Vad vet Du om ”globalstrålningen”?

OsoPolar

Forumräv
Thoralf Alfsson heter en bloggare som brukar omvandla siffror till grafer. Man brukar säga att en bild säger mer än 1000 ord.

Skärmavbild 2020-07-01 kl. 15.06.07.jpg

GLOBALSTRÅLNINGEN HAR ÖKAT MED 10 PROCENT

Vet inte så mycket om det. Har läst en del men i te mycket.
Rent logiskt Borde det innebärä att temperaturen följer med. ;)

Den totala mängden solstrålning som träffar en horisontell markyta kallas globalstrålning.
Forskare brukar leta efter samband och därefter ställa upp hypoteser, typ:
”När strålningen från Solen ökar blir det varmare på Jorden”
Nästa steg blir att formulera nollhypotesen, en mothypotes:
”När strålningen från Solen ökar blir det INTE varmare på Jorden”
Den praktiska delen går ut på att med mätinstrument kontrollera hur många gånger det blir varmare
när Solen lyser starkare och hur många gånger som det inte blir varmare (stickprovsdata).
Om man vid många observationen kan förkasta nollhypotesen är det inte slumpen som avgör.
Jag tror att även de mest inbitna alarmister inser att den tilltagande solstrålningen har bidragit till uppvärmningen, eller?

Den totala mängden solstrålning som träffar en horisontell markyta kallas globalstrålning.
Forskare brukar leta efter samband och därefter ställa upp hypoteser, typ:
”När strålningen från Solen ökar blir det varmare på Jorden”
Nästa steg blir att formulera nollhypotesen, en mothypotes:
”När strålningen från Solen ökar blir det INTE varmare på Jorden”
Den praktiska delen går ut på att med mätinstrument kontrollera hur många gånger det blir varmare
när Solen lyser starkare och hur många gånger som det inte blir varmare (stickprovsdata).
Om man vid många observationen kan förkasta nollhypotesen är det inte slumpen som avgör.
Jag tror att även de mest inbitna alarmister inser att den tilltagande solstrålningen har bidragit till uppvärmningen, eller?
Känns oroande:-\

Jag kikar väldigt mycket på Kunskapskanalen , Just nu en serie om köld och smältperioder, geologers fynd som visar på enorma klimat förändringar åt båda hållen genom årtusenden, ett tips till alla som tror ni kan bromsa uppvärningen med skatt på plastpåsar , elcyklar, samt andra idiotiska påfund , titta inte på kunskapskanalen !
Då havererar era illusioner om mänsklig klimatpåverkan fullständigt ;)

Jag kikar väldigt mycket på Kunskapskanalen , Just nu en serie om köld och smältperioder, geologers fynd som visar på enorma klimat förändringar åt båda hållen genom årtusenden, ett tips till alla som tror ni kan bromsa uppvärningen med skatt på plastpåsar , elcyklar, samt andra idiotiska påfund , titta inte på kunskapskanalen !
Då havererar era illusioner om mänsklig klimatpåverkan fullständigt ;)
Visst är det spännande med historia och klimathistoria. Var det Leif Eriksson som omkring år 1.000 ”upptäckte” Amerika? Under 980-talet koloniserade vikingarna Grönland. Man levde på jordbruk, jakt och fiske. Att kolonin upphörde kan bero på att klimatet blev kallare. Med hjälp av borrkärnor han man försökt rekonstruera temperature sedan senaste istiden.

Grönland.jpg

Antag att det är globalstrålningen som gör att det blivit varmare. Då påverkas speciellt haven, som upptar 70% av Jordens yta. När haven värms upp bubblar de ut CO2. De som tror på teorin att det är mänsklig verksamhet som styr CO2-halten, hoppas nu på att CO2-halten dyker på grund av Corona. Ännu finns inga sådana tecken.

Mauna Loa.jpg

Antag att det är globalstrålningen som gör att det blivit varmare. Då påverkas speciellt haven, som upptar 70% av Jordens yta. När haven värms upp bubblar de ut CO2. De som tror på teorin att det är mänsklig verksamhet som styr CO2-halten, hoppas nu på att CO2-halten dyker på grund av Corona. Ännu finns inga sådana tecken.

Mauna Loa.jpg
Hmmm , var det inte en rapport om att just luften var renare och även att CO2 minskat , är osäker men ibland drömmer jag mardrömmar om en liten flicka som lyckas påverka alla lättskrämda alarmister, så kan ha varit det, dvs en mardröm :)

Hmmm , var det inte en rapport om att just luften var renare och även att CO2 minskat , är osäker men ibland drömmer jag mardrömmar om en liten flicka som lyckas påverka alla lättskrämda alarmister, så kan ha varit det, dvs en mardröm :)
Jag känner till en flicka vars mamma heter Malena. Modern berättar i sin bok: ”Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skorstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.” FN har tagit underbarnet under sina vingar, vilket får mig att tänka på Axel Oxenstierna. Rikskanslern sade till sin son:
”Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs.”

Jag känner till en flicka vars mamma heter Malena. Modern berättar i sin bok: ”Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skorstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.” FN har tagit underbarnet under sina vingar, vilket får mig att tänka på Axel Oxenstierna. Rikskanslern sade till sin son:
”Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs.”
Tyvärr så har du rätt. Världen är full av obegriplig dumhet :rolleyes:

Utsläppen har minskat. Krävs nog en längre tid innan det blir större ändringar i totalhalten. Dessutom mindre partiklar i luften innebär färre moln enligt regnforskarna. färre moln kan leda till mindre värme som reflekteras. Mycket plus och minusfaktorer att ta hänsyn till krävs nog en superdator för att komma i närheten av totalen. Har du en att låna mig?

Såg någonstans att någon forskare spått att de närmaste tio åren skall få låga siffror på solfläckar. lägsta på över hundra år.
Facit om tio år.
hopas att de här värdena matas in i superdatorerna när prognoser om framtidens klimat räknas fram.

Jag har hämtat värden på CO2 halten i atmosfären och funnit att trots att så mycket verksamhet stängt ner, fortsätter CO2-halten att öka - som om människans bidrag är nästan obefintlig jämfört med de naturliga variationerna. Prognoser i alla ära, bättre att granska vad som egentligen hänt.

Liknande trådar

C
Svar
21
Visningar
4 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar