se nu

Våra problem i sammanhanget bör ses tillsammans med en uppgift i dagens SvD:
----------
BAS-arbetslösheten drivs främst av utrikes födda. I den gruppen var arbetslösheten drygt 12 procent i februari.

Om man istället fokuserar på gruppen inrikes födda ser läget betydligt bättre ut. Bland dem landade BAS–arbetslösheten på 3,7 procent i februari – trots rådande lågkonjunktur.
------
Det borde gå att få fram bussförare men de behöver inspireras med lägre bidrag och motiv till att flytta till jobb. När staten skötte busstrafiken Via SJ buss hade man sovvagnar uppställda för bussförare. Sådant finns inte i dagens samhälle!?

Ryktet säger att bussbolagen mest snackar skit, vad de vill ha är en massa timanställda som de kan använda som en lågkostnadsbemanning som det inte behöver ta någon som helst hänsyn till.

Om ett bemanningsföretag vill timanställa någon så är kravet från fack eller staten att den anställde ska kunna visa upp papper på en annan sysselsättning om minst 50% och detta krav har inte bussföretagen, kan de finnas ett sammanhang med att det är Kommunal som organiserar förarna inom stads och regiontrafiken?

Nu ljuger du som den skitgubbe du är, har alldrig skrivit att jag jobbat som bilmek i 45 år varför fabulerar du hela tiden känns
det bra att snacka skit, ok visa då när jag skrev att jag jobbat 45 år som bilmek, få se nu
Hur många år är det då? Jag började som 16 åring (1986) på en motorrenoveringsfirma. Efter 3år började jag på en bilverkstad och jobbade som bilmek fram till 2000. Byggde dragracing motorer under några år. Sedan 2000 fram till idag har jag jobbat som datanörd. Så blir väl typ 14-15år som bilmek. Slutade ju inte helt meka bil den första tiden som datanörd.

Och vi själva då?
Vad jag förstår och räknat ut här 40+ och uppåt här som sitter och blippar på sin dator och/eller ”gräver diken” i sin telefon och jagar likes och har idéer om hur världen fungerar.
Den som har sista ordet vinner.
Jag tror jag det inte det åldern utan åtkomligheten och lättheten till att bara skriva lite.
Lite som ungar idag och folk i allmänhet.

Och vi själva då?
Vad jag förstår och räknat ut här 40+ och uppåt här som sitter och blippar på sin dator och/eller ”gräver diken” i sin telefon och jagar likes och har idéer om hur världen fungerar.
Den som har sista ordet vinner.
Jag tror jag det inte det åldern utan åtkomligheten och lättheten till att bara skriva lite.
Lite som ungar idag och folk i allmänhet.
Folk får göra vad de vill. Så länge de är snälla och gör rätt för sig (försörjer sig själva).
Om de utöver det gräver diken eller blippar på mobilen känns irrelevant.
Prio 1 är att lev inte på andras bekostnad ( utan anledning).
Och nu pratar jag vuxna, 18+.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar