Varför registrera giftermål både i Thailand och i Sverige?

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Tror nog att gifta samanboende par har lättare att få akut turistvisum än andra.
Men kanske borde vara gifta även i Sverige för att det ska funka snabbt och smidigt.

Varför gifter man sig i bägge länderna om det räcker att vara gift bara i det ena landet?
Man bör registrera det i båda länderna annars måste man påvisa att man är gift i det ena eller andra landet hela tiden, men javisst det gäller. Men samtidigt handlade det om att få ett visum snabbt till Sverige om någon nära anhörig ligger för döden eller blir allvarligt sjuk, då är det bra att ha giftermålet registrerat i Sverige antar jag då det är enkelt att få det bekräftat via skatteverket (som har hand om folkbokföringen i Sverige)

Ok, men jag ska höra med brorsan när han kommer hem hur dom gjorde. Jag tror att dom gifte sig i Thailand först när han bodde där permanent, sen gifte dom sig borgligt i Sverige när dom var här på semester. Men dom kanske inte gifte sig riktigt i Thailand utan mer den där sermonin med munkar och fest.

Varför gifter man sig i bägge länderna om det räcker att vara gift bara i det ena landet?

Jag är kvinna, jag är smart, kanske inte lätt alla gånger att vara både och....

Gifter sig i Thailand, åker till Sverige och gifter sig? Borgerligt? kvinnan är gift i Thailand och bör ha en del
handlingar med sig om civilstånd, där bör det stå att hon är gift, förklara för mig hur man kan gifta sig på
laglig väg 2 gånger, utan att vara skild.. kyckling, draget är ditt.

Jag är kvinna, jag är smart, kanske inte lätt alla gånger att vara både och....

Gifter sig i Thailand, åker till Sverige och gifter sig? Borgerligt? kvinnan är gift i Thailand och bör ha en del
handlingar med sig om civilstånd, där bör det stå att hon är gift, förklara för mig hur man kan gifta sig på
laglig väg 2 gånger, utan att vara skild.. kyckling, draget är ditt.
Vi gjorde faktiskt så fast tvärtom. Gifte oss först i Sverige. Gick till ambassaden i BKK. Översättningar stämplar. Hade fest och ceremoni i byn sen skulle regga det på Amphure. De förstod inte så de sa det är ju bara att gifta sig igen. Och vi har två vigseldatum i våra ringar.

I Thailand är allt möjligt.

Senast redigerad av en moderator:
Vi skall registrera vårt svenska äktenskap i Thailand nästa sommar. Det lär väl inte vara så komplicerat om man har en godkänd översättning, det får jag hoppas att dom klarar av. I Thailand har vi bara gjort den buddhistiska bröllopsceremonin.

Vi skall registrera vårt svenska äktenskap i Thailand nästa sommar. Det lär väl inte vara så komplicerat om man har en godkänd översättning, det får jag hoppas att dom klarar av. I Thailand har vi bara gjort den buddhistiska bröllopsceremonin.
Vi hade det men de hade aldrig varit med om att regga från ett papper. Men förstår inte skillnaden. Får man inte ett thai vigselbevis även om man bara reggar.

Vi hade det men de hade aldrig varit med om att regga från ett papper. Men förstår inte skillnaden. Får man inte ett thai vigselbevis även om man bara reggar.
Det vet jag inte jag har bara registrerat thai vigsel i Sverige och där får du inte ett vigselbevis när du registrerar, du blir bara folkbokförd som gift och det står i ditt personbevis.

Det vet jag inte jag har bara registrerat thai vigsel i Sverige och där får du inte ett vigselbevis när du registrerar, du blir bara folkbokförd som gift och det står i ditt personbevis.
I Sverige betyder ju iofs inte vigselbevis något eftersom det är civiltillståndet i folkbokföringen som har juridiskt värde. I Thailand känns det som vigselbevis är av större juridiskt värde då det är det man visar på ambassaden här när man uträttar ärenden som att få en födelseattest för barnen utskriven etc.

Om man gift sig i Thailand så är det ju där du får ditt vigselbevis och i Sverige registrerar du det bara i folkbokföringen.
Hon får inget vigselbevis från Sverige att hon är gift är ju bara registrering, är hon folkbokförd i Sverige så registreras det väl för henne med.
När vi har sökt turistvisum för henne till Sverige så är det vårat vigselbevis här nere ifrån vi lämnat in.
Tror inte det skulle göra någon skillnad om hon är registrerad i Sverige om vi behöver snabbt visum , tog 4-5 dagar så fick vi det och då är inte nuvarande äktenskap registrerat i Sverige, förra var det men tog lika många dagar.
Sen står det utförligt på swedenabroad hur man skall gå till väga för att gifta sig eller registrera äktenskap.
Följer man dom punkterna så blir det inga problem.
Anlita någon hjälp för det är bara bortkastade pengar, enda som behövs är en översättare.
Ett fel som står på Swedenabroad det är att äktenskapsbeviset från Thailand skall vara översatt vilket är felaktigt (eller om det var på skatteverkets hemsida det stod ).
Skatteverket har sina egna översättare så du skall bara gå till närmsta skattekontor och lämna in Thai vigselbeviset i original, lätt som en plätt.

Kanske lite ditåt jag ville komma..

Party ceremonier gravyrer i ringar, har ingenting med äktenskapslicensen att göra.

Gift dig 1 gång, Du är gift, eller finns det någon som påstår sig sitta inne med 2 licenser
med samma kvinna, samtidigt?

Ur ägg kommer kycklingar, å som dom kacklar....

Själv är jag farmare, 15%

Vi gjorde faktiskt så fast tvärtom. Gifte oss först i Sverige. Gick till ambassaden i BKK. Översättningar stämplar. Hade fest och ceremoni i byn sen skulle regga det på Amphure. De förstod inte så de sa det är ju bara att gifta sig igen. Och vi har två vigseldatum i våra ringar.

I Thailand är allt möjligt.

Gick verkligen eran vigsel här nere korrekt till? Hur kunde du få ut hindersprövning från ambassaden när ni redan var folkbokförda som vigda.
Är det så att Amphoe inte visste och kanske är ni inte korrekt registrerade här nere, om inte annat så är det nog inte godkänt inför Svensk myndighet?
Ni har ju vigt er i Thailand med vigselintyget som bevis inte blivit godkänd av Svenska ambassaden med hindersprövning låter det som?

Gick verkligen eran vigsel här nere korrekt till? Hur kunde du få ut hindersprövning från ambassaden när ni redan var folkbokförda som vigda.
Är det så att Amphoe inte visste och kanske är ni inte korrekt registrerade här nere, om inte annat så är det nog inte godkänt inför Svensk myndighet?
Ni har ju vigt er i Thailand med vigselintyget som bevis inte blivit godkänd av Svenska ambassaden med hindersprövning låter det som?
Ja du svenska ambassaden intygade att vi är gifta i Sverige och bad att Amphure skulle registrera detta i Thailand. Vi översatte dessa papper och legaliserade dem.

På Amphure fattade de nada och sa vi gifter er. Fick ut legala Thailändska vigselbevis, registrerade oss och knappade in oss i datorn (fast de hade problem med att mitt personnummer var för kort, men en super user visste hur man lägger in faranger nummer.

Så jag har två legala vigselbevis med samma kvinna.

Jag tror skatteverket skulle godkänna våra men då vi redan är gifta här innan så känns det onödigt.

Vi har olika vigseldatum i Sverige och i Thailand.

Vart tog kycklingens inlägg vägen? ställd i Thaisnack:s namn, till Ubon, i pluralis......

Själv sitter jag och formulerar ett svar, nu funderar jag på var ska jag posta detta?

Vi gifte oss i Sv och i Thailand reggade frugan det på amphur när hon var hem och sökte UT, det blev iaf med samma datum.

Till frågan varför så krävde de det för ansökan.

Vi gifte oss i Sv och i Thailand reggade frugan det på amphur när hon var hem och sökte UT, det blev iaf med samma datum.

Till frågan varför så krävde de det för ansökan.
Tror inte det krävs men visar på seriositeten och borde kunna gå fortare.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp